Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1652 ggr
Kaffekopp99
0

De stjäl hans mat!

Som rubriken, jag matar antricistus (om jag inte stavat rätt så är det en mal) varannan dag med en tablett av hans speciella mat, de andra får flingor. Varje gång jag pluttar ned tabletten far molly och Platy ner och käkar på den och han bara cirkulerar runt den men har svårt att få komma dit, när han väl hittar den suger han på den länge. Har aldrig orkat kolla klart men ett par timmar senare är den borta. Varför för platy/molly så och är det normalt eller ska jag göra på något annat sätt?

nickiee
3

lägg i på fler ställen det gör jag  för även fiskar gillar dessa

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

addapadda
0

Jag gör som #1 vi har en stoor ancitrus hemma, den vill ha 2-3 tabletter/dag. Sen har vi också några små malar som vill ha samma mat. Men som tur är bor ancitrusen i ett slott och kommer aldrig ut, så jag släpper ner några tabletter utanför hans dörr och sprider ut några i resten av akvariet. Jag har också en massa småfiskar fast dom vågar inte ta utan äter av sin egen mat.

Naiz
3

Lägg ner tabletten ca 30 min efter lampan släckts. Då borde malen få den nästan för sej själv :) Och eller stoppa i fler som dom andra säger.

Ellenor123
1

Prova att lägga tabletten/tabletterna bland växterna eller under någon rot om du har.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

GioJ
0

Ge honom lite annat, som de andra struntar i. typ potatis, morot

Fridhem
0

Min mal får sin mat i hans upp och ner vända lerkruka där han bor, så fort jag släpper ner flingfoder till dom andra skyndar han sig in i krukan för då vet han att hans mat kommer in där, smart mal;)

[dynamitella]
3

Allt jag vill inflika är att det uttalas An - Cis - Strus, för den som inte riktigt fått grepp om det :) Ancistrus, är stavningen.

Det är svårt med alla latinska namn man ska hålla koll på utan att vricka tungan och fingrar när man ska skriva det.

Luis_felipe
0

Jag har två små Ancistrus i mitt 100L och jag brukar ta 3 tabletter och bryter av dem på mitten så att det blir 6st och sen sprider jag bara ut dem i karet samtidigt som jag matar mina mollys, platys och guppys med flingor så att de fokuserar på maten på ytan och inte algtabletterna :p

#5 Får de i sig allt de behöver från potatis då? Vad mer finns det som man kan mata dem med som andra småfiskar inte käkar på?

GioJ
0

Mycket grönsaker, faktiskt…

gå in på malsidan http://www.loricariidae.se/ och surfa runt lite…

Kaffekopp99
0

Tack för alla bra svar! Det är min sons akvarium men jag är malskötaren :) Vi har haft akvariet i snart ett år men det tar tid att lära sig.. Två albinomalar dog i julas, jag hade lagt i weekendfoder för jag skulle sova borta två nätter och då matade jag malen innan jag åkte och när jag kom hem. Nästa dag var den död. Precis samma sak igen med den andra jag köpte. Jag blev så ledsen, så försökte ta reda på varför innan jag köpte en ny, och det verkat som att de blivit förgiftade när jag pluttat ner weekendfoder så det har jag slutat med. Jag har köpt en liten en nu och matar honom varannan dag, ni matar mkt oftare. Kan jag göra det (mata varje dag) utan att vattnet blir för smutsigt?

GioJ
0

Släng i en gurkskiva (brukar vara mycket poppis) och se hur länge den räcker… för en liten mal kan det nog räcka som weekendfoder. Byt en rejäl skvätt vatten i veckan. kom bara ihåg att låta det "nya" vattnet stå minst ett dygn innan om du har kommunalt vatten.