Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 685 ggr
[Seaside]
0

Köpa växter - Vad tänka på?

Hur en frisk affärs fisk och akvarium ska se ut känner jag mig hemma på - men skulle vilja bli lika "haj" på växtfronten.

- Så vad ska man titta efter när man väljer växter? Är lite alger i karet ok? Hur skyddar man sig från att få hem skräpsnäckor eller annat man vill undvika? Finns det några Big no-no osv.

mimåne
0

Något jag tänker på är när växterna kommer in till butiken.

Jag har frågat i de butiker jag brukar gå i och de får alla in på specifika dagar och tidpunkter. Är jag på jakt efter nya växter åker jag alltid in till butiken när de precis får in veckans nya växter. På så vis får jag fräscha växter :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
0

#1 Himla bra tips!

Ellenor123
0

Lite alger i karet är nog inga problem. För att få bort snäckor har jag för mig att man kan lägga växterna i kolsyra? Jag tycker tyvärr att de flesta affärerna häromkring är riktigt dåliga på växter. Det finns aldrig någon namnlapp, så folk vet inte vad dem köper. Tycker det är viktigt att man kollar upp växten så att man inte köper en jättekrävande växt för 69 spänn som kommer dö. Zooaffärer säljer också ofta växter som inte ens är akvarieväxter, utan terrarieväxter. Dessa ruttnar oftast efter ett tag i akvariet. 

Min sambo köpte några växter till mig som visade sig vara landsformen av en annan växt(leverantörerna odlar växterna ovanför land ofta) och den ruttnade snabbt i mitt akvarium.. sedan gick jag på samma nitlott IGEN, när jag köpte en växt som visade sig vara samma som innan. Den hade däremot börjat utvecklas till undervattensformen så den såg helt annorlunda ut, men dog också. 

Så om man är rädd om pengarna så ska man helst kolla upp vilka växter det är man vill ha innan man går till affären :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Seaside]
0

#3 Ja, det här med namnlappar är ett dilemma! Man vill ju veta vilken växt man får hem, så att man vet om den passar kemi- och höjdmässigt…

Vad bra att lite alger inte är så farligt. Har haft noll tolerans på den fronten - men det kanske är omöjligt att ha?

Kolsyrebad nämnde du. Köper man vanligt kolsyrat vatten och lägger dem i då? Hur länge? Är det något mer man behöver tillsätta? Tar detta "bara" bort snäckor - eller annat med?

Ellenor123
0

Jag vågar inte utveckla mitt svar, men vet att det finns folk här som gör så med nya växter. Lägger växterna i typ Ramlösa, antar jag, och så dör skräpsnäckorna. Låt oss invänta svar från någon med erfarenhet :)

Ellenor123
0

Hittade ett inlägg av JensW angående saken :)

"15 gram (en matsked) per liter kolsyrat vatten brukar man ge fiskar när man saltbadar dem så det bör vara samma till akvarieväxter.När du har saltbadat växterna i ca 20-30 minuter så töm allt vatten och blötlägg växterna i 10 minuter i vanligt vatten efter det så det inte är kvar för mycket salt växterna innan du sätter i dem i akvariet."

[Seaside]
1

#6 Tack för att du tog dig tid att leta!