Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 453 ggr
Nikka
2014-03-12 21:01
0

Alg och växproblem

Vad gör man för att motverka algtillväxt på växter och glasruta? Snabbväxande växter har jag hört ska bromsa algtillväxt, men finns det fler metoder? Och vad är det för fel om växterna är lite halvgula, är det för svagt ljus? Jag har extra växtnäring i gruset. Vilka fiskar är bäst på att äta alger? Har haft Ancistrus malar förut men tycker inte att de "gör sitt jobb" då de alltid bara ligger under samma sten hela tiden. Är räkor bra? Tacksam för svar!

Draken
2014-03-12 21:10
0

Olika snäckor är jättebra på att hålla undan alger. Jag har både Posthorn, Sandsnäckor och Äppelsnäckor i mina kar.

Även vissa räkor är bra, eftersom de filtrerar vattnet mellan "frambenen" och tar rätt på alger som flyger runt i vattnet innan de får fäste :)

Har du ett större akvarium så är Pleco och Gibbiceps bra tillskott i karet, de rensar bra :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
2014-03-12 21:56
0

Alger är något som kan hända vem som helst, nybörjare eller mångårig akvarist. Först och främst bör du se över situationen i ditt akvarium och försöka hitta någon orsak till varför algerna kommer och vad det är för typ av alger.

Kan en dålig belysning vara boven? Det sägs att man bör byta lysrör en gång i året för att bibehålla att lyset gynnar växter och inte alger. Med tiden blir alla lampor sämre och då kan alger krypa fram. Matar du för mycket? Har du för lite växter för din vattenvolym? Det finns vissa växtarter som hämmar algtillväxt. Tillsätter du någon annan gödning?

Visa oss gärna en helbild på ditt akvarium så vi får en bättre uppfattning om ditt växtbestånd. Är växterna gula och tynar bort kan det vara att de inte får den näring de behöver.

Som du vet så är snabbväxande växter ett effektivt sätt att råda bot på alger, även vattenbyten kan vara till stor hjälp för att få ut dem.

Vill du skaffa någon algätare så finns det de som är väldigt duktiga städare. Jag skulle gärna vilja veta hur stort ditt akvarium är, hur det ser ut och vad för fiskar som går där i, innan jag kan rekommendera dig någon specifik art :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tokyo
2014-03-12 21:57
1

Har för mig att gulaktiga blad oftast beror på järnbrist?