Tips på växter?
Hej!
Nu har jag satt igång ett nytt projekt med att scapa mitt akvarium lite snyggt. Är just nu i planering stadiet (rita och vidga mina vyer ang vilka växter jag ska ha och hur dem ska användas).
Akvariet jag ska scapa i är ett Juwel Lido 200. Här ser ni även en bild på en väldigt tidig tanke på hur jag tänker. Har även lite andra scapes i huvudet som jag ska få ner på papper. Ska lägga upp bild på det sen.
Jag hade tänkt att binda mossa på rötterna det är jag ganska säker på eftersom jag har massor av mossa i mitt räkakvarium. Jag är även ganska säker på att ja ska ha valisineria som bakgrunds växt.
Det jag inte är säker på är båttentäckande växter och växter som man kan binda på stenar. Så skulle ni kunna ge mig lite tips på botten täckande växter som inte kräver CO2. Några växter som inte är jätte svåra. Behöver även tips på växter som jag kan binda på stenar som inte tar över för mycket för bakgrundsväxten. Något som inte växer så jättehögt.
Tack på förhand!
Mvh Amel
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Vallisneria är en jättebra bakgrundsväxt! Du kan använda vilken mossa som helst på rötterna. Om du vill ha en låg växt till rötterna kan du använda anubias, de håller sig låga och växer långsamt. Med tanke på att akvariet är så stort skulle du också kunna använda javaormbunke.
Bottentäckande växter är klurigare. Mitt bästa tips är echinodorus tenellus, dvärgsvärdplanta. Om man har tillräckligt med ljus och ett bra substrat sprider de sig på inte alltför lång tid. Tänk på att fördela plantorna jämnt över den yta du vill täcka.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Tack försidan #1 #2 Ska rita lite på ditt tips och se. Tack för tipsen. :) Ska hitta lite stenar me och en rot som jag kommer vara nöjd med. Ska till Skåne nästa vecka och där finns det mer akvarie affärer som jag kan titta i. :)
NAJAS är en bra flytväxt som skyddar eventuella yngel samt ger bra med syre och den växter snabbt.räkor gillar den med. HORNSÄRV är oxå en snabbväxande växt. Planteras bak och vid en hörna. OLIKA VALLISINERA Finns en en del olika vallisineria, jag gillar den med skruvade blad, kommer dock inte på namnet.