Mitt lilla akvarium!
Hejsan! Tänkte att det va dags att ta tag i forumbiten med :) Känner mig fortfarande som en nybörjare på det här med akvarium och fiskar! Skaffade ett akvarium för lite mer än 1 år sedan. Började då med 11 kardinaltetror, 5 goldmollys, 1 Betta splendens, 1 mal och 2 fjärilsciklider. Nu mer än ett år senare så har jag bara 9 kardinaltetror och malen kvar som jag hade från start, resten dog. Har skaffat mig en ny Betta splendens, 2 silvermolly och 5 Black molly (som ynglat sig så jag nu har 9 black molly) En fråga här, varför blir mitt vita grus grönfläckigt av alger hela tiden även fast jag slammsuger?
Hade du i så mycket fisk på en gång i starten så dog de nog av nitritförgiftning, när man startar ett akvarium så måste man gå långsamt fram med några fiskar i taget och det är bra om man testar nitritnivåerna. Att du har alger beror nog på att du har på tok för lite växter. Med mer växter så konkurrerar de ut algerna. Vad ger du malen för mat och hur ofta? :)
Jaha då måste det ha varit att jag skaffade för många fiskar. Får ta och skaffa fler växter då helt enkelt, eller kan det vara att en del av maten sjunker ner på botten för fort och stannar där? Malen matar jag med små sjunkande tabletter vartannan- vartredje dag :) kanske ska byta till något annat?
Prova att ge honom tabletten på kvällen när ljuset är släckt, kan tänka mig att Mollyna också gillar maten.
Multi vad?