Invånare till 54liters
Har skaffat ett litet 54l kar och nu börjar det snart bli dags att skaffa lite invånare till det. Det har stått med vatten sedan i onsdags och med växter sedan i fredags.
Jag har beställt fyra red sakura räkor som kommer i nästa vecka och tänkte även ha lite posthornsnäckor (så om någon har några till salu så är jag intresserad då butiken inte kunde få tag på dem). Vad ska jag mata räkorna med? Har bara läst att de äter alger men i ett nystartat kar så finns det ju inte så mycket alger.
Men har världens beslutsångest om vad jag ska ha för fisk. Har funderat på ett stim med ca 5-10 indivier av någon liten art men kan inte komma på vilken. Eller ett par av electric blue fjärilsciklider men tror att det kommer se lite tomt ut. Kan man ha både ett litet stim med småfisk och fjärilar eller blir det för överbefolkat?
Lite tankar om pumpen också. Hur mycket sprutt behöver det vara på den? Den jag har gör att vattnet cirkulerar men jag tycker att det går ganska långsamt.

Räkorna äter lite vad som helst. Du kan ge kokta grönsaker den första tiden. När du väl har fiskar kan de leva på fiskarnas rester.
Fjärilsciklider skulle äta upp räkorna, det skulle de flesta fiskar. Om du vill ha både fiskar ock räkor måste du ha en riktigt liten fisk. Små rasboror går bra.
Det viktigaste med "pumpen" (filtret) är att den filtrerar vattnet ordentligt, inte att den håller vattnet i rörelse. Köp ett filter som cirkulerar minst 100 liter vatten i timmen. Om filtret ingick när du köpte akvariet borde det duga.
Lycka till!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#1 Oki. Typ broccoli?
Var lite rädd för det med räkorna :-/ Fast trodde ändå att de blev för stora för fjärilarna. Då får det bli småfiskar. Funkar det med 10st?
Jag fick filtret till. Det är en fluval 1+ står det på den. Var inne och tittade på fluval 1+ nu och den skulle räcka till 45l men den cirkulerar 200l/h står det. Dock är den inte likadan som min :-S Hur mycket min gör vet jag inte.
Tack :-D Känner mig verkligen ringrostig. Har inte haft akvarium sedan 2008 och de sista åren hade jag bara ett flower hornmonster så blir ju rätt stor skillnad i skötsel.

#2 Kokt broccoli går jättebra!
Filtret verkar vara bra.
Om du ska ha 10 stycken kan du ha t.ex. mikrorasbora, dvärgrasbora, moskitorasbora, Kardinalfisk och smaragdrasbora.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#3 Hur vet jag när det är dags att ge broccoli? Satte ner räkorna igår och de trippar runt och "viftar" lite överallt i karet, hur söta som helst! Trodde att de skulle vara skygga i början. Det finns lite alger på växterna men jag vet inte vilken sort, det verkar dock som att de äter den för jag tycker att det har blivit mindre.
Kardinalfisk har jag fastnat vid många gånger, jättefina fiskar! Ska kolla upp de andra också.
Köp gärna några räkor till om du ska ha dom. :) ca 10st är bra. Fiskar som får in en räka/räkling i munnen kommer äta dom, men har du mycket växter och gömställen för räkorna så kan det gå bra. :) Mossor uppskattas av räkorna.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes