Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 874 ggr
LeeKnow
0

Rädda rom?

Hej! 

Första gången jag gjorde vatten byte (+ rensade växterna och tog bort "cyano") så dog en räka.

Andra gången så dog en till räka.

Och idag dog 2 räkor..! 

En av dessa hade rom, så jag undrar om man kan "rädda" rommen? Om man kan få ut de och lägga i en bunke eller så..? Vad skulle isf krävas för att de ska överleva och bli småräkor?

mimåne
0

Nä ätt försöka klämma ut rommen kommer kommer nog inte fungera. Honans ägg kanske dels inte är redo att lämna henne, och så behövs en befruktning också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LeeKnow
0

#1 Fast hon har gått med rom ganska länge så borde de inte vara befruktade? :)

guppytjej
2

Om hon redan bar rommen under magen så är den redan befruktad, det ska gå o plocka bort den o få den o bli bebisar men inte i stillastående vatten. Räkhonan fläktar rommen hela tidenf ör att syresätta vattnet runt äggen o det måste göras om man ska rädda rommen utan mammans hjälp. Alltså lägga rommen i yngelkasse framför en liten pump är det som behöver göras.

LeeKnow
0

#3 Okej! :) Har tyvärr ingen yngelkasse. Finns det nåt man kan göra "tillfälligt" istället för en yngelkasse?

mimåne
1

#3 Jaså är den redan befruktad? Jag har läst annat.. Som jag förstått det sänder honan ut feromoner när hon är redo att lägga äggen som hanarna uppfattar och befruktar. Givetvis kan det vara så att jag tolkat detta fel och att det är som #3 säger.

Men att klämma ut rom ur en liten skör räka? Det är ju inte som att klämma ut gäddrom…

[Jens]
0

Jag är inte så bekant med cyano själv eftersom jag inte har upplevt det men att räkorna dör på grund av det ställer jag mig tveksam till.

LeeKnow
0

#6 Eftersom de dör såfort jag är i och pillar i akvariet så tror jag mer de dör p.g.a stress eller så ;P

guppytjej
1

men alltså räkan har ju INTE rommen INNUTI sig utan UNDER magen o där är den befruktad. Den befruktas när honan har rommen kvar i nacken den så kallade äggsadeln, när honan ömsar hoppas en hane på o befruktar den där SEN vandrar rommen ner under magen.. :) Så klämma fram nån rom behövs inte det går o pilla bort den från magen… Har du en luftpump kan det funka i en plastbunke bara så vattnet får lite rörelse.

LeeKnow
0

Skulle man kunna lägga rommen i en Nylonstrumpa som man sen fäste rpå sidan av akvariet framför pumpen?

mimåne
0

#8 Ibland tar det ett tag innan man lär sig och teoretisk fakta kan ibland bara lite vilseledande, så väldigt tack för att du redde ut detta hos mig :)

guppytjej
0

TS ja det borde funka *10 Ja det är inte lätt alltid ibland o hålla reda på allt, det tar ett tag innan man lär sig allt man läser.

mimåne
1

Vill också säga till trådskapaden Hyvens att bortse från mitt första inlägg då det var missvisande, jag hoppas du fått hjälp ändå :)

LeeKnow
0

Vågade inte klämma/peta ut nå rom..

Verkar som om hon lever. Hon var helt stilla först men när jag klämde på henne sköt hon iväg och helt plötsligt rörde hon på grejerna som hon använder för att fläkta rommen (Ingen aning vad detta faktiskt är..??) och röra på "munnen" och ett ben.

Vågar ju liksom inte peta ut nå rom om hon faktiskt lever..

lollynonna
0

#13 man skulle inte klämma,de har rommen under magen,så pilla bort istället:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol