Hoppsan, vi har fått bebisar :-)
Hej, Ny och orutinerad på akvarie fronten. Dottern fick ett 54 l för 3 veckor sen, och för 2,5 v sen flyttade fiskarna in. Efter lite strul pga dåligt påläst mamma *skäms* o en aggresiv kamphane som fick åka tillbaka till djuraffären så har hon nu 4 guppys, 2 malar (ancistrus) och ett gäng kardinaltetror…. eller ja så trodde vi att det var iaf tills vi igårkväll fick syn på 3 st små sötisar bland växterna. Planen var att trimma till växterna lite då de vuxit som ogräs, men när vi öppnade simmade det runt 3 st knappt en cm långa små yngel uppe vid ytan bland växterna - så växterna fick vara ett tag till. Blev så glada - det måste ju betyda att vi åtminstonde gjort lite rätt, eftersom vi fått yngel efter så kort tid. :-) Men så uppstår ju en miljon frågor - vad äter de små liven? Behöver vi skydda dem på något sätt (eller är det för sent påtänkt)? Nåt annat man bör tänka på när man har yngel? Pumpen? Mer/mindre luft? Är det dumt att böka med växterna nu när de är så små - när kan man göra sånt. Kom med alla klokskaper ni har ;)
Försök att inte röra växterna, ju tätare desto bättre :) Jag matar mina yngel med smulat flingfoder ( inte det bästa men det funkar) om det är så att dom bor i ett kar med större fisk :) i vårt yngel kar får småttingarna tetras baby mat :) Dom brukar kunna klara sig väldigt bra så länge dom kan gömma sig :)
Tänkte lite så med att det var bäst att låta växterna vara, synd bara för de ser så tråkiga ut… Har skjutit 'miljoner' långa vita trådar - antar att det är rötter som växer ut i varje 'grenskott'. Men de får vara ett tag till då så ynglen får växa på sig lite. Flingfoder får de, försökte smula det så fint som möjligt samt även ge lite av det sista över växterna (där ynglen verkar trivas bäst). De visade dock inte så mkt intresse för maten direkt idag, men det kanske kommer. Är det för syrets skull de håller sig så långt upp? Kanske borde öka hastigheten/syretillförseln - om det går vill säga, när vi ställde syret sist fick vi sjö runt akvariet :-P (Delvattenbyte alltså - men nästa gång ska jag nog försöka samla det i hink istället för på golvet ;-) ).
Dom brukar hitta mat även om det inte verkar som det ;) ja dom vita trådarna är rötter :) Mina yngel håller sig vid ytan dom med, tror dom bara gör det eller hur jag ska säga :P
Hihi, 'hittade' 2 till småttingar, så nu är de 5 st. 3 vid ytan och 2 som håller till vid grottan :) Funderar lite på hur gamla de kan vara, de är ju runt en cm så jag antar att de inte är alldeles nyfödda.
Guppy yngel är ungefär en halv cm när de är nyfödda. Är de en cm nu så är de åtminstone en vecka gamla. Grejen med dessa yngel är att de är så bra kamouflerade. Nyfödda lägger sig oftast vid botten, mellan gruset eller i springor mellan inredning. Där kan de ligga helt stilla och det är då svårt att upptäcka dem. Att dina nu är så stora som 1 cm är ett gott tecken. De har klarat sig från att bli mat.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ancistrusmalar blir 15 cm långa och behöver ett akvarium på minst 100 liter. Det vore bäst om du kunde hitta nya hem åt dem så snart som möjligt.🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jo #7, har förstått det lite så här i efterhand, fick ju upplysning i djuraffären att 2 Ancistrus behövde/borde vi ha i det karet. Men som sagt jag var alldeles för dåligt påläst, lär mig hela tiden dock. Förmodligen blir det fler akvarier här så småningom, jättesugen redan nu på att skaffa en större burk till oss alla - men känner att det får vänta lite till så det inte bara är 'nyförälskelse' för det här med fiskar. Hur lång tid tar det innan de blir så stora att de inte "ryms" i 54:an tror ni? (är ca 3 cm nu). Underbar sida det här förresten, så mkt info och så lätt att få svar på alla nybörjartankar. Tack :)
#8 Ja visst är det roligt här, man lär sig så mycket :) Tråkigt nog är säljare oftast inte så kunniga och vill bara sälja. Så lita aldrig fullt ut på dem utan följ dina egna instinkter och lärdom. Förhoppningsvis hittar du ett nytt hem åt dina ancistrusar när det blir dags.
Medarbetare på akvariefisk ifokus