Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 8920 ggr
Lilolizeit
10

Axolotlar

Efter ett års läsande och lärande och efter flera månaders förberedelser så är dom  äntligen här, mina 2 axolotlar!

Dom har fått komma ner i karet nu och utforskar för fullt. 

Måste passa på att tacka er för bra läsning och diskutioner här på iFokus och för hjälp i "filter djungeln" och massa annan nyttig information!

/Lilo

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Zureel
0

Finns det nån möjlighet till en bild på dem?

Lilolizeit
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske inte dom bästa bilderna (mobil) men de får duga så länge. :)

Lilolizeit
5

Här är på den andra

Zureel
0

Jättefina albinon ser nästan ut att ha ett försiktigt leende :)

Zureel
0

Eller det kanske är en gold insåg jag nu men tänkte först att ljuset såg så gult ut.

Lilolizeit
2

Haha, ja faktiskt. Ett blygt leende :)

Jag är lite osäker själv. Ljuset är en aning gult. Köpte den som en leucistic. men tycker också att hen går i en gul ton. Vet dock inte var "gränsen" går mellan de två.?

Nwmo
0

De är jättefina! :) Vad är det för kön på dem?

- Emil

Lilolizeit
1

Tror den ena är en hane. Har inte kollat ännu. Tog hem dom idag så har inte velat "bråka" med dom. Tänkte kolla när dom känner sig lite mera hemma. :) eller vad man säger..

Nwmo
0

#8 Okej :) Gillar de akvariet då? :D

- Emil

Lilolizeit
1

De verkar så.. Irrar runt konstant å kollar in varenda sten, rot och växt. Antar att dom är glada över att ha lite mer utrymme nu än hos uppfödare. Riktigt stiliga simmare! :)

Jamie+Engla
2

Ts, du behöver inte röra dem för att kolla kön. Bara dem är könsmogna är dem lätt att se skillnad på ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[WiieSoet]
0

Hur stor brukar en axolotl bli ? Anpassar dom sig efter hur stort akvariet är?

m4rkus93
1

#12 inga fiskar eller liknande anpassar sig efter ytan dom får kanske slutar växa på utsidan men aldrig på insidan så då kan man bara tänka sig hur det blir tillslut kaboooom

[WiieSoet]
0

#13 Fiifan, tänkte väl det.
Tyckte det skulle vara lite konstigt. Jag menar vi växer ju även om vi skulle bo i ett litet rum.

Jamie+Engla
0

Dem blir ca 25 cm, men honorna kan lätt bli längre om de får en bra uppväxt. Om du tar en bild på dem en o en åvanifrån så kan jag lätt se kön. Då jag också har Axolotl…

m4rkus93
2

#14 japp :( så e det och det är det som är så jobbigt när man jobbar i djuraffär och folk typ ja men jag vill ha en slöjstjärt jag har redan 1 i 19 liter men jag vill ha en till tänkte jag… -.-

Denna kommentar har tagits bort.
Lilolizeit
2

#11 Tänkte absolut inte röra dom. Men kände att jag inte behöver sitta utanför akvariet och glo på dom första dagen, det kanske e stressigt nog med ny miljön å efter att åkt runt i en låda/ påse halva dagen (lätt överdrift). 

Å nej jag har ingen aning om dom bryr sig, men jag ville ge dom lugn och ro. Haha

Inte så viktigt för mig att veta kön just idag. :) Men Tack. 

Återkommer kanske senare om jag inte kan se vad det är för kön. 🙂

/Lilo

Lilolizeit
3

Jag rensade lite i tråden så att den håller sig till ämnet, hoppas ni inte har något emot det :) /tlundegard

Lilolizeit
3

Nu verkar dom känna sig hemma och hittat sina favorit platser. Hänger gärna i växterna och ligger på stenarna. 

Tänkte lägga in några bilder för att få hjälp med att se vilket kön det är på dom. Den leucistica är könsmogen iaf. Den viltfärgade är jag inte säker på att den är könsmogen än.

Lilolizeit
3

en till

Lilolizeit
3

Någon får gärna hjälpa mig med att få bilderna direkt i inlägget

Lilolizeit
3

.

Lilolizeit
3

Säg gärna till om jag ska komplettera med fler bilder.

m4rkus93
1

precis innan du ska ladda upp inlägg så finns det små rutor du kan x:a i vilket en av dom som heter "visa bild direkt i inlägget"

Lilolizeit
3

Har en fråga till. Jag såg någon sorts snäcka i akvariet, har antagligen inte sköljt växterna tillräckligt noga. 

Hur skulle de gå om dom råkar äta upp den? Hittar den inte nu. 

Tänkte hur det går med skalet sen i deras magar?

Är det halv akut att hitta den och få ur den ut akvariet eller kan jag låta den vara tills den dyker upp igen?

Lilolizeit
0

#32 Tack! 

Haha, vad slarvigt av mig att inte läsa ordentligt!

Lilolizeit
1

Skulle själv tro att det är 2 hanar, men vill gärna ha ett andra utlåtande. :)

Jamie+Engla verkar ha koll :)

Jamie+Engla
1

LC är en klar hona! Hon har nog precis blivit könsmogen. Den viltfärgade är troligtvis en hane, men tvivlar. Den är inte helt könsmogen så tiden får visa mer. Btw är det en väldigt fin LC, härlig klar färg med mycket fint huvud. Kanske något jag lånar för en framtida kull ;)

Lilolizeit
5

Åh roligt! Tack snälla du för hjälpen! 

Kul att du tycker hon är så fin. Vi får styra upp det ;)

Sickar en bild till på henne :)

Nwmo
2

De är sååå fina :)

- Emil

Lilolizeit
3

En Axolotl med behov av vänner och bättre anpassat (temp osv) fick flytta hit idag. 

Hade inte tänkt riktigt så snart, men vad gör man inte.

Lilolizeit
3

.

Lilolizeit
5

.

-Cissi-
0

Vilken söting :) och en god gärning

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Lilolizeit
0

#42 Tack. Jo det känns bra att kunna hjälpa till när man för en gångs skull har gott plats :)

[rolnor]
0

Jättefina "bebisar". Har du nån speciell kylning nu när det är varmt väder?

Lilolizeit
1

#44 Näpp, har en fläkt nu. Håller sig runt 19/20grader. 

Tänkte vänta på din utvärdering av kylaren och sen avgöra om jag fortsätter med fläkt eller köper kylare ;)

Jamie+Engla
3

Ts, den där nya.. Var fick du den ifrån? Förr tog man in Axolotl och gjorde tester på, och väldigt ofta blev det fel i genitiken. Det syns på deras avkommor som lever idag. Och de lilla jag jag hört från min uppfödare tyder på att den nya är en ättling till någon sånhär. Pga okorekt huvud, ofta för mycket simhud och på tok för korta gälar. (Bara så att du vet) Det är supersnällt att du tog emot den men JAG råder dig att inte ha den med dina andra för länge (inte mer än ett år) då dem OFTA har ett annat "språk" än de "riktiga" och kan leda till konstiga beteende och att (otroligt nog) de andra i karet blir sterila. Men som tillfälligt hem är det inga problem =) (Nu fick alla intresserade veta lite mer om axolotlens historia, fast bara lote) ;)

Lilolizeit
1

#46 Mycket intressant! Har jag helt missat. Vad menas med konstiga beteenden? 

Har du någon länk eller sida man kan läsa mer om det här? Som sagt, mycket intressant.!

Om jag förstod de rätt så har den haft större gälar förut, så jag antog att det var förhållandet i deras akvarium.

Lilolizeit
1

Ska tillägga att den ska vara ca 2 år ungefär.

Lilolizeit
1

Det jag lärt mig är att gälarna drar sig tillbaka på grund av stress uppkommet av bland annat för hög värme och för mycket syre. Tiden lär utvisa om inte annat. :) 

Men som sagt, läser gärna några dokument om det där. :)

Jamie+Engla
1

Läst de i en bok, ehm… Ja va heter den? :/ Men annars finns det skrivet i axolotlens historia. Ja, gälarna kan krympa pga stress och dåliga förhållanden men då ljusnar dem. Så att dem blir spöklikna om man säger så. Ja dem kan börja gunga m huvudet när de letar mat, dem kan sluta att använa sina lungor. Saker som är lite konstiga. Är inte 100% men jag tror de. Ska ta kontakt m min uppfödare

Nwmo
0

Vad synd om den nya :(

- Emil

Lilolizeit
2

Tänkte uppdatera här med dåliga nyheter.. Behöver skriva av mig.

Den nya Axolotl som kom till oss var ju i väldigt dåligt skick och hade inte ätit på veckor.

Bara efter några dagar så började hon äta ordenligt och fick lite hull och såg allmänt friskare ut.

För några dagar sen så upptäckte jag att hon fått svamp på benet, där det saknades tår och det såg ut som hon hade ett litet sår.

Hon fick flyttas över till ett annat kar för att det inte skulle sprida sig till som andra axisarna.

Vi behandlade henne med saltbad 2ggr/dygn och följde varenda anvisning för behandlingar av Axolotl med svamp, enligt konstens alla regler, men utan resultat. 

Svampen spred sig otroligt fort och ikväll så dog hon. 😕 

Kan tillägga att alla vattenvärden såg och ser bra ut och dom andra axisarna mår bra och är svampfria..

Känner mig så otroligt ledsen och hjälplös.

[rolnor]
0

Beklagar verkligen. Hoppas dom andra klarar sej. Hur varmt har du i karet?

R.I.P

Lilolizeit
1

Dom andra verkar inte berörda alls. Har kollat dom grundligt varje dag sen ja flyttade den drabbade. Värmen ligger på ca 18grader. Har gjort ett större vattenbyte i karet sen jag flyttade henne också. Så de borde gå vägen för dom andra. Tack! Känns verkligen tråkigt att de blev så här.

Sevgi
0

#33 Jag har båda malaysiska snäckor och posthornssnäckor i mitt akvraie med två axolotlar, och har sett flera som har det, inga problem alls med det! :)

Lilolizeit
0

#55 Tack för svar! Så bra. 

Mina har inte reagerat på snäckorna alls, även om de har varit framför näsan på dom, men plockar bort så mycket jag kan ändå, då det är skräpsnäckor.

WiieSoet
0

Hej, tog bort min konto ett tag men nu är jag tillbaka. Har ni lust att ta bort mina inlägg? Vill börja om på nytt :)

Odette
1

#46 Oj! Det hade jag ingen aning om, mycket intressant! Vore ju bra om fler fick nys om detta för jag tror inte att det är något man i allmänhet vet?
Börjar fundera på vad det egentligen var jag själv hade, hade en hona med simhud och funderade massor över varför hon hade det men ingen annan. Satt en del på Axolotl.org forumet och såg en massa bilder där, men de hade ingen simhud..

Du kanske kan starta en separat tråd om detta? Fast du kanske inte vet så mkt mer än du redan skrivit.. men det hade varit kul att veta mer om det. Är väldigt fascinerad av axolotls, de är verkligen som små sagodjur ❤️

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Jamie+Engla
1

#58 Just nu känner jag att mina Axolotl o alla andra vattendjur är lite i sidanom, då vi väntar tillökning på ett större djur ;) Hundar :D Men de ligger inte helt nere! De är bara så mycket med en valpkull som man ska ha inne.. Vad tycker du jag ska skriva? Jag skriver gärna :) men mer om hur mina Axolotl lever mm kommer komma senare :D för jag planerar att till senhösten försöka mig på en kull Axolotl :) (försöka!)

Odette
0

#59 Låter spännande! Både med valpkullen och den ev. Axolotl kullen ;)

Tyckte det lät så intressant det där med att en del axolotls avkommor som finns idag inte är som de ska eller va man ska säga. Det skulle jag vilja veta mer om! Men då får du göra en egen tråd i såna fall, så vi inte snor denna av TS 😇

_

Lilolizeit
2

Lite bilder när dom äter sin favoritmat :) Mask!

Lilolizeit
1

.

Odette
0

Nomnom ^^

_

[rolnor]
0

Jag matar min Axolotl med mask, måste kittla skönt i kistan….

odjuren
1

Åh vilka fina!
Jag får själv hem min första axelot på måndag! En brun,  kommer en vit/gul om ca en månad! Jag längtar!

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
0

#65 Åh va roligt! Hur stora är dom du får hem? :) Ser fram emot bilder på dom.

[rolnor]
0

Vad matar du med? Min får räkor, men jag är lite rädd att den får i sej bara protein, kan den få bristsjukdomar?

Lilolizeit
1

Jag blandar lite, räkor, mygglarver, artemia och daggmaskar. Maskar ska vara den bästa basfödan, då de skall innehålla alla de näringsämnen en Axolotl behöver för att hålla sig frisk och sund :) Sen är det ju supersmidigt med mask då det inte blir något sölande i akvariet.

[rolnor]
0

Var köper du mask? Har hämtat i trädgården på varma årstiden men nu är det ju svårt.

animalchild
0

Åh vill oxå ha dessa sötnosar! Men det får vänta tills jag har större kar än 100liter.

Lilolizeit
0

#69 Det finns i vissa djuraffärer, vet att djurmagazinet har. :) annars sportfiske - affärer. #70 ja, dom är fantastiska! :)

animalchild
0

Hur stort kar har du till dina?

Lilolizeit
1

Mitt är 100cm långt och 70cm djupt. Det är på 350 liter, men det är ju bottenytan som spelar roll

odjuren
1

Jag har inte sett den bruna ännu, den åker från Piteå till Gällivare på måndag, jag bokade den minsta.. Den vita ska jag beställa via jobbet så den vet jag inte heller storlek på ännu, men dom brukar vara runt 7-10 cm

Ska bli sååå kul att få hem "Axel" på måndag, födelsedag till ära :D

Men kan visa bild på mitt lilla kar

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
1

#74 va roligt för dig :) grattis! vad du har för botten substrat?

[rolnor]
1

Är du säker på att det är en Axel och inte en Lotta?

odjuren
1

jag har smått svart grus och vit ökensand, hittade inte svart grus på jobbet :/

Jag är inte säker på kön, men den bruna ska heta Axel o den vita Lotta tills jag kommer på bättre namn åt dom :P jag har dålig fantasi

//Odjuren

www.odjuren.com

[vanja123321]
0

Så söta! :3

odjuren
0

Stenarna på botten i mitt akvarium är upp till 2mm, ska jag ha finare grus?

vill ju gärna ha svart/vitt på botten….

//Odjuren

www.odjuren.com

odjuren
0

Fortsättning på förra inlägget, här kommer en länk till de svarta gruset jag har

http://akvarieteknik.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=1&wts.ACTION=loginguest&p=H

Ska jag byta mot finare? Vill ju inte att Axel ska äta upp gruset….

//Odjuren

www.odjuren.com

Jamie+Engla
1

Man ska ha så finkornig så möjligt.. eller stenar över 6 cm i diameter. . risken för förstoppning ska vara noll

odjuren
0

Så jag bör byta? har hittat svart ökensand men vet inte hur länge de tar innan jag kan få hem de o Axel kommer på måndag

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
1

Man ska ha så fin sand som möjligt. Speciellt när dom är små! Då förstoppningsrisken är stor annars. Förstoppning hos dom är en vanlig dödsorsak.Tyckte den svarta såg grov ut, därför jag frågade. Ett tips för att undvika att dom får i sig bottensubstratet är att mata i skålar/burkar.

odjuren
0

Så ett typ plastakvarium/terrarium att mata i kan va bra?

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
1

Jag har vanliga gamla typ syltburkar i akvariet som jag lägger maten i så får dom typ kliva in i burken för att äta. Då får dom inte med sig någon sand i munnen.

Lilolizeit
1

[Jens]
1

Jag måste fråga. När jag var i en butik så såg jag en ensam Axolotl i ett stort fint kar och det var verkligen fint men trivs de att vara ensam eller bör de vara par?

odjuren
0

Åh tack!! Ska se va jag kan hitta! men någon burk hade ju varit perfekt.. har frågat DM i Piteå (därifrån Axel kommer) vad han äter så jag har köpt oxhjärta o röda mygglarver och till sommaren (den e kort som f*n här uppe) blir de daggmaskar, kan även de matas med i burk? ska de tinas innan eller ger jag fryst?

Är total nybörjare på axeloter, men har lärt mig om akvarium på jobbet o från min kollega (vi har 36 akvarium på jobbet)…

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
2

#87 i de vilda så lever dom ensamma vad jag förstått men letar upp någon till parningssäsongen. När jag har läst på forum med massa uppfödare så verkar det vara vilket som, själv eller i grupp. Jag upplever dock att dom trivs att vara tillsammans, dom ligger ofta på samma ställen, eller på varandra. Haha. #88 daggmaskar är bra basföda, jag plockar på min kolonilott på sommaren och på vintern så köper jag från zoobutiker. Jag tar bara upp den, sköljer av noggrant i vatten och matar med handen. Burken använder jag när jag ger frysfoder; mygglarver, artemia osv.

Lilolizeit
0

#88 se till att det inte finns några vassa rötter och liknande i akvariet då dom lätt skadar slemhuden. Dom gillar stora växter att ligga på och "hänga" i. Dom uppskattar också stora stenar att ligga på och behöver ha varsin grotta att få gå undan i. Flytväxter är också bra då dom inte vill ha det för ljust, så man får se till att dom har skuggiga platser.

odjuren
1

Jag vet inte om vi kan få tag på daggmask till jobbet, men såg metmask på OKQ8 för ett tag sen så de kanske kan funka?

Jag har ganska mycket växter och även en flytväxt som e ganska stor (som egentligen inte är de men den får va de här).. Två grottor har jag o ska hem till min kollega en sväng i morgon o kolla va hon har för rötter som inte är vassa, annars får de bli stenar o fler grottor.. har just nu bara 54liters kar men har börjat söka större hos våra grossister! måste dock få plats me de oxå, jobbigt att bo i en liten etta!! men har hittat ett 120 liters som jag hoppas får plats på min byrå :D

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
2

#91 metmask är nog lika bra. Jag är ingen mask expert direkt, men uppenbarligen är dom röda maskarna inte lika goda som dom brungrå. Haha 54liter är väldigt lite, även om dina axis är små nu. Sen är det inte liter antalet man ska kolla efter utan bottenytan. Tänk på att dom blir väldigt stora! Kom också ihåg att dom vill ha relativt lugnt/stilla vatten, för strömt kan göra dom väldigt stressade, samt att vatten tempen ska vara låg.

[Jens]
1

Tack för svaret Lilo =)

Lilolizeit
0

#93 det var så lite. :)

odjuren
0

mm jag har läst mig till de, byrån jag har är 95x40 cm o får inte plats med större så som vi bor nu så inom kort blir de ett större kar! måste bara beställa de först :P 167 liter e de karet på som jag ska beställa..

Ska stoppa i kallare vatten i mitt kar i morgon, de ligger nu på ca 21 grader så vill ha ner de några grader till, de va på 25 innan..
pumpen är på så sakta de går med just den, får se va han säger om de när han kommer. Växterna som är där rör sig inte så jag hoppas att de inte är för strömt!!!

Frågade en kompis om de märks att jag vill ha måndag, hon sa att de märks lite granna :P

//Odjuren

www.odjuren.com

molly00
2

Jag har tänkt köpa en Axolotl nästa helg eftersom vi ska till Haparanda/IKEA då ska jag in på djurmagazinet där. PS jag Bor också i Gällivare på mellan området ;)

❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

Lilolizeit
1

#96 Va roligt för dig. :) Jag vill inte vara tråkig i glädjen men jag hoppas att du har förberett och läst på ordentligt. Det är ju djur som blir ganska gamla och väldigt stora, men då krävs rätt förutsättningar för dem.

[rolnor]
1

Nu på vintern behöver man ju inte investera i en kylanläggning men blir det en varm sommar så kan det ju behövas.

molly00
1

Jo de är nästan ett år sen jag bestämt haha låter kanske lite knäppt men har suttit och läst som en nörd flera månader!.. Hoppas de blir bra när jag väl har den :)

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

molly00
1

Här i Norrbotten förväntar vi oss inte värme ;)

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

Lilolizeit
1

#99 det låter inte knäppt alls! Jag satt och läste allt som fanns att läsa om dom i säkert ett år innan jag skaffade mina. Tycker det är så man ska göra med djur. Man ska veta att man har den tid som behövs för dem, utrustning och plats och att man är beredd på alla situationer som kan uppstå, som sjukdomar osv samt att det är ett djur som lever länge. Men det gäller ju oavsett djur. :)

odjuren
0

Åh va skoj!!! Vi skulle ju fått in två till jobbet åt mig, men dom kom inte :(

//Odjuren

www.odjuren.com

molly00
0

Jo jag tycker också att man ska läsa på så man vet lite om de djuret man har iallafall. ;) har tänkt gå in på djurmagazinet nån dag! :)

❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️

odjuren
0

Du är så välkommen så!
Vi får väl snacka en massa axelot sen :P

//Odjuren

www.odjuren.com

odjuren
0

Har du några sandsnäckor i Hos dina axoloter?

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilolizeit
1

#105 nej det har jag inte. Har lärt mig att inte ha några snäckor alls efter en physa invasion som jag inte fick bukt med och min lillkille käkade av dom och dog av en förstoppning. Vet dock att vissa har sandsnäckor hos sina Axolotl, men jag vågar inte chansa..

odjuren
0

Ok!! Då ska jag inte testa! Funderar på att byta till chinchillasand/blästersand

//Odjuren

www.odjuren.com

[rolnor]
0

Bäst är vanlig sandlådesand har jag läst.

Lilolizeit
2

Så fin sand som möjligt ska det vara. :) jag har finaste rådasanden, men hade gärna haft blästersand om jag vetat att det fanns när jag gjorde i ordning akvariet.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.