Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 542 ggr
Draken
0

Id av växt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en växt i skalarekuben som jag inte har en aning om vad det är för något. Moderplantan följde med när jag köpte akvariumet för 3-4 år sedan, och den bara växer och växer.

Den har spridit ut sig över halva bottenytan nu. Den är inte speciellt högväxt, men den är bredbladig, påminner om nån form av svärdplanta (fast det tror jag knappast det är), och den sproder ut sig över botten.

Bifogar bilder, så det kanske blir lättare att identifiera växten. Om möjligt, så vil jag ha både handelsnamn och latinskt namn :)

Bild knäppt rakt in i akvariumet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan bild knäppt snett ovanifrån.

Vad är detta, tacksam för svar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

guppytjej
0

Det är en cryptocyrone iaf har samma art hemma men vet tyvärr ej exakt vilken.

guppytjej
0

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_avancerad_sok_resultat.php där har du de sorter zoopet har artbeskrivit men det finns en hel del fler arter som inte är med där.

Lilolizeit
0

Tycker att det ser ut som en cryptocoryne pontederiifolia

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
0

Hade för mig att det kunde vara en Cryptocoryne, men var väldigt osäker. Skall kolla länken som Guppytjej skickade, och jag skall googla på namnet som Lilo skrev :D

Tack :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Kom inte in på Zoopets artbeskrivning eftersom man måste vara guldmedlem för att se den, men däremot googlade jag på namnet som Lilo skrev, och det är den växten :D

Om den inte finns i växtlexiconet, så får ni gärna använda bilden/bilderna och lägga in den där om ni vill :D

Jag har en annan sorts Cryptocoryne som jag skall knäppa kort på och lägga där också, måste bara fixa akvariumet först, så den kommer till sin fulla rätt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

guppytjej
0

Man behöver inte vara guldmedlem för o se den länken jag skickade jag är ej guldmedlem.. man söker bara på växterna i deras växtregister

mimåne
0

#6 Du får själv väldigt gärna lägga upp denna växt i växtlexikonet då det är du som har de personliga erfarenheterna om den och kan fylla i fakta efter det :)

Ska tillägga också att det är varmt välkommet med alla växter i lexikonet, det gör ingenting om de förekommit flera gånger. Det kan snarare bara vara bra med flera olika åsikter! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

#7 Jag försökte klicka in på namnet bredvid bilden på Zoopet, men fick upp meddelanderutan om att jag måste vara Gold-Medlem för att kunna se denna artbeskrivning 🤔 Försökte igen nu, och det var samma sak.

#8 Det kan jag mycket väl göra :) Men isf. skall jag ta en ännu bätttre bild, nu när akvariumet är rent för boss och använda den bilden istället om det är okej ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Ja du kan använda vilken bild på växten du vill så länge du har rättigheter till bilden :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Jadå, det är ingen fara.👍 Knäpper alla kort själv, så jag äger allihopa😎

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Kul att jag kunde hjälpa till, :) lägg gärna in den själv i lexikonet, så får vi dina personliga erfarenheter med också. :)

Draken
0

Skall göra det när jag är klar med de mer brådskande vattenbytena ;) Vill ha en bättre bild på växten också. Tänkte ta den här och den andra Crypton samtidigt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Låter bra. Ta det när du har tid. Inget akut. :) bara uppskattat att du lägger upp. :)