Apistogramma agassizii
Är det nån som haft denna art härinne? Idag fick jag med hem 1 par av dessa (fler honor ska införskaffas sen) och det är första gången jag håller just dessa. Har bara haft fjärilar o apistogramma Panduro tidigare i ciklidväg. Dessa är "viltfärgade" men det fanns även 2 honor som de kallade "super red" de var helt oranga kan man köpa en sån hona o ha med dessa utan att hon blir mobbad eller så? De var så vackra, de har haft hanar inne i den färgen med men kunde just då inte köpa dem o nu var hanarna slut såklart. Från början var det tänkt o ha dessa i mitt 54 liters karet o kakaduor i 180 liters karet men jag byter förmodligen plats o låter dessa gå i 180 liters karet. Kakaduor kommer jag att köpa om ca 1 månad är det tänkt. Hur pass svårodlade är agassiziin? jag har en del snäckor så mott ph ligger på 7 som lägst o enligt zoopet ska dessa klara det. Hur pass aggressiv är dessa? Förmodar att de kommer o ta en hel del guppyyngel men hoppas de låter bli de vuxna o ancistrusbebisarna. de är oerhört vackra iaf var 2 helt utfärgade hanar i karet o bad att få en av dem o några stora fina honor fans så valde en sån de andra var lite magrare o blekare. Ska bli kul med dvärgar igen, älskar fjärilar o de har levt länge o bra här hos mig men tyvärr inga lyckade lekar o det är därför jag börjat leta mer lättlekta dvärgar.
Lillyrod har uppe en tråd just nu, hon har hane+hone och rom i en nöt. Väldigt intressant! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
På zoopet rankas den som Guld i odling men jag tycker detta är en aningen hårt. Jag tror inte att de är så pass svårodlade. Sedan gäller det också att man får tag på bra exemplar, precis som du beskrev så finns det många i handeln som är magra och små till storleken.
åhh vad kul då ska jag kolla in den tråden :).. Nej precis de flesta dvärgar brukar ju vara lätta o få lek på, fick lek på mina Panduro flera gånger men tyvärr lyckades de inte dra upp nått ( de kräver ju enormt lågt ph med *5,5 i ph* så de är lite svåra (jag hade iof ph 5,5 åt dem men ändå).. Måste fixa fler grottor bara har 4 st men det går ju 3 vuxna Ancistrus i karet med så det vore bra med några lediga grottor med.
Ja det är alltid bra med lediga ena :)
Jag är också nyfiken på hur dina aggassizii ser ut. Har du någon bild?
Intressant med den röda varianten också, jag har hört talas om den men aldrig sett den själv. Hade du tänkt köpa av den sorten också om de får in fler hanar?
Just nu går de i karantän o där är det omöjligt o fota då de går i hink :).. Jag tror inte jag vill ha fler hanar i karet så blir det den röda varianten blir det bara en hona eller om jag håller mig enbart till den vanliga färgen.. men de röda är så oerhört vackra så får de in hanar kommer jag nog inte kunna hålla mig haha.. men då får de går i 54an o så väntar jag med kakaduorna.
Sist jag var i akvarieaffären hade dom fått in mer röda aggassizii än dom jag har. Väldigt vackra men mina är väldigt fina när dom spänner upp sig. Min hane är lila och blå på kroppen och rumpan gul och röd. Honan är just nu knallgul med svarta streck.
Jag köpte den här för att killen i affären rekommenderade dom. Han hade själv och var nöjd med dom. Det han sa var att dom kan leka dagen efter man köpt dom eller aldrig. Jag har haft mina i 2 veckor på lördag. Risken med dom är att hanen kan slå ihjäl honan om hon inte är med på noterna. Dom vill ha surt och mjukt vatten. Om jag fick dom att leka och äggen möglar så skulle han hjälpa mej att få ordning på det till nästa gång. Ska hoppa in där nu i helgen och höra om det är något jag kan göra för dom just nu.
Det som står på zoopet tex är att man ska ha flera honor att de är haremslekare så därför kommer att jag att skaffa flera honor. mjukt vatten har vi här men jag tillsätter ju kalk o så pga snäckorna o levandefödarna o då guppyna är mina huvudfiskar så är det dessa jag anpassar värdena efter.. tanken var kakduor o borelli då dessa arter förökar sig även i högt ph men nu blev det dessa istället de är ju så vackra. bestämmer jag mih för o ha dem i 54an ändå så kan jag sänka ph då jag inte har så mycket guppys där i men mina äpplen går där men de kan jag flytta till 180 liters karet istället. Får se om jag gör kokosnötsgrottor, har några hemmagjorda sen tidigare men de har alltid surat ner vattnen en hel del så valt o inte ha dem då jag som sagt vill ha ett högt ph men mina Panduro gick i 54an o då sänkte jag ph där nått mina rasboror inte skulle ha nått emot heller iof. Men ska de gå i 54an blir det nog bara 1 hona till för annars blir det nog för trångt för dem.
#8 Har hemmagjorde kockosnötsgrottor den effekten på vattet? Det var något jag inte visste. Färgar det vattnet också?
Ja dom färgar lite med. Jag använder dom för att jag vill att det ska sura ner och för att dom är bra lekgrottor. Jag kokade mina i 20 min och då försvann en hel del färg. Jag har en ny rot i med så mitt vatten är tefärgat. Jag kunde inte köpa fler än en hona då affären inte får beställa annat än par. Köper alla kunder många honor har dom bara hanar kvar till slut. Par eller grupp på 5 ungfiskar var det dom kunde beställa. Ungfiskarna behöver nästan ett år på sig sen för att man ska se kön. Lite jobbigt om man har akvarieaffär.
Jaha där ser man! Jag skulle gärna se att ph värdet i mitt kar går ner en aning. Tål att tänkas på det där med nötterna.
Ja de sänkte rätt rejält men färgade inte så mycket, inte här iaf men jag kokade dem flera gånger också.. Ahh okey här hade inte krav att man köpte par de fick in fler honor än hanar så det gick bra o bara välja vilka man ville ha (tror inte de hade koll på könen alls igentligen).. Var arken zoo jag köpte mina på.. Vi har annars en bra ciklidaffär här i Norrköping privatägd o liten med kunnig ägare ( Akvarievalvet de har inte bara ciklider men han är bäst på det området)…
Att de inte färgade av sig särskilt mycket men sänkte rejält, det låter ju jätte bra guppytjej! Precis vad jag är ute efter!
Köpte på privatägd jag med. Kalmar akvarieaffär.
De fick igår flytta till mitt 24 liters kar. Hanen är framme lite men simmar mest bakom vallen (o försöker döda sin spegelbild haha). Honan har däremot bara legat still o inte rört en fena på botten, tryckt sig mot en sten eller gömt sig i grottan. Igår kom det hem 3 guramis som bara ska stanna till idag så jag satte ner dem också i 24 liters karet (karantänkar) med tanken att det skulle locka fram cikliderna mer. (guramisarna är 2 guld o 1 marmor de är små än o ska som sagt flytta idag de bara mellanlandade här). O ja det verkar ha funkat, honan gömmer sig ännu men simmar runt nära botten o vid ömställena, hon har tom intresserat sig för mat (de fick frysta svarta mygglarver) men åt inte utan hon blev rädd för mygglarverna haha. Hon är så liten så hon får plats i räkröret :). Ska köpa levande foder idag eller på måndag då blir det vita mygg o vattenloppor. Kommer även köpa 2 honor till idag blir nog normalfärgade vet inte om det är smart o blanda in de superröda. Honan är gul o fint utfärgad men lite lite mager, hanen är oerhört vackert utfärgad o väldigt framåt o go. Fick en dålig bild på honan igår ska se om jag får bättre bilder idag.
Var i butiken o köpte 2 honor till, de ville plocka upp 1 hane o 1 hona åt mig men jag sa ifrån (kanske för att honorna nästan var slut medans det fanns hanar kvar). Iaf fanns där bara 4 honor nu, 2 röda o 2 normalfärgade.. Ena röda o ena normalfärgade var magra o såg inte så pigga ut så därför blev det 1 normalfärgad o 1 röd får se hur det går o ha en röd i karet med. Det normalfärgade är riktigt rund o go tror hon är romstinn faktist, den röda är mycket större än de andra men har ju gått i 1 månad ca i butiken så de har ju hunnit växa. de får gå 2 veckor i 24 liters karet i karantän tyvärr men det finns grottor, stenar o gott om växter där i så de ska ju kunna trivas ändå (de kommer få varsin grotta så de slipper bråka om de som finns).. Oerhört fina dvärgar detta..
Jahopp den röda "honan" visade sig vara en ung hane :(. Då vet vi att det absolut ska få bosätta sig i 180 liters karet iaf där borde de kunna fixa varsitt revir. Dp har jag 2.2 av dem då. Får jag tag på 2 honor till så köper jag det sen så det blir 2.4 då kan de para ut sig som de vill.. Hittas inte fler honor får de väl vara 2.2 :)
Jag hoppas att det kommer fungera för dig med två av vardera kön men jag tror det kan bli stridigheter hanarna emellan. Jag har haft andra haremruvare apistogrammor i 200L förut och fick inte hanar att samsas. Om jag var du skulle jag nog lämna tillbaka den röda hanen.
Jag tror du gör rätt i det, även om han var väldigt fin han också så är det nog det bästa för dem alla.
Jag måste få säga att de ser väldigt fina ut. Honan på bild nummer 1 ser rund och fin ut i storlek. Och för att inte tala om din hane! Vad jag kan döma av bilden så ser det ut som ett fint exemplar, stor och bra i storlek. Fina fenor och ett bra hull.
Ja igår var den kvarvarande honan inte så pigg får hoppas hon ser bättre ut idag annars får man chansa på henen eller boka en från nästa leverans. Honan jag köpte först fortsätter vara hängig ligger mest på botten bland växterna, hoppas hon kommer igång snart. Kommer köpa levande foder på måndag åt dem o hoppas hon piggnar till av det. Ja den honan är riktigt fin hoppade till av glädje när jag såg henne igår o sa att just denna honan ska jag ha. Hanen var det största o mest utfärgade o valde därför just honom.
Sådär då var den röda hanen bytt mot en hona. Hon måste ha gömt sig igår för jag såg henne inte då iaf. fint utfärgad o pigg o glad men inte riktigt lika rund som den fina honan.
👍