Co2-kit
För 9 mån skaffade jag mig ett 250 liters, detta efter att jag sett massa klipp på youtube om aquascaping och tänkte att sådär ska jag ha! Sagt o gjort, massa växter inhandlades och div olika näringar som behövdes.. Växterna mådde bra, men… Inte så mycket mer. Tyckte de tog väldigt lång tid innan dom började växa och bli fler. Efter lite googlande så fixade jag ett co2 system baserat på mäsk. Efter bara några dagar såg jag direkt skillnad och sen var det bara att rensa ut ca 10liter växter för att det inte skulle växa igen. NU, för nån månad sen flyttade jag och iom detta så ville jag göra om i tanken med en snygg bakgrund bland annat. Bu har jag också väldigt mycket mindre växter men lagom. Jag pallar inte hålla på med massa mäsk (för det är rätt segt att hela tiden kontrollera flödet osv) så nu vill jag ha ett riktigt system med tuber, ventiler och allt vad det innebär. Men hur mycket jag än läser så tycker jag alla har olika grejer till samma sak.. Vad är det man behöver egentligen? Minimalt med saker fast det ska vara komplett. Hur stor tub behöver man för ett 250l för att inte behöva fylla den hela tiden? Hjälp mottages tacksamt. Är det nån som vet en relativt billig sida att beställa eller nån som har nått att sälja? Mvh
Fråga på plantswap.se, ett forum om just akvarieväxter :) Där sysslar i princip alla med Co2 men tror inte det är så många här som gör det.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag puttar upp det här inlägget nu, är också intresserad av var man köper dessa :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Den här artikel är utmärkt om man vill läsa på om trycksatt koldioxidsystem om du inte redan har läst den: www.pny.se/akvarium/co2/co2.php vet dock tyvärr inte hur stor tub du skulle behöva.

Till ett system med trycksatt koldioxid behöver du en tryckmätare, en ventil som styr koldioxidtillflödet och ser till att det bara går i en riktning, slangar och en manick som löser koldioxiden i vattnet.
Om du vill kan beställa kit på ebay med alla valv och slangar som behövs. Sedan behöver du bara köpa en tub. Hur stor tub du behöver kan du räkna på själv. Tubens volym - utsläppt koldioxid / tid ger dig tiden tuben räcker. Om du släpper ut 10 cl koldioxid om dagen och tuben rymmer 10 liter räcker tuben i 100 dagar, vilket ju inte är så illa.
Ventil/tryckmätare: http://www.ebay.com/itm/Aquarium-CO2-Regulator-Dual-Gauged-Solenoid-Magnetic-Valve-/281230362967?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item417aa2c957
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Kan man inte köpa sånt här på någon vanlig tillgänglig butik? Något byggvaruhus?

#5 Jovars, jag länkade bara så att man ska kunna se hur sakerna ser ut.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Kanske man ska ta och kila iväg och se vad det tas för pris på sånt här i butik också. Vad kan själva behållaren kosta tro?
Tack för svaren, ska kolla lite närmare på eBay, men risken är ju att frakten blir lika hög som produkterna.. Jag kollade i butik för inte så länge sen (ganska dåligt utbud för akvarium var inte deras "main thing"..) men dom skulle ha dryga 2000 för ett komplett kit, till nanokar?! Sjukt kan ja tycka.
Billigaste alternativet blir nog för dig att köpa en ombyggd brandsläckare men problemet är att du kanske inte hittar någon (det brukar vara mer vanligt att dom är till uthyrning om inte ens det). jag skulle rekommendera dig att titta på Blocket så ofta du kan. en mycket viktig sak att tänka på när man handlar från utlandet sådana här produkter är att dom svenska företagen har ett annorlunda system än vad dom flesta i utlandet har därför så kan det bli problem med påfyllning när det blir dags att göra det.
Aa just de, handlar man från USA borde det vara stor risk att det är tumm dom räknar i och inte mm o cm på gängor o sånt. Fast man tycker att de som arbetar ned att fylla dessa tuber i Sverige borde ja adaptrar.. Ska kika blocket, borde kanske vara det billigaste trots allt.
bygga om en gammal sodastream…?
Jag ska själv köpa ett CO2 system till mitt 240L jag får hem i veckan. Börjar med ett sodastreamkit, med tillbehör i högre kvalitét så jag akn uppgradera till en större tub senare.
Sodastream-kitet jag ska köpa hamnar på drygt 2000kr. Men å andra sidan är det grejer som håller länge. Bland annat magnetventil från Aqua medic.
// Sofia
Berätta gärna hur ni gör en sodastream till ett fungerande kit :)
#13 Det som menas är att man köper ett CO2-kit som passar till soda stream flaskor. De går att köpa i den lokala mataffären och kan lätt fyllas på. De tar heller inte så stor plats. Jag har t ex två tuber, så att jag snabbt kan byta om jag ser att det tar slut. Det kanske man inte gör med en 5 kg tub. Å andra sidan blir det lite dyrare. Du betalar ca 80 kr för gasen och en soda stream flaska kanske räcker 1-3 månader.
om man är lite pysslig så kan man köpa en gammal sodastream för en hundring på blocket och slakta den. sedan får man skaffa lite kran/regulator och slang mm. annars finns det ett företag i UK som säljer adapter + kran osv.
http://www.co2supermarket.co.uk/sodastream-adapter.html
principen är ju egentligen enkel. du måste bara ha en stadig ventil, med rätt gängor i, för att kunna skruva fast och aktivera flaskan, en kran för att ställa flödet, en slang och något som finfördelar bubblorna, typ syresten eller så…
som du ser så kan du få det mesta av det du behöver hos engländarna för under 300:-, och slang, backventiler och ev diffuser kan du köpa för en spottstyver på ebay.