Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 793 ggr
Ellenor123
0

Ett yngel..

Igår hittade jag ett yngel i ett av mina akvarium, en liten sak som ständigt simmar vid vattenytan. Den simmar emot strömmen från pumpen. Kollat igenom akvariet noga och har inte sett till något annat yngel. I akvariet finns Fjärilsciklid, Guppy och microrasbora kubotai. Detta är första gången jag har yngel. 

Jag tror att det är en Guppy av uppenbara anledningar, men brukar inte de ha rätt stora kullar? Tycker det är så konstigt att jag bara hittar en.. fiskarna är inte så intresserade av att äta upp ynglet, så därför borde väl dennes syskon också ha överlevt? Någon som har några tankar? Någon som vet om det är vanligt att guppies bara föder enstaka yngel? Hade ju hoppats på fler :( Jag har övervakat alla guppyhonor, bara en är väldigt tjock, men hon beter sig som vanligt.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Tequilaboj
0

Ganska ofta bara något enstaka yngel hinner räddas från de vuxna i mina kar. Kullarna brukar inte vara på såå många. Runt 20

Luis_felipe
0

Jag har ett 100L med guppys, platys och mollys. Jag har ca 15 molly-yngel som nu simmar fritt och ETT guppy-yngel från den första kullen. Antar att de andra vart uppätna men nu har mina växter blivit otroligt täta och den nya guppykullen har varit mer lyckad :)

mimåne
0

När jag hade guppys var det sällan jag hann rädda några stora mängder. Föräldrarna tyckte nog de passade bättre som lördagsgodis.

Har du grus i ditt akvarium så kan flera gömma sig bland stenarna. Det kan vara näst intill omöjligt att få syn på alla då de är så otroligt bra på att gömma sig och ligga helt stilla där. Har du inte säkrad pump så kan du hitta en del där också.

Däremot så funderar jag på, varför de inte äter upp denna då du säger att den simmar mot strömmen vid pumpen. Den har valt en väldigt synlig och lättåtkomlig plats. Kanske föräldrarna är proppmätta från skrovmålet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus