Rovfiskar.
Nån mer än jag som har "predators" ? Med Predators menar jag här stora ciklider, Fengäddor, Channor o.l
jag har haft rovfiskar till och från genom åren, och nu skall jag "rescapa" mitt stora akvarium, för att hålla rovfiskar där.
Har redan ett par Fengäddor och en Channan som skall flytta in i karet när det är färdigt, och jag har även rovmalar som redan bor i karet, de skall få flytta tilfälligt till ett annat akvarium under ombyggnationen.
Ombyggnationen kommer att ta sin lilla tid, då hela akvariumet skall rivas och byggas upp från grunden igen. fiskarna som bor där nu har fått nya hem och de sista hämtas i helgen, efter det skall karet tömmas och jag skall byta ut gruset mot sand.
Jag skriver den här tråden, mycket för att själv dokumentera upp hur jag gör och hur förändringen blir eftersom, men jag tänkte attä'ven andra kanske är intresserade av att kolla hgur det ser ut nu och hur det blir sedan 👍
Jag skall ha växter, levande, i det här karet, men jag har ingen större erfarenhet av växtlighet med fiskar. har endast ett växtakvarium där det bor några äppelsnäckor och lite småfisk.
Har ni tips och goda råd om vilka växter man kan ha, för att det skall bli riktigt snyggt, och som överlever i sand, så kom gärna med tips i den här tråden :D
Sorry för dålig bildkvalitet, men kortet är knäppt med mobilen.
Så här ser akvariumet ut idag i varje fall. jag gruvar mig för att börja riva, men när jag väl har kommit igång, så brukar det gå fort ;)
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52f7ab6cce12c43cd8000046-vaxtlexikon
Här är ett Växtlexikon som du kan kika i :) De flesta växterna trivs mycket bra i sand så det är inga problem. Handlar nog mer om hur mycket ljus och näring du kan tänka dig att tillsätta :) Finns många lättskötta sorter i vårt Lexikon!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
tack för snabbt svar :) Skall kolla in lexikonet 👍
Ljus är inga problem, har en ljusramp med 4 ljusrör, och Aqua-Glo rör i :D
Jag använder Easy Carbo i skalarekuben, och där har jag rena rama djungeln 😉
Det här ska bli roligt att följa! Jag har aldrig själv hållit en större rovfisk men som barn hade jag en dröm om ett gäddyngel som jag skulle föda upp.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Bara roligt om någon vill följa, så kanske jag i min tur kan bidra med inspiration och goda råd för de som är sugen på att prova men inte vågar.
Jag har haft rovfiskar till och från i många år, men inget specifikt artakvarium just för rovisar, det är det jag vill försöka mig på nu. Så just den biten är ny för mig med ;)
Jag har både Channor, fengäddor och några (i andras ögon) otäcka malar ;) Och de skall naturligtvis ingå i biotopen 👍
Spännande! Följer det här. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Bidra med inspiration kommer du sannerligen göra! :)
Vad kul att ni vill följa 😃
Med start idag så måste jag till en början göra de sedvanliga vattenbyten i de mindre karen, så jag kan flytta de fiskar som skall vara kvar.
Cikliderna åker Fredag och lördag, sedan påbörjas rivning av akvariumet :D Hoppas jag har fått tag på lite mer växter innan dess 👍
Vad roligt. Det ska bli spännande att se 🙂
Men vad kul att så många vill följa :D Jag gjorde den här tråden av en impuls bara, mest för egen del för att se hur det fortskrider :D
Nu måste jag ju vara jätteduktig att uppdatera.
Största problemet är just nu att få tyag på de växter jag skall ha i karet, vet inte om det hinns med under helgen. men skall försöka :D
Ikväll börjar operation rivning av karet. Har köpt hem Blästersand och en herrans massa växter, plus att det kommer ännu mer växter när de kommer för att hämta Hantlarna :)
Kul! Vill se massor av bilder. 😃
Inte så mycket att se ännu, men det är en början i varje fall 😉
AJ, vad det gjorde ont i plånboken …..men värt vartenda öre 👍
En full plastkasse innehållande 6 lika fulla påsar med växter 😉
Åh vad nyfiken jag är på det här och på vilka växter som gömmer sig i påsarna! Här kommer jag allt sitta klistrad ikväll och vaka över ditt arbete.
Börjar närma sig nu. Hantlarna är hämtade,och de andra skall jag pytsa till andra akvarium tills de blir hämtade imorgon ……..
Vill du jättegärna se vad som gömmer sig i påsarna, så kan jag knäppa ett kort så du får tjuvkika lite ;)
Följer :)
Akvariumet under tömning :)
Och jag har , just nu, vääääääldigt sura fiskar :p
Hink 1
Ja ett litet tjuvkik tackar jag inte nej till ;)
nu ligger sanden på plats :)
#23 Skall plocka upp växterna och skölja dem nu, knäpper ett kort medans de ligger efter tvättning ;)
Mittensektionen uppbyggd :)
Hur många liter är akvariet på? Och hur många liter sand har du använt? :)
En liten tjuvkik som utlovad Mimåne ;)
Oj oj oj det var inte lite javaormbunke där inte!
Vilka växter är det? :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#28 Nepp, den täcker upp bra, och den är tålig och klarar mina stora malar utan att lossna från underlaget och flyta iväg ;) Dessutom så gillar jag den jättemycket 😃
#29 Det är mestadels javaormbunke. Men det finns några svärdsplantor Cryptocoryne, en släkting till Cabomba med mycket strävare blad och en annan snabbväxande som jag inte kommer ihåg namnet på nu 😊
Nu är växterna och skeppet på plats. Nu 'är det bara fyllning som återstår :)
Knäppt rakt framifrån
#26 Missade ditt inlägg förut. Sorry 😞 Akvariumet är på 720 liter och det gick åt 75 kg. sand :) Jag sparade dessutom ca. 10 kg. grus av det gamla, som ligger under sanden, detta för att bibehålla, åtminstone en liten del, bakterieflora sedan tidigare.
Måste släppa ner malarna direkt efter fyllning, de är så stora så jag vågar inte släppa ner dem i nåt av de mindre akvariumen ;) De får inte plats 😛
Nu är akvariumet nästan helt fyllt. Börjar bli dags att få tag på malarna ur hinkarna och släppa ner dem :)
Spännande! :D
#33 Ojsan, ganska stor med andra ord haha :D Jag hade ett 65 liters ett tag och tyckte att det var ganska lagom, är det inte jobbigt att hålla rent ett så stort?
Tror jag ska skaffa ett större nästa gång, men inte riktigt så stort som du har haha :D
#36 Nej, det är faktiskt inte det. Det här akvariumet sköter sig i stort sett själv :) De mindre jag har är det mycket mer städning med ;)
Nu kommer det ju att bli lite pyssel med 720'an, men det är endast för att det är ombyggd och omstartat. Jag måste kolla vattenvärdena, och jag kommer förmodligen att få sätta ner växterna i gruset igen, för de lär släppa och flyta iväg, innan de har fått ordentligt rotfäste ;)
Men när det har gått till sig och vattenbalansen är bra igen, så behöver jag inte göra så mycket åt det. Pumparna sköter reningen så jag behöver bara hålla koll så det är fart på utblåset. Och så måste jag fylla efter med det vatten som dunstar :)
#37 Jaha, då kanske man ska satsa på ett litet större nästa gång då, så kan man ha fler fiskar samtidigt :)
Fyller du på med vattenslang?
Själv fyller jag med vattenkannor och det tar en evighetet! ( ca 150l och 250l ) och jag vill inte ens tänka på hur jobbigt det skulle vara om du fyllde på ett 750L med 10L hinkar! D:
#38 Jag kjan rekomendera ett större, det är lättare att hålla rent och få bra balans :)
#39 Jo jag använder slang (även hävert när det skall tömmas) Åh jisses amalia, tänk om jag skulle fylla upp det här akvariumet med hinkar, vilken tid det skulle ta 😮 Hade kanske varit klar till sommarlovet med lite tur 😂
Men nu ni, nu är det klart 😃 Tyvärr råder lite Londondimma, just nu, men det lär klarna upp så småningom 👍
Malarna har flyttat tillbaka också :)
Han ser ut att ha käkat blängsylta i flera dagar, och sur lär han vara för att jag har rivit hans gamla hem också ;)
Nån som verkligen är skitsur på mig just nu, det är "Klingan" (barnen har döpt honom så, på grund av taggarna längs med hela kroppen)
Den här herren är gammal som gatan och grinig som få ;) Han vägrar titta in i kameran, han ligger och surar i busken istället😛
Detta mötte mig när lampan tändes i akvariumet. Jag tror jag kan känna mig ganska nöjd. Men jag är lite sur på växterna i vänstra hörnet, de släpper hela tiden. Hoppas de får ordentligt rotfäste snart, så jag slipper sätta ner dem hela tiden ;)
#44 Det blev riktigt snyggt! :)
Supersnyggt!
Jättesnyggt!
Jättesnyggt. jag personligen skulle bytt till svart bakgrund o spritt ut svärdplantorna lite mer, de kommer o växa sig större o bre ut sig mer åt sidorna o som de står nu kommer det bli trångt för dem.
Jättefint!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag gillar verkligen din del i mitten med rötterna. Läckert!
Tack alla 🙂
#48 Jag tänkte faktiskt på det själv, men eftersom jag har bytt ut bottensubstratet, så finns det ingen näring alls i sanden, så jag kör med "näringskulorna" just nu, bara så de skall få tillräckligt med näring nu i början, det är därför de står lite tät ;) de skall separeras lite senare, när vattenbalansen är helt återställd igen :)
Jag har haft helt svart bakgrund, men jag tyckte inte riktigt om det, det var inte min grej liksom ;) Jag tycker att djupet på akvariumet blir bättre, eller, rättare sagt, ser ut att vara djupare än det är med den här bakgrunden som jag har nu ;) Jag provade 7 olika (däribland även helsvart och helblå) innan jag fastnade för den här 😊
Admin kanske kan/vill låsa den här tråden nu ? Eftersom "projektet" är klart, så tänkte jag återgå till min "riktiga akvarietråd" Och skriva och posta bilder i den istället :)
Ciklidtoks akvarium: