Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 666 ggr
Chinilla
0

Råd kring byte av vatten

Vill be er lite om råd. Jag har nu haft mitt första akvarium i 2 veckor sedan uppstart. För en vecka sedan fick jag i mina första fiskar, 3 Guppy + 1 guppy-yngel. Jag har ännu inte bytt vatten men tänkte kanske göra det idag. Det är det jag vill ha lite råd om. Jag har läst lite olika om detta på internet. På många håll pratar de om att visst andel av vattnet bör bytas per vecka, och på andra håll att man bör röra vattnet så lite som möjligt så länge det fungerar som det ska med vattenvärden etc, så många kan ha sitt akvarium i månader utan vattenbyten. Mitt akvarievatten har Ph 7,5 och nitrit visar under 0,3 mg/l. Akvariumet är storlek 54 liter.

Vad tycker ni. Byta vatten eller inte och hur mycket i sådant fall?

Dum fråga troligtvis…om jag byter vatten då är väl fiskarna kvar i vattnet antar jag? Man flyttar inte över dom någon annanstans under tiden?

Har jag förstått det rätt att jag vid vattenbyte suger upp den andel som ska bytas i en hink. Häller ur vattnet ur hinken och häller i nytt vatten. Sedan blandar jag i Aquatan och Nitrivec för den andel vatten som jag tagit ur, och häller slutligen över hinkvattnet i akvariumet när den uppvisar hyfsat lika temperatur som akvariumvattnet. Stämmer detta? Något ni vill tillägga…

Lilolizeit
0

Det man först och främst ska tänka på i ett nystartat akvarium är att mata försiktigt så att inga rester blir kvar. Jag har alltid gjort små vatten byten direkt från att jag startat akvarium, ca 10-20% i ggr/vecka. Fiskarna ska vara kvar i akvariet. Dom som väntar en månad på vatten byten har ofta ett stort akvarium med ytterfilter och redan stabila vattenvärden.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Chinilla
0

Tack för svar. Ja så kanske det är…att de har ytterfilter som byter så sällan.🤔

Jag har iallafall bytt vatten nu. Blev lite mindre än jag tänkt. Hade tänkt ta ungefär en 3:e del men blev nog lite mindre. Kändes ändå lite nervöst att ta såpass mycket. Ja för mig känns det mycket. Var mycket att hålla koll på samtidigt….att ingen fisk skulle bli uppsugen, försöka få tag på så mycket skräp jag kunde, att hinken inte skulle bli överfull, och hur mycket vattennivån sjönk. Puh! Och jag har verkligen ingen bra kläm på hur man på bäst sätt suger upp det skräp som man ser. Tyckte mest det for runt överallt. Men jag blir väl bättre med tiden jag med 😉. Fiskarna verkade tycka det var lattjo iallafall. De är nyfikna som sjutton på allt man gör. Så gulliga!! 😃

Luis_felipe
0

Har du grus eller sandbotten?:) Jag personligen byter 30-50% i mitt 100L sen ca 30-40% i mitt 450L och 300L en gång i veckan. Jag säger absolut inte att man måste byta så mycket så ofta men efter att jag skaffadde blästersand i mitt 450 så måste det städas en gång i veckan för att inte se ut som en soptipp och då passar jag på att städa alla kar på en gång och 50% gillar alla fiskar å alla värden håller sig bra :)

Chinilla
0

#3 Jag har grusbotten (2-3 mm).