mysksköldpadda
Jag har precis fått upp ögonen för mysksköldpaddor och har sett att andra här har/har haft dessa.
Jag hittar inte så mycket info om dessa bedårande små sköldpaddor, så tänkte ställa lite frågor här och hoppas att någon kan svara.
1. Hur fort växer de? Tydligen så är de ju väldigt små när man köper dem, tänkte om man kan börja ha de i ett 60 liters akvarium för att sedan byta upp sig.. Och vid vilken storlek måste de ha större?
2. Vad behöver de för ljus? Jag har läst att de inte vistas så mycket på land och att de inte behöver någon värmelampa, stämmer det?
3. Något mer de behöver utöver akvarium och belysning? Ska man ha doppvärmare? Pump?
Nu ska jag inte köpa sköldpadda på en gång, men det vore roligt att veta för framtiden :)
Jag skulle nog lägga tråden i reptiler i fokus istället
Men för att svara på dina frågor :
Dem kan växa från ca 2,5cm till 8-9cm på ett år, vissa fortare, vissa långsammare, allt beror på förutsättningarna. Ett 60l funkar i början men ett akvarium på runt 75-100L är nog optimalt när dem är fullvuxna.
Som alla andra sköldpaddor kräver dem UVA/UVB-ljus och även om dem föredrar att ligga i vattnet och vila mot en liten landdel när dem sover, så kommer dem någon gång vilja gå upp och sola, det är alltid bäst att låta dem ha den möjligheten.
Pump för att hjälpa till att hålla vattnet rent är alltid bra. Det finns lite delade åsikter ifall mysksköldpaddan behöver doppvärmare, en del kör utan och det funkar när det är runt 20 grader i vattnet, jag är dock en av dem som skulle ha doppvärmare och låta vattnet vara runt 25grader villket är det bästa.
Lite extra:
Dom är främst köttätare och mår bäst av en diet som inte bara består av sköldpaddspellets, så räkor, mjölmask, kackerlackor, dagg/metmask som tillägg är jättebra, sallad och dylikt nå gång i månaden funkar, men det är väldigt individuellt ifall dem äter det eller inte.
That's a cat...Not a horse.
Tack för svar! Reptiler.ifokus verkar inte speciellt aktivt och jag visste som sagt att några här har sköldpaddor så tyckte att det var bättre att skriva här :) Kan passa på med ännu en fråga.. Hur ofta ska man mata sköldpaddan? Jag åker bort över helger ibland, klarar de sig utan mat ett par dagar?
Ett bra forum för terrariefolk 😃
Multi vad?
#3, en liten sköldpaddsbebis ska ha mat varje dag, ju äldre den blir desto mer tid kan det gå mellan matningarna, en fullvuxen ska ha mat ca 2-3 gånger i veckan
That's a cat...Not a horse.
Nu har jag även frågat på reptiler.ifokus, tänkte om någon mer är intresserad och vill läsa vad jag får för svar där :)