Nu blir det walstad!
Tjolahopp! Nu har jag haft lite krig med mig själv och slutligen kommit fram till att jag ska göra om mitt tråk-kar till walstad! Jag har inte lagt någon energi alls på inredning i detta kar och växterna står nästan still i växten. Så nu jäklar! Jag har ett 20l som jag har tänkt att fiskarna ska bo i så länge. Det är fyra Guppy med deras yngel. Men! Jag har lite frågor :D Jag får inte hem de låga växterna förrän mitten av nästa vecka. Höga växter har jag dock gott om :) Vågar jag dra igång det nu i helgen, och sedan plantera de låga växterna efteråt? Jag tänkte ta jord från rabatten jag byggde för två år sedan, den borde inte vara så näringsrik nu :D men ska jag skölja den/ blötlägga den först? Hur länge ska man låta växterna vara i sedan innan man byter/ rensar? Jag har en skog av valsineria gigante (stavning) som jag tänkte vore bra att stoppa i i början, men vill nog inte ha så mycket av dem kvar sen när jag har fått fart i karet (de kommer ta över)

Låga växter växer ofta långsamt. Börja med stora och snabbväxande tills du har bra balans, sedan kan du fasa över till låga växter allteftersom.
Det skulle jag inte vara så säker på. Mycket kan ha hänt med den och framför allt får du med massa småkryp. Köp ny jord om du har råd (borde inte kosta med än 50 kr) eller lägg några veckor på att mineralisera den.
Låt växterna vara i tills de har fått upp farten. När de kört på för fullt ett tag kan du ansa. Var inte rädd för att låta karet växa igen i början, det ökar bara chansen att du lyckas få bra balans.
Vallisneria gigantea. Ha i lite i början och byt ut den lite i taget.
Lycka till!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Okay, då köper jag ny jord. Är det bara att lägga i då? Grejen är den att jag har så sjukt mycket av just den växten, så jag skulle lätt kunna fylka hela karet med den direkt haha Har inte så mycket andra snabb växande :/

#2 Det är bara att lägga i, förutsatt att det är bra jord. Den billigaste är den bästa! Kolla så att det inte är någon näring eller gödsel tillsatt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Då borde väl den ekologiska blomjorden som brukar finnas i alla mataffärer vara bra? den har iaf ingen tillsatt näring eller gödsel. Brukar kosta typ 30kr.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

#4 ICA I Love Eco har både hönsgödsel och tång i sig. Den skulle jag inte våga mig på.
#5 Jaså! Minns iofs inte märket på den ja köpte, men den innehöll (då till min besvikelse) inget gödsel alls!
på den tiden jag hade ett Walstad använde jag mig av Eldorados basicjord, typ 12:- för 8 L! det här var för kanske 4-5 år sedan men kolla på Willys =)

#7 Precis sån jag tänkte använda!😂
Härligt att höra 😃
Lycka till 😃
Det blir lantmännens skit jord ;) Nu ska jag sätta igång och tömma :) Hur länge ska man vänta innan de kan befolkas igen? Har ju fler kar så det är ingen brådska iaf :D

#10 Eftersom det finns naturlig bakteriekultur i jorden ska man kunna ha i fiskar redan dagen efter. Jag skulle dock vänta ett tag tills vattenvärdena stabiliserats.
Coolt! *följer* =)

#12 Ta sand istället, växter tycker bättre om det.🙂

Spännade! Gör ett inlägg här så jag kan följa utvecklingen!

#16 Bravo! Om växterna klarar en temperatur på 20 grader duger det. Kolla på zoopet om du är osäker.
Jag har ingen aning om vad det är för växter :/ får ta mig tid att kolla upp det imorgon ;)
Det hade sjunkit till 18 under natten, så jag satte i en värmare ställd på 22. Det är lite grumligt, men inte alls så farligt som jag trodde det skulle bli ;) växterna har massa bubblor på sig, jätte fint! Det jag är lite skeptisk till är att vattnet står helt stilla.. Sprider sig värmen ändå? Jag har kollat runt om andra som har walstad/ Low tech men det verkar som om de flesta har en liten cirkulations pump. Ska jag sätta i en eller inte? Det är frågan.. I ef ska jag kolla värdena på vattnet, spännande! Innan och efter bild:
Wow, vilken skillnad! Så snyggt det blir!:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag vill också följa. Jag starta ett lite Low tech för några veckor sedan och har en liten cirkulations pump tycker det känns bättre att ha lite rörelse.
Tänkte bara säga lite om den ekologiska jorden. Den innehåller ofta naturgödsel av olika slag som kan innehålla diverse ämnen man inte vill ha i akvariet även "ogödslad" ekojord som säljs har förmodligen nån närgin tillsatt t ex kompost.
Om jag skulle köpa jord hade jag också tagit eldorados eller nån annan ej ekologisk blomjord utan lecka kulor.
Till mitt tog jag blomjord som stått i kruka på balkong uten en sommar = mycket näringsfattig. Har dock hört att man kan få in divers småkryp då men det blir ju spännande. Jord från en rabatt eller jord som varit i direkt kontakt med marken skulle jag inte ta då det bruka finnas dagmaskar mm i sånt. Däreomt tycker jag balkongjorden känns rätt död på liv.
#20 - tack så mycket!! Ja det känns som att det vore bra med lite rörelse, men jag är rädd att det blir för mycket.. Svårt det där tycker jag! Är det någon som vet om posthornssnäckor är känsliga? Läste på zoopet att de tål temperaturer ner till 12grader, men är de känsliga för övrigt?
Nej, de är inte känsliga vad jag vet. Men de förökar sig snabbare än vinden! Så du lär behöva sälja av om du inte vill ha ett posthornsakvarium :D
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Jag vill följa denna tråd så jag gör ett litet avtryck här! 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Nu har jag skrivit två långa inlägg två gånger men det går inte lägga upp?? Kanske har med bilden att göra, provar utan bilden Jag har fyra kar, och i det stora har jag praktbotior, så får jag för många posthorn och inte lyckas ge bort kan jag lägga dom i de stora :p Nu har jag gjort ett vattenprov, med en "skit sticka" men man får ju ett hum iaf. Allt ser bra ut, förutom hårdheten. Den ligger på ca 3, hur får jag upp den? Och så har jag fått 10malaysiska sandsnäckor av fiskaffären, som undrade om jag inte var klok som bad om dem. Fattar inte att de är så okunniga!
i mitt jordkar hade jag ingen pump och det funkade fint, invånarna var Körsbärsräkor och endlers. när du sedan stoppar ner djur i akvariet blir det naturligt lite rörelse i vattnet!
Okay! Frågan är när jag vågar lägga i några fiskar. Tänkte börja med neon tetror då jag har så många ;)
Vad fint det blev
😃
Gjorde ett vattentest idag på morgonen och det såg mycket bra ut. Så jag håvade upp några neontetror från mitt stora och pyttsade i lite försiktigt. De verkar må jätte bra nu efter att ha varit i 8h. Lade också i fler posthorn som städpatrull. Jag skulle gärna vilja ha räkor. Har inga och har aldrig haft så tänkte att de vore kul ;) hade tänk mig Körsbärsräkor att börja med. Är det för tidigt om jag beställer och lägger i dem på tisdag? Förutsatt att värdena är fortsatt bra så klart
Vad kul att det funkar så bra…
Jag har fortfarande inte fått min armatur, så växterna ser lite klena ut…
Men hade i lite sandsnäckor och dom mår alla tiders :-)
Åh vad tråkigt, hoppas du ger den snart Vad ska du ha för belysning? Ja men sandsnäckor jag la i vet jag inte om dem lever.. Men ser ju dem aldrig :p men posthornen mår bra ;) Vad har du för kh på ditt vatten? Ska du lr har du tillsatt nåt kalk/äggskal lr liknande?
Igår fick jag hem lite mer växter och 20 Körsbärsräkor. Har aldrig haft räkor innan så jag blev positivt överraskad över deras aktivitet! Vad söta dom är när dom simmar omkring :D I det vänstra hörnet är det nu planterat hornsäv, hygrophila polysperma och limnophila sessiliflora.. Så hoppas på en fin tät skog där ;) Den ena ljusrampen la av så jag la dit tre led spotlights provisoriskt tills jag har fixat rampen
Fint!
#35 tack! :D
Är inte 20 liter lite litet? Helst har man det till räkor, yngel eller "minifiskar". :) Dock brukar det faktiskt gå bra ändå, trots storleken. :)
1. Det där med växterna funkar säkert jätte bra! Se bara till så att du sköljer växterna ordentligt innan du sätter ner dem i akvariet.
2. Är det inte lättare med småstenar/sand? :) Om du ska ha jord får du skölja noga, fiskar är så känsliga :/
3. Förstod inte riktigt frågan, om du menar hur länge växterna ska vara i innan du rengör dem, så kan du bara kolla när de börjar få alger på sig, eller så tvättar du dem när du gör rent hela akvariet. :D
2. Jag gar jord under sanden, och sanden är blandad mellan 1mm till typ 4mm. 3. Nä jag menade hur länge man ska låta de snabbväxande "start växterna" vara i innan jag kan byta dem mot andra.. Målet är att inte göra rent någonting alls IOM att det är ett Walstad :D Det är inte 20l, tog ett annat som är 70l ;) Tack för svaret!
Jag väntar på ett heltäckt, plast, för katternas skull…
Skulle vara lagom kul om dom drattade i 😉
Haha :D ja de hade ju varit fint med en katt i karet :p Jag har tre katter men det är bara en som jämt är på Karen och klättrar.. Så utan täckglas lr lock skulle aldrig gå hos mig ;)
Lite uppdatering ;) Idag fick jag hem nya växter så det blev lite pyssel ;) Först satte jag fast weeping mossa på några stenar med hjälp av insektsnät och stripes. Sedan tog jag ur två hinkar vatten ur karet och alla musselblommor. Sen i med rotala och rosanervig hp bak i vänster hörn, och staurogyne repens i framkanten. Pilligt värre ;) Så hade jag en söt liten kanin som gärna ville "hjälpa till" med att äta upp växterna. Han var lätt övertalad genom att locka bort med morot :p Sen "råkade" men son stoppa foten i ena hinken med vatten, så det blev ett ofrivilligt vattenbyte också.. Och så lite bilder!
Fint du gjort!! Jag har ett 200-liters som väntar på att få bli Walstad! Har bara lite pyssel att hitta belysning eftersom jag ska ha karet helt öppet med uppstickande rötter och växter är det tänkt. Kul kul att följa ditt projekt! 🙂
Tack så mycket! Åh det låter fint! Jag vill så gärna ha ett öppet kar, men har man tre katter (och kanin som tror han är katt) så går det inte :( Det blir en tråd om ditt projekt sen också då hoppas jag :D
Super fint! :)
#46 Ja jag ska väl göra en tråd 🙂
Undrar…när du skulle plantera från början hur gjorde du? Satte du växterna i jorden och sen på med sand, eller jord, sand lite vatten och sen växter och sen resten av vattnet? Var det svårt pilla ner växterna?
Ursäkta rörig fråga, hoppas du förstår…😊
Själv lääängtar jag till efter ju och nyår för då ska mitt Walstad-projekt äntligen dra igång 😃 Nu gapar karet så tomt och mörkt…
La på jord och sand innan jag planterade. Jag la ut alla växter först så jag blev nöjd, sedan planterade jag ;) Jag använde toppen på en träslev att göra hål med innan jag satte ner växten. Alla växter sitter förutom staurogynen.. Några små plantor lossnar ibland :@
Jag la i jorden och fuktade. La sedan ut växternas rötter och sen en liten sandhög för att hålla dem på plats. Sen när allt va som jag ville la jag på resten av sanden. Funkade bra på växte med stora rötter som Echinodorus men dåligt på stängelväxter.
Tack för era tips!
Update ;) Det växer på bra, både växter, snäckor och räkor :D Vattnet är fint och alla värden är bra. PH har sjunkit något så det är inte så högt längre. Sandsnäckorna gör sitt jobb bra, det kommer bubblor lite då och då. Växterna i bakgrunden har växt upp och täcker nu doppvärmaren. Det jag funderar över är flytväxterna. Kan jag ta bort lite nu, det är helt igenväxt och de skymmer väl mina andra växter?
Jag gallrar regelbundet mina flytväxter men sen har jag också andmat så det täcker ytan fullstädigt på en vecka. Tror du kan gallra om du tycker det är förtätt. Det växer tillbaka snabbt har jag märkt.
Ja de gör jag också i mina andra kar. Men just i detta har jag inte rört något nu eftersom jag inte har filter osv. Jag ska ta bort lite idag och se så att inget händer, vill ju inte förstöra balansen jag har nu ;)
Tjusigt!!
Jag har inte läst hela tråden men vad använde du för jord till akvariet? Är så osäker på vilken jord jag ska. =)
Det har gått en tid sedan du började med karet, hur trivs dina äpplen på substratet?
Jag har lantmännens sämsta jord, plant jord heter den. Jag hade en gammal påse som låg ute i bon.. Äpplena verkar trivas bra! Dom är inte så mycket på substratet tycker jag.. Dom håller till bland växterna och på rutorna mest ;)
Tack för svaret :)
Så himla fint kar!
Tack så mycket :) Det är fortsatt fint och det växer på bra. Det tråkiga som hänt är att några av mina söta små äppelsnäckor har blivit huliganer och ger sig på växterna :( Såg en halv vuxen snäcka kalasa i sig ett helt blad på en repens växt idag :( Jag ska mata med broccoli och algtabletter oftare och se om de hjälper, annars får äpplena flytta.. Jag är ju rädd att jag övermatar och rubbar den fina balansen. Knepigt :/ Bild från ikväll med kvällsbelysning
Hur länge var ditt vatten grumligt? Jag har ett 56L walstad som stått nu i 5 dagar, jag har gjort 2 eller 3 vattenbyten (80%, 60% och 50%) men vattnet är fortfarande grumligt? jag har en pump med filer i (utan filtermedia) för att försöka få det finare utan någon lycka :( Några tips eller nån aning om vad det kan vara?
Det var inte grumligt alls, och har inte blivit de någon gång efter heller.. Då har jag ändå varit och rotat runt och planterat om växter.. Så tyvärr har jag inget tips :( Jag har ingen pump alls. Det har ju varit igång ett bra tag nu och det ser fint ut, vattnet är klart och fint och det växer på bra. Räkorna trivs och har gått från 20 till (?) MÅNGA :D
#67 Jag är inte duktig på walstad alls. Men kan jorden sippra ut och göra vattnet grumligt om man har för tunt lager bottenmaterial ovanpå?
Medarbetare på akvariefisk ifokus