Info (dv.)klogroda?
Jag söker efter ett inlägg här där någon hade lagt upp en länk till fakta om klogrodor. Men jag hittar det inte!! :( Det va kanske några veckor sen som jag hitta det inlägget och har ingen som helst aning om vem det va eller vad rubriken va. Har någon av bra länk till info om klogroda, helst dvärg då det är den jag har, så vore det snällt :) hittar inge bra när jag googlar. Tack på förhand :)
Hej! Vad har du sökt på? Söker man på klogrodor/ dvärg klogrodor så kommer alla texter upp som ordet finns med i. (Alltså sökfunktionen här) Är det något speciellt du undrar eller letar fakta om då du redan äger sånna och borde ha en grundläggande kunskap om dom? :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
den här kanske?
http://web.comhem.se/~u73609381/
Bästa sidan jag känner till iallafall :)
#2 ja det va den jag sökte :) tack! :) #1 man blir aldrig fullärd :) gundläggande kunskap haf jag, men skönt att ha en sida med samlad fakta för att kunna dubbelkolla ibland. Kommer tyvärr inte ihåg allt om allt :p
Nej man blir sällan fullärd. :) menade inget illa. :) länken som #2 länkade till verkar ha samma info som länkarna jag har. :) Är själv galet sugen på dvärg klogrodor.. :)
#4 ja dom är så söta :) har just nu grus i akvariet men kommer nog byta till sand så småning om :) det är mkt finare och både groda och fisk gillar det bättre :)
:) ja fin sand ska vara att föredrar för grodorna :)
#6 tänkte köra på julas bläster :)
Låter bra. :)
En till fråga; en (av fyra) av mina grodor är riktigt dålig på att hitta mat!!! Kan jag stoppa den i en annan behållare och mata den så jag vet till 100% att den får i sej mat?

#9 Att flytta den varje gång det är matdags känns inte som en hållbar lösning. Försök på andra sätt och se separat behållare som en sista utväg. Du kanske kan släppa maten precis där grodan i fråga är?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#10 Ja alltså den står mitt framför flera larver utan att ta nån. Sen simmar den åt ett annat håll och försöker hitta mat. Sen av ren tur lyckas den fånga nån larv, har sett den äta iaf två stycken idag. Dom måste ju vara blinda eller nåt..

#11 Stackars krake!😕
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Kanske kan göra så nån gång ibland bara för att vara säker på att den får mat, sen kanske den blir bättre när den växt på sej lite?
#12 ja totalt värdelös på att fånga mat.. Jag får skaffa ett kar åt enbart grodor så småningom :) hoppas den blir bättre att äta ju äldre den blir
Kan jag flytta grodorna till ett akvarie på 80 liter? En bottenyta på 0.24 kvm (höjd på karet är 35 cm). Eller blir det för litet för 6 st dv.klogrodor? Dom går ju nu ett på 160 liter och en botenyta på 0,4 kvm. Är det taskigt att flytta dom till så litet?
Det är en bra sida förutom när det gäller födan.
Det är uber pilligt att ge dem bra föda. Att bara ge dem frysta mygglarver är inte bra. Precis som till fiskar så ska man bara ge det i ibland, som godis. De innehåller väldigt lite näring. Groddjur ska ha varierad föda. Det bästa (näringsinnehåll) är att ge dem daggmask/metmask/kompostmask (det är här det pilliga kommer in, att klippa dem i tillräckligt små delar). De behöver också, som alla groddjur, kalk och vitamintillskott. Det finns i pulverform och ska ges nån gång ibland, man pudrar maten med det. Det är extra besvärligt att ge sånt till helt akvariska grodor då det mesta av pudret försvinner i vattnet.
Jag har haft dessa grodor men kommer aldrig att skaffa fler för det var så besvärligt att ge dem rätt föda. De större klogrodorna är lättare att ge mat till.
Själv så skaffade jag de semiakvariska klockgrodorna när mina dvärgar så småningom dog.
Multi vad?
Ja du kan nog ha 6 grodor i 80 liter :)
#17 vad bra. Känns taskigt att dom får byta ner sej men tänker att det kanske räcker. Och så tänker jag inreda som dom vill ha det. Så det kanske blir bra ändå ^^
Blir nog bättre för dom med ett artakvarium, även om det är mindre :) då kan du ju anpassa så de har lägre vattennivå och enligt sidan så blir de ju modigare utan fisksällskap ;)
Om det finns någon som har grodor får ni gärna lägga upp bilder här så jag får tips och inspiration hur jag ska inreda mitt kar sen :) Ska fixa det om ett par veckor har jag tänkt :)
Vad kostar dvärgklogrodor ungefär i affären? :)
#21 mina kosta 45kr/st. Köpta på zoohoo i västerås :)
Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.
"Åldern är bara en siffra"
"Åldern visar inte din mognad"