Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 2944 ggr
alaja
5

Start av kuben!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Fick hem ett otroligt snyggt kubakvarium för ett tag sedan! Karet mäter 40x40x40, det vill säga 64 liter. Vill mest göra en tråd så jag själv och ni som vill kan följa karets gång från uppstart till färdigt. :) Kommer inte hetsa fram detta akvarium, har gott om tid på mig ;) Här är en bild på akvariet. Stoppade i en rot jag plockade ute i höstas, till min stora glädje fick den plats!

alaja
0

Började med att lägga roten i blöt i akvariet. Den flöt från början men sjönk efter cirka en vecka. Bytte nästan allt vatten, satte i två små pumpar samt på med belysning. (Karet står unde handfatet i badrummet för tillfället innan jag hittat en byrå att ha det på) :) Såhär ser det ut idag!

Denna kommentar har tagits bort.
Ellenor123
0

Jättesnygg rot!  Vad har du tänkt ha i för fisk? :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mimåne
0

Åh så fint! Ska du månne ha räkor där i också? 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

alaja
0

#3 Tack! Kul när man hittar fina rötter ute :) Blir billigt! Har inte bestämt mig riktigt än, men det lutar åt räkor :) Så #4 kan ha alldeles rätt ;) Inte haft räkor innan så det kan bli roligt!

mimåne
1

Jag längtar också efter att få starta upp ett litet räkkar :)

Helena888
0

Jag startade själv ett räkkar igår för första gången :-)

[Jens]
1

Räkkar är mysigt att ha, verkligen! De är charmiga att se på!!

inthegame
0

Jag håller med! Älskar räkor!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

alaja
0

Vad tycker ni man ska börja med? Körsbär kanske? :D

mimåne
0

Ja har du inte haft räkor förut så kan det vara bra att börja med dem. De brukar listas som en av de lättaste räkorna, och väldigt fina är de :)

Lilolizeit
1

Jag hade börjat med körsbär. De är lite tåligare, fina och förökar sig flitigt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

alaja
0

Jag funderar på o. Jag vill ta av det svarta gruset jag redan har eller av julasanden. Rött syns väl snyggare mot svart? :)

Lilolizeit
0

Nu vet jag inte vad det är för svart grus du har, men många innehåller ämnen/färg som är giftiga för räkor. Se bara till att det är giftfritt! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kigon
0

Följer! Älskar kub-formade akvarium sjukt mycket, hoppas en dag äga ett själv :D Roten ser ju ut att passa perfekt! 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

alaja
0

#14 Har haft det svarta i ett kar i ca 2-3 år redan så det ska nog vara lugnt :) #15 Ja dem är skitsnygga! :D Tyckte roten passade väldigt bra i, som tur va ;)

alaja
0

Några fler små Ancistrus fick flytta in idag då roten börjat slemma sådär gött som en del rötter gör.. :)

[Seaside]
0

Spännande tråd - Följer🙂

alaja
0

Jag funderar lite på det här med belysning. Det är ju inte tänkt att rampen jag har nu ska ligga på akvariet sen. Är det lätt att bygga en nätt ramp i trä men led i? Någon som har erfarenhet av detta? Eller ska jag skaffa en skrivbordslampa? Svårt det här!

CaptainBunchie
0

#19 Jag har gjort en egen lysramp i trä med LED-slingor (eller ja, min pappa gjorde det, jag ville ha lysrör till). Belysningen är katastrof och jag kan knappt ha några växter då de bara tynar bort.

Rekommenderar istället att skaffa något sånthär eller liknande:
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarieutrustning/akvariebelysning/akvariebelysning/339778

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

alaja
0

#20 Kanske är bättre att köpa något då :) Tack för svaret!

alaja
2

Har fått tag på en byrå med rätt djup för min kub. Den är stadig som tusan så detta ska funka! Såhär ser den ut för er som är intresserade ;)

mimåne
0

Jätte fin byrå det var! Var köpte du den?

alaja
3

Va en som la ut en annons på blocket, fick den för 100kr så det var ett riktigt kap!

mimåne
0

Gjorde du bra!👍

alaja
0

Hallå igen! Beställde en ramp i förrgår fran Kina! Får hoppas på att den är bra och passar fint till karet. Kostade bara 150 kr så gör inte jättemycket ifall det inte skulle gå vägen. Nu till det här med att lägga något under akvariet, tänkte att det kan ju ändå vara lika bra. Tror ni att detta räcker? Är ett sittunderlag :)

Omorika
0

Ligg och sittunderlag är perfekt så trir det blir prima.

alaja
0

Tänk vad bra! Tack för svaret :)

mimåne
0

Ja det räcker gott och väl :)

alaja
1

Kvällens pillande är klart! Satt solfilm på sidorna och en tapet som bakgrund :) Syns inte så bra nu, blev himla blänk i bilden! Imorgon ska karet flyttas till sin plats och kanske fyllas ;)

mimåne
0

Då sitter jag här och väntar i morgonkväll! ;)

alaja
0

Det är sååå svårt att bestämma sig!! Men tror det får bli lavastenar ändå, har två i ett annat kvar med fastsätta anubias som jag ska lägga på i högen också. Tror det kan bli bra! Eller har ni några åsikter? Förslag? :)

alaja
0

Kan inte klura ut det här med att lägga ut bilden här!! Alla blir på fel håll:(

kigon
0

#33 Om de kommer direkt från kameran/mobilen så öppna dem i paint, och sedan spara dem utan att göra något (om de "ser" ut att vara på rätt håll innan). Min mobil gör så att de ser ut att vara på rätt håll i filerna men är flippade när man laddar upp dem någonstans, så det är bara att spara dem en extra gång! 

Om de är flippade i paint så rotera dem innan du sparar, förstås 🙂

alaja
0

Får ladda ner något program på ipaden då så jag kan spara om dom :) tack för tipset!

kigon
0

#35 är inte helt säker på om det funkar på en ipad då det är min iphone som gillar att "låtsas" att de ligger rätt till, men skadar ju inte att försöka! 😃

Fortfarande så snygg kub! Tycker tapeten ser ursnygg ut 😮

Caribou
0

Följer 😃

alaja
0

Testade nu att bara spara dem i ett program, så får se om det blir på rätt håll ;) Tack! Skitnöjd med den själv, kommer bli bra tror jag :D Nu kommer lite bilder! Första är på testning hur roten skulle stå. Bröt av en grenbit som jag inte ville ha kvar. Placerade frigolit under för tänkte ha lite sten också.

alaja
1

Funkade att spara så det blev rätt! Wihoo! Bytte ut frivolitet mot liggunderlag, kände att detta var nog en bättre idé! Började fylla på lite sand från Jula!

alaja
0

Fortsatte med sanden och började fylla på vatten. Tyvärr hade roten inte velat sjunka helt, så la en sten ovanpå ;)

alaja
0

Fyllde på mer vatten och mer ska i senare. Två pumpar fick flytta in också! Fick även lägga på en tills ten på andra sidan av roten. Några lavastenar är placerade och några till ska i. Har nämligen arrangerat anubias på en som har legat i ett annat kar och fått växa sig fast. Imorgon ska lite hornsärv få flytta in så det finns lite starta upp växter. Måste påpeka ifall nån har missat att. Den rampen som är på ska inte va kvar ;) väntar på en beställd!

Sleggyman
1

Oooh jag hade inte vågat ha dom där stenarna på roten. En sekunds misstag att putta till den när du pyntar så kan allt vara förstört 😕

mimåne
3

Stenarna gör mig också nervös! Men herre mig så tjusigt det blir.. Snart får jag sluta hänga här på forumet, blir så avundsjuk!

Fridhem
1

Blir jätte fin men knyt en fisklina mellan grenen och stenen som du har på botten, så kan inget hända:)

Sleggyman
2

#44 Skitbra råd 👍 Själv så siliconade jag fast en sugpropp och tryckte fast i mot botten när jag inredde mitt gamla 250L

alaja
0

Får fixa detta sen, har ju underlägg under hela men ifallifall så kanske det är bäst att knyta :) tur man har er som ger råd och ideér ;)

alaja
0

Väntar på att få hem javamossa imorgon från Taggeman här på iFokus! Funderar också på om det blir körsbär eller red sakura. En i närheten av mig som säljer. Vad tror ni blir bäst?

mimåne
1

Är det första gången med räkor så sägs ju körsbärs vara enklare.

alaja
0

Jo men red sakura är ju rätt fina dem med, och han som hade dem sa att det inte var nån jättestor skillnad i svårighetsgrad :) får läsa på lite!

Spöket
0

Sakura är från Körsbär 🙂

Multi vad?

alaja
0

#50 Nemen! Det var mer än jag visste! Men då borde de va lika lätta? :)

-Cissi-
0

Sakura är bara en rödare variant av körsbär :) Kör på dom om du tycker dom är finare.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

alaja
0

Hittade en kille i närheten som sålde nämligen :) får tänka lite på vad jag ska välja :)

mimåne
0

Jaha där ser man! :)

alaja
3

Nu har karet varit igång ett tag. Lite växter har fått komma i tills jag vet mer hur jag vill ha det. En testfisk har vart i en vecka och det verkar gå fint :) I veckan planeras inköp av räkor! Väntar fortfarande med spänning på den nya armaturen :)

Micke R
1

Det blir superfint, är också nyfiken på ljusrampen du beställt. Mvh.

alaja
0

Efter cirka 100 år (känns det som), så har roten ääääntligen sjunkit helt! Väntar fortfarande på den där jäkla rampen som ska komma. Borde va här denna veckan! :))

[tlundegard]
0

Fint! :) 

Får man fråga vad du kommer ha för lampor/lysrör i armaturen? Och vad har du nu?

alaja
0

Nu har jag bara en vanlig skrivbordslampa över akvariet och sen komme det vara en ledarmatur som ligger ovanpå! Får hoppas på att den är något att ha i alla fall :)