Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 3124 ggr
LeeKnow
0

Trådalger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta trådalger? :) om man låter de sitta kvar på växterna blir det slm en lång fladdrande "tråd" Alltså det gröna som sitter i kanten på växten..

annaelfie
3

ser ut som cyano tycker jag. är det slemmigt? ligger det som en ''hinna''?

[Jens]
0

Ja, jag tycker det liknar trådalger och jag tycker du sak göra ALLT för att ta bort det för sprider det så blir det desto tuffare att råda bot på det. Det är vad jag har hört i alla fall.

Lillyrod
3

Jag tycker också det ser ut som cyano. Luktar det väldigt starkt fränt?

LeeKnow
0

#1.Det är slemmigt ja, nej det ligger inte som en hinna. Det sitter fast i växten och man mäste dra lite för att gå bort det. #2.Jag tagit bort allt jg hittat när jag gjort vatten byten, men det kommer tillbaks nästan direkt. Det växer jättesnabbt. #3. Nej det luktar inte särskilt fränt :)

sauk1
1

Det ser mer ut som cyano. Hur tjock blir "tråden"? Riktigt fin och tunn och ljus? Hur lång?

LeeKnow
0

#5 Tråden är ganska smal. Ja den är tunn och ljus. Hur lång beror på när jag tar bort den. Om jag låter den växa kan den bli ganska lång.

sauk1
0

Rulla upp på en oanvänd tandborste. Testa med minskad järngödning, begränsa belysning, gör vattenbyte 30-50% varje vecka och skaffa ev Amanoräkor.

LeeKnow
0

#7 Jag göder inte med något. (Kan det ha något att göra med algerna?) Akvarie belysningen är på ca 12 timmar per dygn. Förut brukade den vara på nästan hela dygnet. Har funderat på att köpa 2 Amanoräkor då jag hr ganska mycket andfa alger i akvariet. Btw, äter inte CB alger? Det bor bara 4 CB (var 7 st förut) men ingen verkar bry sig om algerna.

sauk1
0

Minska till 8 tim belysning en tid och testa. Har du mycket växter och växer de bra? Annars behöver de kanske gödning för att komma igång och konkurrera ut algerna. Hur sköter du vattenbytena?

LeeKnow
0

#9 Jag har Cabomba (som tar iupp ganska mycket av karet) en okänd växt som kallas för "moroten" hos oss, en till okänd växt (som har en del bruna blad) och ännu en okänd liten växt. "Moroten" mår fin fint och växer bra. Den okända har några bruna blad. Den lilla är jättefin men den har små "toffsar" i några blad som sitter fast väldigt hårt. Ingen aning vad det är..

[Jens]
2

Ja det är klart att det är cyano. Vad tänkte jag på?? =) Bra att ni rättar mig! =))

sauk1
0

Jag har inte sett så mycket cyano i mina dar men att den skulle bilda tunna smala ljusa trådar?? Låter mer som trådalg även om bilden ser ut som cyano.

Frida B
1

Tycker också det ser ut som cyano. Testa att släcka ner hela karet i en vecka (täck då över det, INGET ljus får komma in. Alltså inget tjuvkik, ingen mat osv).

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LeeKnow
0

#12  Tänkte väl.. För vad jag förstått det som så är Cyano som en slemmig hinna? Eller har jag totalt fel där?

Lillyrod
3

Cyano kan tjocka ihop sig med t ex trådalger. Men man brukar känna det på lukten. Tar man i det så är man inte fasen att få bort lukten från händerna hur mycket man än tvättar. När det får fart så täcker det allt i hela akvariet till slut. Då stinker hela karet gammalt träsk. Jag har slagits mot det ett tag så jag vet hur fort det går. På bilden ser det absolut ut som cyano.

backpacker
3

Håller med Lillyrod ser ut som cyano.

Tar du upp en bit av växten o den droppar av sig i ett glas med vatten så blir det som blågröna fläckar o det luktar illa omet.

Det finns ett medel i happy-life serien som heter algin extra.

http://www.grizzlyzoo.se/akvarietillbehor-Happy-Life/happy-life-algin-extra/

Resa är livet! Glad

LeeKnow
0

Dör inte räkorna om man täcker över karet, utan mat i e vecka?

backpacker
1

Det medlet som är rekommenderat #16 behöver man inte mörklägga akvariet. Ska bara va att byta vatten 1/3 del o sen ha i medlet efter rek. efter en vecka nytt vattenbyte o nytt medel i osv. i en månad. 

Står lite längre ner i texten om algin extra.  http://www.djurmagazinet.se/category/alger/

Resa är livet! Glad

LeeKnow
0

Nej men #13 sa att jag skulle testa att släcka ner hela karet i en vecka. :) Tänkte jag kan testa det först.

-Cissi-
3

Räkorna dör inte av att var i ett nersläckt/över täckt kar i en väcka utan mat :) Men jag skulle inte lita på att ha i nått medel med tanke på att du har CB dom är överlag känsliga och skulle inte våga chansa. Innan du släcker ner kan du försöka ta bort så mycket av cyanon du kan.

Cyano är en bakterie och inte en alg varken amano eller CB äter det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

emmej62
0

att hälla i Kemikalier som man inte vet alls vad det är för något är att ta en allt för stor risk när det inte behövs. Cyano uppkommer enbart om det finns mycket näring att tillgå och det kan både vara utspridd näring (i vattnet) eller kan det vara vid en vis punkt som en rot eller en döende växt.

sauk1
1

En del menar att det är förhållandet nitrat fosfat. De måste hålla nitrat på över 25 ppm för att hålla cyano borta. Ämnet i algin är väl salicylsyra?

annaelfie
2

när jag fick cyano i karet köpte jag Odessabarber, de passade in i min biotop perfekt och äter även annan skit. trivs toppenbra och jag har  ingen cyano längre! ^^

LeeKnow
0

Täckte över karet i en vecka. Men det försvann inte. 

Måste verkligen fråga om det verkligen är cyano? Av det jag läst så är Cyano en blågrön slemmig hinna som sprider sig snabbt. 

Men det är inte det jag har.. Det är mörkgrönt och är mer som en massa. det sprider sig inte så jättesnabbt heller.

Har även börjat se små "parasiter" efter att karet var övertäckt..

Har sett en liten vit larv liknande grej (planarie?) 

och pyttesmå äggformade gröna grejer.. 

Nån som vet hur man får bort dessa…..?

i stort sett var det enda bra med att täcka över karet är att när jag tog bort filten så var karet fullt med småräkor! ^^

mimåne
0

Jag måste säga att jag inte vet vad det är du dras med. Jag har själv aldrig haft cyano (Puh🥵) så vet inte hur det ser ut, känns eller luktar. Däremot så började jag medicinera mot en sjukdom för några dagar sedan. Jag läste på och googlade om mediciner innan och ramlade in på en del trådar som rekommenderade GeneralTonic medicinen mot cyano. Det slår tydligen ut bakteriefloran och tar död på cyanon. Sades det. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus