HjÀlp-sjuk fisk
En av mina guppys verkar ha blivit sjuk. đ Jag bytte vatten för första gĂ„ngen i mitt akvarium i söndags kvĂ€ll, och igĂ„r nĂ€r vi matade fiskarna sĂ„ ville han inte Ă€ta, luktade bara lite pĂ„ maten men Ă„t knappt nĂ„got. Han simmar mest för sig sjĂ€lv, vĂ€ldigt lugn, hĂ„ller sig ofta i nĂ„got dolt hörn eller uppe vid vattenytan. En fundering Ă€r om det kan ha med vattenbytet att göra, men jag tycker mig ha lagt mĂ€rke till att han varit lite lugnare Ă€n normalt pĂ„ sista tiden. Han brukar annars vara vĂ€ldigt pigg och alert. Jag testade vattnet imorse, ph var pĂ„ 7,5 och nitrit visade lĂ€gsta markering (under 0,3). Jag ser inga speciella mĂ€rken pĂ„ honom. Det enda jag lagt mĂ€rke till Ă€r att jag tycker han har blivit mer silverskimrande vid gĂ€larna Ă€n förr, men det Ă€r sedan flera dagar tillbaks som jag sett det. Har sĂ€kert inget med detta att göra. Han lever hittills ensam tillsammans med 2 guppyhonor och 1 guppy-yngel. I morse betedde han sig förresten vĂ€ldigt konstigt nĂ€r han simmade. Han backade litegrann vid ett par tillfĂ€llen och höll dels pĂ„ att krocka med de andra fiskarna, och höll nĂ€stan pĂ„ att "tippa över". Ja svĂ„rt att beskriva vad jag menar. SĂ„g iallafall vĂ€ldigt mĂ€rkligt ut, som om han inte har nĂ„gon riktig styrsel pĂ„ kroppen.
Vad sjutton kan det vara och vad kan man göra??! đ
SimblÄsan kanske? Google Àr mÀnniskans bÀsta vÀn!
TAck för svar. Googlat har jag dĂ€remot gjortâŠmassvis.
Jag var ivÀg till djuraffÀren efter jobbet och frÄgade mig till rÄds och gick dÀrifrÄn med salt som jag nu enligt anvisning hÀvt i karet. Fisken har mestadels hÄllit sig vÀldigt still och jag vet inte om jag inbillar mig eller inte, (vet ju inte exakt hur han betedde sig under tiden jag var pÄ jobbet), men jag fÄr kÀnslan av att han bÀttrat pÄ sig lite. Han tar nu en svÀng imellanÄt runt i karet innan han gömmer sig pÄ dolda stÀllen för att vila ett tag. Hoppas bara inte han hann att bli för medtagen innan han fick saltet.
Nu Ă€r det ju bara ett par följdfrĂ„gor pĂ„ detta som dykt upp som jag hoppas nĂ„gon kan ge nĂ„gon input om. Om nu fisken skulle bli bra med detta saltâŠ.innebĂ€r det att han och de andra kan bli dĂ„liga utan salt?! MĂ„ste jag ha salt i hela tiden nu alltsĂ„? Jag fick hĂ€va i ganska rejĂ€l mĂ€ngd nu. LĂ€ste sĂ€kert 10 ggr pĂ„ förpackningen om det verkligen stĂ€mde men joâŠ.har hĂ€llt i 8 msk, och dĂ„ har jag Ă€ndĂ„ hĂ„llit mig under det jag tror tjejen i djuraffĂ€ren rĂ„dde mig till. Jag tycker det verkar katastrofalt mycket.đź Och hur sjutton ska det nu gĂ„ med vĂ€xterna. JAg har tvĂ„ varianter av vĂ€xter och pĂ„ den ena sorten syns det redan tydligt att de inte gillar saltet. Bladen hĂ„ller pĂ„ att bli genomskinliga. Om vĂ€xterna nu ska hĂ„lla pĂ„ att dö pga saltetâŠ..sĂ„ kommer det ju ocksĂ„ pĂ„verka fiskarna negativt ocksĂ„ sedan antar jag. đ€
Ăr den tjock? Kan ju vara en hona som Ă€r pĂ„ G att föda. De brukar bli lite mer stilla/lugna/slöa.
// Sofia
Det Ă€r en hane, och han Ă€r vĂ€ldigt mager tycker jag. Han Ă€r inte heller bara slö, utan mĂ„r helt enkelt vĂ€ldigt dĂ„ligt. Syns vĂ€ldigt tydligt. TyvĂ€rr kanske jag har misstagit mig om bĂ€ttring, nyss nĂ€r jag tittade sĂ„g han sĂ€mre ut igen. Ăr rĂ€tt övertygad om att han kommer vara död imorgon men hoppas innerligt ha fel och att han ska bĂ€ttra sig đ.
VÀxterna tycker inte om salt nej. Grossistdjuren drivs upp vÀldigt hÄrt med höga temperaturer, salt o antiobotika i vattnet.. Detta gör att de inte fÄr ett eget imunförsvar och nÀr de sen hamnar i butikens kar drar de pÄ sig en hel del. Parasiter Àr oerhört vanligt förkommande o en mager fisk Àr stor risk att den bÀr inÀlvsparasiter.. Behandla mot detta sÄ borde de andra klara sig iaf.. Butiksguppys dör ofta vÀldigt fort o man brukar rekomendera att köpa riktigt runda honor för o hoppas pÄ yngel innan de dör dÄ ynglen Àr av bÀttre kvalite. jag behandlar alltid alla nya fiskar med dactymore i egen bytta, denna mediicninering tar bara 2 dagar att utföra sÄ den gÄr snabbt o tar bÄde inte o yttre parasiter (behandla inte i akvariet dÄ den slÄr ut de bra bakterierna).
Tack för infon. Honorna Ă€r lite större, framförallt den ena. Hanarna i affĂ€ren var ungefĂ€r lika smĂ„ allihop, sĂ„ jag valde inte direkt nĂ„gon som var mindre sĂ„sett. Jag har gissat hittills att min hane nog inte Ă€r sĂ„ gammal, dels pga storleken, dels pga att han visat noll intresse för tjejerna pĂ„ "det" viset đ. Det snackas ju om att man ska ha minst 2 honor per hane för att det blir jobbigt för en ensam hona dĂ„ hanar Ă€r sĂ„ pĂ„. Men ehâŠnĂ„got sĂ„dant har dĂ„ inte mĂ€rkts hĂ€r đ, honorna Ă€r bra mycket mer intresserade av honom Ă€n vice versa.
HÀr Àr en bild frÄn min sjukling. Tagen nÀr jag kom hem frÄn jobbet innan jag hann sticka till affÀren. MÄr inget bra. Ligger mest bara pÄ sanden. Inte sÄ lÀtt dock att se ordentligt pÄ bild hur han mÄr, men han ligger mest sÄhÀr hela tiden, och rör sig ryckigt.
Nu Ă€r kampen över för min fina hane, han överlevde inte natten.đą Det kĂ€nns sĂ„ frustrerande att inte veta varför han blev dĂ„lig och varför han dog. đ
SÄdÀr ser mina guppysar ut innan dom dör. Vet inte om det Àr för att dom Àr sÄ sönderavlade. För Àven unga guppys blir sÄ, inte bara gamla sÄ det Àr ju inte alltid Äldern heller.
Att man ska ha fler honor Àn hanar en vÀldigt seglivad myt. De flesta odlare har fler hanar Àn honor vet vissa som tom har 100 hanar pÄ 1 hona utan problem, uppvakningen Àr naturlig för dem o inte ett dugg stressande. RÄder dig att köpa privatodlat nÀsta gÄng. www.guppy.se Àr nya adressen till svenska Guppy sÀllskapet och det Àr dÀr det nya forumet ligger Àven om all information fortfarande finns pÄ deras gamla adress (www.guppys.se).
MÄste frÄga dig Guppytjej lite sent omsider, och om du förhoppningsvis ser detta, om den kur som du brukade ge nya fiskar som du skaffat. Du skrev att du gav dactymore i egen bytta. Vad menar du med egen bytta? Och du skrev att man inte ska ge detta i akvariet. Vart ger du medicinen dÄ? Jag har inga fler akvarier. HÄller du nya fiskar nÄgon annanstans till de gÄtt igenom kuren?
Vill gÀrna vara beredd pÄ hur jag ska göra inför att vi mÄste införskaffa ny hane (el hanar).
Godis lÄdor tex fungerar bra o de kan man ju fÄ gratis i vilken affÀr som helst.
Vill man ha större gÄr en plastlÄda7bytta/hink lika bra. Och det Àr i den byttan jag ger medicinen ja.
OKey, men har du alltsĂ„ sand, pump, vĂ€rmare och hela tjongarongen i den byttan ocksĂ„ dĂ„? đ€ Och hĂ„ller du fisken dĂ€r i 2 dygn innan den slĂ€pps ihop med de andra?
Nej det har jag inte har ingenting i byttan alls bara vatten. VÀrmare har jag inte i nÄtt av mina kar. Pump behövs inte. SÄ hÀr behandlar man. Börja med rent vatten frÄn kranen, sen i med 1 droppe medicin per liter vatten. Efter 8 timmar ska 75% av vattnet bytas. Dagen efter ska 50% av vattnet bytas o sen kan fisken flytta in i vanliga karet igen.. Pump behövs alltsÄ inte för rent vatten har den hela tiden + att medicinen slÄr ut de bra bakterierna sÄ det Àr bara onödigt (syrebrist lÀr det inte bli pÄ den korta stunden de Àr i byttan iom att man byter sÄ mycket vatten sÄ ofta). Vill man kan man ju kasta i lite sand o nÄn plastvÀxt (de riktiga gillar inte medicinen) men det blir ju bara svÄrare att göra rent dÄ.
UrsÀkta alla mina frÄgor. Hur pass stor behöver denna bytta vara som minst? Jag har nÄgra tomma runda plastkakburkar med genomskinlig sida om dessa rÀcker i storlek. Annars har jag ocksÄ hink, men dÄ Àr de inte genomskinliga.
beror pÄ antalet fisk o storleken pÄ fisken till 2-3 guppys rÀcker nÄn liter dÄ det bara Àr för 2 dagar
SnĂ€llt att du tagit dig tid att svara pĂ„ alla mina frĂ„gor. đ
Ska se om jag kan fÄ tag pÄ den dÀr medicinen. Vi fÄr ju snart köpa in en eller ett par nya hanguppy, till vÄra guppyhonor. Hoppas den/de nya hÄller sig friska och levande lÀngre Àn min förra hane.