Kaninskölds Guppys
Hej! I förrgår inredde jag ett 60l kar. Nu idag så köpte jag 6 st guppys, 2 hanar 4 honor. Nu har jag lite frågor: 1. Är det svårt att få yngel på guppys? Har ju hört att endel stammar är sönderavlade! 2. Finns det tillräckligt med plats för eventuella yngel att gömma sig? (Se bild nedan 3. Behövs det fler växter? 4. Hur länge är honorna gravida?
Mvh Kaninsköld
Även om en del kan vara hårt avlade så är det väldigt lätt att få yngel på dem. Man kan nästan bara inte misslyckas :) Det verkar finnas god plats för kommande yngel att gömma sig på. Det ser ut som att du har någon mossa i högra hörnet, det är ett bra gömställe.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
1. Beror på, får du tag på guppys av ok kvalitet så sprutar dom ur sig yngel (istortsett) men annars är risken att de dör innan de har hunnit få några yngel.
2. Om den gröna klumpen till höger är mossa så har ynglen definitivt tillräckligt med gömställen, å andra sidan så verkar inte guppys vara så sugna på att äta sina egna yngel 🙂
3. Behövs och behövs, hittar du någon fin så kan det väl vara kul att stoppa i den men jag skulle inte säga att det behövs fler.
4. Ca 3 veckor, kan variera lite.
Lycka till 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Skulle försöka håva upp yngel och ge dem specialvård tills de blivit lite större. Mata oftare/"bättre" mat och så..
Den gröna klumpen är javamossa :)
Mvh Kaninsköld
Jag tycker att det där ser väldigt bra ut i akvariet, men det beror på vad för andra fiskar du har. Jag har haft Guppys och nästan ca två månader efter att jag hade haft dom så fick jag mina små yngel. Men mina guppys var faktiskt inte så på mina yngel och försöka att äta upp dom. Men sen så är dom dräktiga i ca 3-4 veckor det är lite olika men man ser ofta när det snart är dax för dom att föda. Här har jag en bild på en av mina guppysar som är väldigt dräktig.
www.alifeasme.devote.se
My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)
Då borde ynglen klara sig utmärkt i ditt akvarium 🙂
#5 Jag har bara guppys än sålänge! Är det okej om jag postar uppdateringar av mina guppys, alltså när de får ungar o.sv i den här tråden?
Mvh Kaninsköld
När jag hade guppys var det full jakt på gång när yngel hade kommit. Det syntes på alla guppys i karet vad som var på gång. De for runt och spanade vid botten och åt allt de bara kom över. Det var inte ofta jag hann fiska upp någon överlevare. Kalaset var över på ett kick. Jag har aldrig upplevt så glupska fiskar.
Ja det borde ju vara helt ok! Man vill ju gärna vara med och kolla hur det går :)
www.alifeasme.devote.se
My friend thinks he's smart. He said onions are the only food that make you cry. So i threw a coconut at his face. :)
#7 Ja aboslut. Det är bara roligt att följa upp och se hur det går.
Okej:) Uppdaterar imorn!
Mvh Kaninsköld
Föressten, kan någon ändra rubriken till kaninskölds guppys?
Mvh Kaninsköld
Om de äter yngel eller inte har flera olika faktorer. En del stammar är glupskare på sina yngel. Om det redan finns yngel i karet så rör de oftast inte nästa kull ( de vänjer sig vid o ha smått runt sig o rör därför inte ynglen). Om de inte matas tillräckligt så är de också på ynglen mycket mer. Matas de ofta med levande foder bir de mer "rovgiriga" o äter mer yngel.. Tipsar om o inte mata ynglen med bara söndersmulad vuxenmat utan ge speciellt yngelfoder också så växer ynglen fortare o bättre. Tex micromask, skalade artemia ägg/nykläckta artemia, yngelfoder i pulverform samt fryst moina.
#12 Fixat
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#15 Guppysarvär nästan alltid gravida, har de gått med en hane nån gång så kan man nästan vara säker på att den är gravid. Och en parning räcker resten av livet för en Guppy :)
Jo föressten, tror ni jag skulle kunna släppa i mina platys och svärdbärare (4st)?
Mvh Kaninsköld
Svärdbärare är rätt glupska på yngel och vill helst ha lite större men platys skulle nog fungera :)
De lär nog inte lämna många ungar att växa upp. Rekommenderar dig fler akvarium om du vill avla fram guppys. :)
#19, jag har ett 100 l kar som är tomt just nu. Skulle det funka som yngelkar?
Mvh Kaninsköld
Javisst!
Jag hade gjort tvärtom och haft vuxna och halvvuxna i 100L och yngel i 50L eftersom du får plats med fler vuxna fiskar och du får plats med mer gömställen för eventuella yngel som du inte lyckas fånga upp och lägga i yngelkaret. 🙂
#22 Jo, men just nu måste jag täta om mitt 100 l! Annars har jag ett 32 l också, där jag kan ha de allra minsta ynglen, så kan jag ha de halvvuxna i 60 l och de vuxna i 100 l :) En fråga till (sorry för alla dumma frågor) : Mina guppys är ju av olika färger. Är det något som kan skada ynglen?
Mvh Kaninsköld
#23 Det låter som en jättbra uppdelning :) Jag har väldigt svårt att tro att olika färger skulle skada ynglen, tvärt om, du kan få en massa fina och konstiga färger på dina guppys.
Jag har massa oanvänd sand kvar från när jag startade upp mitt andra 32l akvarium, plus en massa sandsnäckor. Skulle jag kunna byta till sand i mitt 60l och ha coryodras tillsammans med guppysarna där?
Mvh Kaninsköld
Putt.
Mvh Kaninsköld
Finns nog risk att coryodrasarna äter upp dina yngel men det beror på hur stora ynglen är och hur stora pansarmalarna är.
Okej:) Har du nåt tips på nån annan mal jag kan ha?
Mvh Kaninsköld
Ottosar tror jag inte äter yngel :)
Okej:) Återigen, förlåt om jag frågar så mycket, men kan man ha nån liten stimfisk däri också, och isåfall vilken?
Mvh Kaninsköld
Skulle man kunna ha neontetror?
Mvh Kaninsköld
Är det ingen som vet? Ska köpa fisk på lördag så är tacksam om någon svarar:)
Mvh Kaninsköld
Neontetror kan äta en del yngel. Vil du ha en stimfisk som inte rör ynglen så väl en liten rasbora eller liten regnbågsfisk.
Skulle dvärgrasbora fungera?
Mvh Kaninsköld
Dvärgrasboran blir ju inte större än 3 cm så det borde väl fungera bra skulle jag säga : )
Hej igen:) Idag hittade jag min 60 l kub som kom bort i flytten, och jag har tänkt såhär: I 100 l akvariumet ska de vuxna få gå, och få ungar. I 60 l kuben ska de halvvuxna gå I 32 l karet ska ynglen gå 60 l rektangeln ( som är på bild ) ska bli sälskapsakvarium, och om jag får några guppys som blir favoriter får de bo där Vad tror ni om det?
Mvh Kaninsköld
Det blir nog bra 🙂
#37 Okej! Vad tror du om att ha dvärgrasbora och Guppy tillsammans?
Mvh Kaninsköld
Skulle nog funka utmärkt ; )
Tack platyfarmer:) Hoppas bara de inte misstar dvärgrasbororna för yngel!
Mvh Kaninsköld
Jag har dvärgrasboror ihop med guppys det går jättebra, de trivs riktigt bra ihop.
Grattis!!!
Vad tror ni jag kan utfodra ynglen med?
Mvh Kaninsköld
Grattis! :) Artemia och finmalet flingfoder kan du ge dem.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
En hona dog tyvvär. När jag såg ynglen fångade jag upp de till ett annat akvarium, och under tiden fick de vuxna vara i en petbox. Den gröna honan hoppade dock ut ur petboxen, och när jag kom tillbaks från toan så låg hon på golvet, stendöd :(. Nästa gång jag transporterar guppys måste jag ha lock på. Jag visste inte att guppys kunde hoppa :(
Mvh Kaninsköld