Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 7821 ggr
Snuttefia
9

Städa akvarium!

I den här tråden lägger vi in förklaringar på hur vi städar våra akvarium, för att hjälpa och ge varandra idéer. 

M.V.H Snuttefia

MalinMalvina
0

Vi har vääääldigt fin sand i vårt kar på 240L, nån med tips om hur jag kan städa detta utan att få med mig sanden ur karet? :)

sauk1
1

Jag tycker det räcker med en vanlig slamhävert som får användas på lite avstånd. Med cirkelrörelser får jag skit att lämna sanden och åka upp och sugas in. Jag har Julas bläster.

Luis_felipe
1

#1 Sand kommer alltid komma lite :P eftersom att du säger "vi" så antar jag att ni båda två sköter om karet och då är det smidigt att bara sätta på en vattenslang på vattenkranen, sedan vrida på vattnet tills det kommer ut ur andra änden och när väl gör det så bara drar du av vattenslangen från kranen utan att vrida av vattnet :) Det blir bra baksug och du kan enkelt suga upp allt bajs :) Annars kan du ta en vanlig slang av något slag och bara fylla upp den med vatten från akvariet samtidigt som du håller för "ut" änden av slangen. När slangen sen är full och du har "in" änden i karet och släpper fingret från "ut" änden så kommer det också bli baksug så att du kan dammsuga upp allt :)

Då måste du ju dock ha en hink som du måste tömma och sen göra om hela processen med att fylla slangen om du förstår hur jag menar? så gör jag i mitt 450L i alla fall :) Slamhävert funkar inte speciellt bra för mig… Jag har också Julas bläster men den min "lilla" slamhävert är för kort för det stora karet och den andra som är lite större är för grus och klarar inte av att suga upp allt bajs utan att dra med sig 10kg sand typ…

guppytjej
1

Gör olika beren depå vilket akvarium jag "städar". I 180 liters karet byte jag 80 liter vatten i veckan, kör med slamhävert o hinkar men slamsuger inte botten (har blästersand).. Plockar bort döda växtdelar när jag ser sånna o skrapar rutan vid behov.. Gör rent pumpen när flödet minskar (ett par gånger om året). i 54 liters karet byter jag 20 liter 1 gång i veckan med slamsug , rör inte botten där heller (samma sand), tar bort växtdela vid behov. Har aldrig behövt skrapa rutan där. Gör rent pumpen när flödet minskar (var annan - var tredje månad). i 24 liters karet byter jag 7 liter en gång i veckan, använder ett liter mått istället för slamsug o rör alltså inte botten (sand). De döda växtdelarna tar räkorna hand om. i 19 liters karet byts 5 liter vatten i veckan med liter mått där också. Har nästan bara mossa där så inga döda växtdelar o blir det några av de andra växterna så tar alla räkorna hand om det.. Byter alltid med bara kallt vatten o inga tillsatser alls. Rör inte botten då det bor massa bra bakterier där samt att sandsnäckorna tar hand om den åt mig. Det ända jag tillsätter är växtnäring.

MalinMalvina
0

#3 jag har råda sand eller vad det heter, och precis som du sa så åker typ 10 kg med om jag använder slamhäverten.. Ska testa ditt första förslag :)

Luis_felipe
0

#5 Lycka till :)

Snuttefia
0

Jag städar 1 gång i veckan och då städar jag gruset, pumpen och alla dekorationer.

M.V.H Snuttefia

Luis_felipe
3

#7 varför göra rent pumpen så ofta?:o

Snuttefia
1

#8 Vet inte, har alltid gjort det, men jag är öppen för förslag. Blir lättare att hålla rent om man gör rent allt på samma gång varje vecka, pumpen blir ju lätt skitig.

M.V.H Snuttefia

Sleggyman
0

#9 Det är ju där alla goa bakterier bor 🙂 De hjälper till att hålla ditt vatten värde i check. Bättre att rengöra pumpen när du ser att den börjar tappar farten och då bara klämma rent filtermassan i en hink med gammalt akvarievatten.

[tlundegard]
0

Jag byter ca 3-5 liter i mitt 15 liters akvarium någon gång i veckan. Har dock glömt ibland men har aldrig haft nitrit. Har kattsand som botten, det ger väldigt mycket utrymme för goda bakterier att brytas ner :)

[rolnor]
2

Har en aquavac-manick som jag fäster på kranen i köket och med den kan jag först suga botten sen suger jag ut 70% av vattnen. Jag kopplar sedan om enheten och kan då fylla på vatten istället, otroligt mycket bättre än hävertmetoden, rekommenderas! Jag gör så en gång i veckan och har inga problem med alger eller nitrit.

Luis_felipe
2

#9 Jag föreslår att du gör som #10 säger :p Så har jag alltid gjort! Jag gör ren pumpen typ en gång varannan månad och då tar jag en hink med vatten från akvariet och så bara kramar jag ur svampen 2-3 gånger så att den fortfarande är smutsig och äcklig men får bort det värsta :) Gör så för att behålla alla bakterier som #9 påpekade. Sen så gör jag aldrig ett stort vattenbyte samtidigt som jag gör rent filtret. Minns inte ens varför men jag har för mig att jag hörde nån säga att man skulle göra så och nu har det bara blivit en vana :P

randomhero
0

Jag får rengöra min pump varannan/vartredje vecka för flödet minskar så mycket. Vad kan det vara för fel? Bör jag byta pump? :) När jag rengör så använder jag min hemmagjorda slammsug (50cl petflaska fäst i en vattenslang) och kör antingen ner den i gruset eller så låter jag den bara gå så jag får upp vattnet. Plockar även bort växtrester.

Snuttefia
0

Härligt att se att vi hjälps åt!

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
0

#15 Hur länge har du haft den? Kanske dags att köpa en ny?

M.V.H Snuttefia