Otocinclus?
Har mycket alger i akvariet nu så jag undrar hur Otocinclus fungerar i mitt kar. När jag googlar får jag upp att dom klarar att ha 20-29 grader varmt.. Men vad säger ni? Kan jag ha några Otocinclus i mitt kar?
Mitt akvarium:
29-30 grader varmt
200l stort
har nio andra invånare (discus, slöjscalare)
ph är ca 6.0-7.0 (om jag minns rätt, var ett tag sen jag testade ph)
Först måste man ta reda på varför algerna kommer fram. Vet du vad det är för alger? När man vet det så kan man sedan utifrån det välja rätt fisk.
Vet inte vad det är för alger det är, kan inte så speciellt mycket om alger. En kompis till mig fick samma sak och inskaffade siameser. Algerna kommer för att jag har tänt länge, men vill inte ändra på det så en fisk som behöver alger blir väl glad då? Algerna har än så länge kommit på rötter, min Back to nature bakgrund och på rutan. Har dock gnuggat bort en del alger från rutan.
Låter som den vanligaste sorten av alger och då hjälper inte siameser så mycket eftersom de gillar mest tofsalger. Ottosar kan göra jobbet men de är verkligen små och kommer säkerligen inte 'äta' upp det som redan finns. Små ancistrusar gör nog ännu bättre jobb men de växer ju som sagt och blir slöa när de blir äldre och samma sak är det med Ancistrus att de inte äter det som redan finns eftersom det sitter alltför hårt redan på ruta, växter m.m.
Det råd jag kan ge dig är att städa akvariet själv och minska på ljustimmarna även om du inte vill det. Har du gamla rör så byt ut dem.
Jag har ca 50 ancistrusar i mitt andra kar och även fyra i det här, men dom är slöa och gör inte så mycket förutom att äta tabletter..
Har bara ett problem när det gäller att sätta in små ancistrusar, vet inte hur små du menar men jag har en kull på 48st ancistrusar men jag vill inte sätta i dom i det stora karet då slöjscalarerna vill äta dom (har testat med tre och nu hittar jag bara en och jag har sett när dom hade en utav dom i munnen men den lyckades fly).
Ajdå. men när jag pratar om små så tänker jag i storlek 5-8 cm. =)