Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 797 ggr
axa
0

Guppys >:(

Hej…

Efter att ha varit utan guppys i ett halvår så blev jag så sugen på att skaffa ett gäng igen, så jag gjorde det. I karet bor nu en stilig endlerhane (intagen för odling, så är ett mkt fint exemplar), tre endlerhonor, en slöjhona, en slöjhane, tre korsningshonor och en korsningshane (endler/slöj).

Men till saken, en utav endlerhonorna har nu börjat dra ihop stärten. Hade tidigare det problemet och gupyerna avled en kort tid efter det. Hade ektozon i karet men det hade tyvärr gått för lång tid då, kan jag ha vanligt matsalt utan jod till dom? Vill inte att dom ska dö efter knappt en vecka!😕

Snälla, behöver akuta svar!!

axa
0

Vad tusan hände med rubriken? Aja..

axa
0

över 60 som läst men ingen som vet om man kan saltbada henne/karet med matsalt utan jod?

SuperLimm
0

Jag brukar använda havssalt, såna flingor. Det är iofs samma jag har när jag lagar mat. Men salt utan jod funkar bra.

Mvh Linn

axa
0

#3 tack så mycket för svar :)

Ska jag saltbada henne eller ska jag salta hela karet?

SuperLimm
0

Jag skulle testa att saltbada henne, hur mycket salt respektive vatten man ska ha minns jag dock inte men det går säkert att hitta genom tex google :)

Mvh Linn

axa
0

Ja, det gör det säkert. Tack för hjälpen!

Förresten, hur länge ska hon saltbadas? Tills hon blir bättre?

mimåne
0

Är det unga exemplar du köpt eller vuxna?

Vad är det för sjukdomstecken du kan se på honan och syns de på övriga invånare också?

Är akvariet nystartat från grunden?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

axa
0

Jag köpte dom från en akvariebutik och sju av dom jag köpte är vuxna och en är lite yngre. Alla övriga invånare är pigga och friska, utom den som drar ihop stjärtfenan fast den är rätt så pigg än så länge.. Akvariet har nyligen haft 1års jubileum!😉

Honan drar ihop fenan och simmar lite "fladdrigt" med kroppen. Hon kämpar även lite mot strömmen i akvariet, som de andra lätt klarar av. Har haft denna sjukdom tidigare i karet för ett halvår sedan. Men alla guppys dog av sjukdomen. Sedan dess har alla fiskar hållt sig friska o krya tills nu.

mimåne
0

Får jag fråga vilken sjukdom du menar att de har? Vill gärna läsa mera om den.

Smulan80
0

Kanske något intressant här http://www.guppys.se/sjukdomar.html

mimåne
1

#10 Tack! Här kan jag lära mig saker och ting ser jag, kommer bli en väldigt givande läsning!👍

axa
0

När jag hade den sjukdomen sist, så läste jag den sidan så jag vet redan att min endler har fenklibb, men nu vet jag hur mycket salt jag ska ta! Berättar hur det gått imorgon :)

mimåne
0

Hoppas allt går vägen :)

axa
0

Tyvärr har hennes tillstånd förvärrats under natten. Ska byta vattnet och salta om när jag kommer hem, hon har inte fåt mat idag då jag vill vänta lite med det men hennes stjärtfena är spetsigare.. :(

axa
0

Hon har gjort fina framsteg och snart kan hon komma tillbaka till sina kompisar. Hon verkar ganska stressad och äter bara några smulor cyclops, inte torrfoder men verkar förövrigt vara i bra tillstånd. Är det bra att saltbada guppys regelbundet? Alltså typ någon gång varannan månad eller nått..

[Seaside]
2

Vet inte om man bör saltbada i förebyggande syfte - känner spontant att det bästa nog är att sätta in behandling (vilken den än nu är) när det väl behövs, alltså när fisken har sjukdoms symtom.

axa
0

# ok :)

mimåne
2

Saltbada bara vid behov.

Skönt att höra att hon blivit bättre