Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1471 ggr
MalinMalvina
0

Guppy yngel växer dåligt?

Alla våra yngel vi fick i vår babyboom har överlevt, men jag tycker dom växer dåligt? Dom får tetras babymat och äter glatt vid matdags så det är inte problemet. . Tips någon? :)

[hejhejhej!]
0

Lite Oxhjärta skulle göra susen!

Roxie
0

Många i samma kar? Vattenvärden? Temp? :)

// Sofia

MalinMalvina
0

Hur och var får jag tag på det då? :) och hur ska jag ge dom det? :) Har kampisar i ett annat kar, dom skulle bli rätt glada för det dom med va? :)

MalinMalvina
0

Ca 20-25 ( svår räknade jäklar ;) ) i ett kar på ca 50L :) vattenvärden är bra, tempen vet jag inte riktigt :) Hur varmt behöver dom ha ca? :)

MalinMalvina
0

Förlåt för dumma frågor! :$

[hejhejhej!]
0

Haha, japp Oxhjärta löser ALLT! Det är egentligen Discus som ska äta det men jag tjuvmatar mina scalarer med det ibland, det är nästan så dom spricker, så feta blir dom!! Och dagarna efter ligger det Rom i karet också, så de verkligen älskar det! Jag köper på A-lagret, men du kan fråga efter Oxhjärta bara:)

Roxie
0

Guppys är inte särskilt känsliga egentligen, tänkte mest om du kollat upp vad du har för värden och vad du har för temp. Skadar aldrig att kolla upp då och då :) För rätt som det är händer det något och då är det bra att ha en utgångspunkt.

Yngelfoder i sig brukar ju vara rätt näringsrika så jag tror inte att det är problemet egentligen. Är alla lika små? Eller är vissa yngel större än andra? Kan i så fall ha att göra med att endast vissa av ynglena får i sig mat.

// Sofia

MalinMalvina
0

Går det att köpa småbitar tror du eller blir det ett helt slemmigt hjärta jag får med mig hem? :P Släpper du bara ned det i karet eller? :)

MalinMalvina
0

Den första kullen är ju självklart störst, men resten av gänget är i samma storlek mer eller mindre :)

[hejhejhej!]
0

Ja,kampfiskarna hade blivit glada av det

[hejhejhej!]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag handmatar, har en stor kaka som ser ut som typ Oxhjärta som jag skär med sekatör, ömöjligt att få isär den annars!;)Jag har en väldigt stor bit eftersom jag har Discus som äter flera stora bitar sånt där, tre gånger om dan.. +mina övriga fiskar som också äter det

guppytjej
3

Inte oxhjärta till guppys de kan inte smälta varmblodskött bra alls (inga fiskar kan det igentligen).. HUr ofta byter du vatten till dem? Hur gamla är de? hur ofta matar du? Det viktigaste är rent vatten, byt 50% 2 gånger i veckan, mata 5-6 gånger om dagen till dem.

guppytjej
1

Levande foder är alltid bäst tex att kläcka artemia eller fixa med micromask.. Vill man inte styra med det så finns det skalade artemiaägg att köpa de matar man med direkt (mina yngel växer mycket fortare när det får detta med trots att jag redan matar med micromask o pulverfoder). När de blir nån halv cm kan man börja ge fryst moina med det brukar de älska.

MalinMalvina
0

Kan inte ge mat så många gånger om dagen, vi jobbar 7-16 byter vatten 1 gång i veckan, men då ska jag testa byta oftare :) En fråga till, jag har "yngel säkrat" pumpen med en nylon strumpa, dock blev flödet istället dåligt, nått annat tips eller ska jag skippa det helt?

MalinMalvina
0

Dom är nu ca 1,5 vecka gamla. Byter 1 gång i veckan. Matar 3 ggr om dagen

guppytjej
2

Du ska inte behöva yngelsäkra pumpen, de kan simma ifrån den (brukar vara för räkor man säkrar pumpen)..

Denna kommentar har tagits bort.
lollynonna
0

#17 moget,en kommentar lixom.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tequilaboj
0

Köp frysta bosmider. Bra att ge yngel, perfekt storlek och nyttiga!

MalinMalvina
0

Är nyfiken på vad nr 17 skrev? :) Dom växer, dock sakta ;) 3 har börjat färga ut nu :)

LajvKrattan
2

I naturen har fiskar främst andra fiskar och insekter som proteinkälla. Du kan säkert själv förstå att en Diskus knappast skulle stöta på en ko och börja gnaga på den. Många tror därför att fiskar inte är lämpade för att äta oxhjärta och kött från andra "landdjur". Det finns alternativ från havet om du vill ha yngelfoder.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

mimåne
0

#20 Kommentar nummer 17 blev borttagen då den inte ansågs hålla god ton eller bidrog till en god stämning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus