Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1034 ggr
MalinMalvina
2014-03-07 08:19
0

cyano?

Hur märker man om det är cyano påväg? Gick upp igår morse, karet såg ut som vanligt, kom hem runt 16 och vattnet var helt grönt och luktade så vidrigt!? :O Bytte ca 50% och under vattenbytet upptäckte jag att ett 20tal Ancistrus bebisar dött. Plocka upp dessa och blev väldigt ledsen.. Gick upp i morse, pumpen hade nästan stannat, vattnet luktar vedervärdigt och är grumligt, ytterligare ca 5 ancistrusmalar har dött under natten.. Guppy bebisarna håller sig dock än så länge vid liv! Har inte övermatat eller låtit gammal mat ligga kvar! Vad ska jag göra? Vad händer!? Vill rädda dom sista ancistrusarna som finns kvar.. :'(

Micke R
2014-03-07 08:28
0

Kan du lägga in en bild?

Micke R
2014-03-07 08:37
0

Blågrön, slemig beläggning, och lukten påminner om våt jord, då kan det vara cyano

MalinMalvina
2014-03-07 08:37
1

Fixar det så fort jag är hemma, ska öven fixa bild på rötterna till dig Micke! Har haft fullt upp, sorry..

MalinMalvina
2014-03-07 08:40
0

Lukten påminde om mer typ ruttet, vattnet var ljusgrönt och imorse när jag knackade ur pumpen så kom det ut en "slemm propp" Detta hände på en 8 timmars arbetsdag. .

Lillyrod
2014-03-07 09:59
0

Luktar det som stillastående träskvatten? Cyano kommer snabbt. När mitt kar var som värst så gjorde jag rent allting och på en knapp vecka var hela akvariet som grön gyttja igen. Det gick inte att se in. Det brukar börja i framkant under gruset. Där ser man att det börjar breda ut sig sen går det fort.

MalinMalvina
2014-03-07 10:28
0

Då är det nog så… Helvete! :( Hur blir jag av med det? Låter skrämmande likt vad som hände hos dig :(

Lillyrod
2014-03-07 10:47
0

Easy life algin extra har jag haft i karet nu sen sista omgången. Står enkel bruksanvisning på. Jag hade ju turen att det dog ut precis när jag bestämde mej för att ge det en sista chans. Men har medlet ändå för man kan aldrig få ut precis allt vatten eller alla sandkorn när man gör rent.

-Cissi-
2014-03-07 10:49
0

Täck över hela akvariet med nått mörkt typ en handduk så inget ljus kommer in och sen släcker man belysningen i en vecka. Du kan nog göra ett till vatten byte efter som så många malar dog. (dom kan förorena vattnet)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MalinMalvina
2014-03-07 10:54
0

Jag funderar på att tömma hela karet och låta alla yngel, både Ancistrus och Guppy bo i en hink nån/några dagar i vatten från vårt stora kar. Ta ut alla växter/inredning, koka grus, grotta och rot. Göra rent pumpen, skrubba glaset och göra rent växter. För att sedan fylla karet med vatten från det stora blandat med nytt och ha det täckt under tiden ynglen bor i hinken. Tror ni det kan fungera? :)

MalinMalvina
2014-03-07 10:55
0

Känns som att jag då borde "städa bort" den eventuella cyanon?

Lillyrod
2014-03-07 11:01
0

Jag lyckades inte städa bort. Men då var det riktigt hårt angripet. Sista gången bytte jag allt. Grus vatten filtret i pumpen. Sparade 2 växter som överlevt och roten. Men gör ett försök eftersom ditt precis startat.

MalinMalvina
2014-03-07 11:16
0

Tack lillyrod! :D Åh, jag känner mig såååå värdelös! :(

annaelfie
2014-03-07 15:24
0

#12 känn dig inte värdelös, cyano kan drabba den bäste ^^

för mig fungerade inga bekämpningsmedel, det som i slutet hjälpte var att hålla karet kolsvart en vecka ungefär, plocka bort varje liten äckelklump av cyano som jag kunde se, (varje dag) och bytte ca 50 % vatten i veckan, PLUSS att jag köpte odessabarber som åt upp allt som inte jag kom åt. har inte haft cyano sen dess.

MalinMalvina
2014-03-07 15:32
0

Vet ju inte helt konkret att det ÄR det, utan jag misstänker det.. 

men jag ska testa en radikal städning idag, flytta alla bebisar (vill verkligen att dom ska få mat) och mörkerlägga karet :) Hoppas då på att oavsett vad det är så försvinner det :)

mimåne
2014-03-07 21:59
0

Det låter som att du lagt upp en bra plan ifall att det är cyano. Men med tanke på hur snabbt det kom så är det troligt att det är just det. Jag håller mina tummar för dig att du får bort det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MalinMalvina
2014-03-12 11:08
4

Hej alla! Vill börja med att säga tack för alla tips och idéer som ni gav mig då jag fick problem. Jag gjorde som jag sa ovan, mörkerla karet, kokade sten och inredning. Skrubbade karet noga, noga och skrubbade faktiskt även växten i karet med min fisk diskborste (ja, jag har en specifik för det, även en svamp och tandborste. Tandborsten för små ställena du annars inte kommer åt ) sköljde sedan växten noga, även rötterna. Tog bort dåliga blad m.m Gjorde rent pumpen extremt noga, kokade även svampen i pumpen. Det har INTE kommit tillbaka! :D Vad det än var så segrade jag denna gång! :) Inga fler bebisar har dött och invånarna mår kalas bra :) Är så glad! :D

Sarah E
2014-03-12 12:16
1

Grattis till segern! 😃👍

sauk1
2014-03-12 12:16
2

Skönt för dig! Låter som att du får vara beredd på en ny inkörningsperiod för karet, med en sån ordentlig rengöring? Få fiskar, mata väldigt lite, men det vet du säkert redan…

MalinMalvina
2014-03-12 12:36
0

#17 Tack Sarah! :D

#18 Sauk1 

Jag vet :) Tack ändå :)