Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5164 ggr
xanna
0

Bilder på era posthorn

Jag är en av de där som aldrig skaffat posthorn, men som har fått det ändå. 

Nu vet jag att det finns en hel del av er som färgavlar och som har namn på färgvariationerna hos dessa små snäckor.

Det vore kul om ni ville dela med er av bilder tillsammans med namn, på posthornssnäckornas färger!

😊

Dustmonkey
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag antar brunleopard posthornssnäcka, fast denna har ägg på sin skal :) hehe. Jag såg denna snäcka för några dagar sedan i mitt platykar :D!

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[Seaside]
5

Jag har bara rosa sötnosar jag 🙂

xanna
0

Ingen som har bilder på några av de andra färgerna? 🙂

[Jens]
2

Superfin rosa posthorn! 

Ska se om jag kan få tag i någon fin bild på någon av mina.

xanna
1

Vore jättekul! Vore väldigt roligt att se bilder från olika uppfödare, så att man som glad amatör kan få sig en bra uppfattning om vad man kan få för snäcka om man beställer exempelvis en viss färg och även vad man har fått för snäcka i karet om man får en fripassagre med växterna. 🎁

(Det är inte bara jag som får tvångstankar att felanvända smiliysarna, va?)

[Seaside]
0

#4 Tack! Gillar dem skarpt 😃

[Jens]
3

Jag har verkligen försökt få tag i en bra bild på min riktigt röda posthorn men det har inte gått men denna får duga så länge :)

bananpizza
0

Tass! Ska snart skaffa posthorn själv :)

Mantissa
0

#2 Åh vad söt!

Vad vill snäckorna ha för vattenkvalitet (värden)?

[Jens]
0

De är verkligen inte så kräsna av sig. De är tåliga och jag skulle vilja påstå att de flesta skulle klara sig och må bra i ca 7.6 i PH-värde.

Mantissa
0

#10 Jag har egen brunn och jag har för mig att värdet ligger bra lågt, under 6 (mätaren mätte inte lägre och det visade på det lägsta. Mjukt var det också. Men till ett nanokar kanske jag kan hämta från samhället i dunk, de har vattentorn. Kanske är det klor och sånt i som det brukar vara i kommunalt vatten, men det måste ju vara samma för de flesta. Lite aquasafe kanske så blir det fint:)

[Jens]
0

mina posthorn förökar sig febrilt i 7,6 Ph-värde så jag vete sjutton men det kan vara bra att titta på en bildtråd som har skapats tidigare -> http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50afe0dbd4ebea738a8c8ebd-snackor-lexikon-har-samlas-allt?bookmarks-1

Dustmonkey
4

Hämtade en bunt av posthornssnäckor och denna postis hängde med :D

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Kiyona
4

En bunt hungriga posthorn i blande färger. Dock inga av dem brons/koppar färgade men hyffsat bra variation av blå/rosa,neon/ljusrosa,ljusrosa, rosa, röd tror jag? gråa, blåa, bruna, röd/brunleopard med på bilden vad jag kunde se när jag tittade snabbt.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

xanna
0

Ja jösses, vilken Gott och blandat-påse! 😃

Du kan ju lägga upp en hel färgkarta för oss som vill hemutbilda oss Kiyona! 🏆

Kiyona
1

Det kan jag ju satsa på att försöka få bild på alla olika färgvarianter jag har, haha. vilken utmaning. 

Här är mörkblåa eller mer mot duvblå med mörklila fot med en aning röd ton. Alla på bilden är dock inte rena blåa utan har ställen på skalet där foten lyser igenom. En helblå ser jag på bilden iallafall.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
1

Ljusrosa/neon. Ett sammets liknande stoft i gräddiga ljusrosa färger med områden där skalet är genomskynligt och foten lyser igenom och ger i kontrast med den ljusarosa färgen på skalet en starkt lysande neonrosa ton. Fina skiftningar som varierar från snäcka till snäcka men alltid lika vackra och lätta att tycka om.

Dessa på bilden är mer neon än ljusrosa och är ett sämre exemplar av färgen jag beskrev ovan. Men även dessa klassas till ljusrosa/neon med mestadels inslag av neon och lite mörkare variant av den ljusrosa färgen där det gräddiga stoften absolut inte syns på den här bilden 😎

**Mvh//Andrea **

-Cissi-
0

Kiyona du kan inte ta bilderna när dom är i akvariet? det är lite svårt att se deras rätta färg :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Seaside]
0

#9 Tack! 🙂

Kiyona
0

Då jag har dem i en skål är det väldigt svårt att ta bilder då allt blir sne vridet och förstorat med mera av skålens rundade glas. Bara vissa vinklar som funkar när dem t.ex är i en stor hög intill glaset och äter ^^

Men får ju hem 48liters karet nu i veckan och där är det ju platta glas. Jo färgerna syns lite dåligt då dem blir lite mörka. Men söta är dem 😛

Får försöka ta bilder från skålen då vissa blir bra trots glasets form. Men  hoppas på fler bilder snart då om dessa inte duger :)

**Mvh//Andrea **

[tlundegard]
2

Skjuter upp den här tråden, det skulle vara roligt att se era olika posthorn :)

Själv så har jag rosa..

[tlundegard]
1

..och blåprickiga, både med rosa och brun fot :)

Köpte mina av Kiyona förra våren. Har mest låtit de blanda sig men ska nog skaffa två vaser och börja färgodla lite :)

MalinMalvina
0

Köpte rosa och blåprickiga utav tlundegard i söndags, ska se om jag hittar dom i mitt 240L kar och fota sen :) så fina, är så nöjd! :D

m4rkus93
3

Blå leopard :-)

xanna
0

Mina röda posthorn.

xanna
0

Röda posthorn på Pistian.

Toxics
0

Alltså, vill inte verka som en tyrann. Men jag tror det är dessa jag dödar flera stycken av nästan varje dag. Kan det stämma? Ska jag sluta med det? 

Trodde det var som som explosionsartat förökade sig?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Seaside]
0

#27 Det gör du som du vill med. Vissa gillar dom - andra inte. Men visst förökar dom sig lavinartat alltidSkämtar

xanna
0

Jag krossar också mina. De är vackra och nyttiga inslag i akvariumet, men när en krossar dem så blir de plötligt ett näringsrikt foder till de övriga akvariedjuren. 😉

-Cissi-
0

Jag har bara en i var akvarium för att jag tycker dom är fina men vill inte ha dom överallt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[tlundegard]
0

Ja förökar sig gör de, men de är vackra :) Vet inte om jag skulle klara av att krossa mina stora, men kanske småttingarna om det skulle bli för mycket..