Varmt i akvariet
Satte doppvärmaren på 27 grader till mina Oscars i går och vips var vattnet 30! Skruvade ner den till 25 och i morse låg vattnet fortfarande på 30! Vad gör jag? Är det farligt?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Gör ett vattenbyte det brukar hjälpa för att få ner tempraturen. Ställ även ner doppvärmaren.
Det är möjligt att termostaten i din doppvärmare har gått sönder, dvs den startar och stannar inte som den ska beroende på hur varmt det är i akvariet. Du har ju redan konstaterat att en inställning på 27 grader gav 30 grader i karet. Jag skulle ställt ner temperaturen (25 som du gjorde eller lite mindre) och kopplat ur doppvärmaren. Därefter väntat på att temperaturen gått ner till strax under det du ställt in (går ju snabbare med vattenbyte) för att sedan koppla in doppvärmaren igen. Går temperaturen upp till 30 grader igen så är troligtvis termostaten trasig.
Om det finns en lampa som indikerar när doppvärmaren är igång och du inte vill höja och sänka temperaturen i ditt kar kan du göra så här:
Fyll en hink med varmvatten från kranen ca 40 grader, lägg därefter i doppvärmaren och vänta någon minut (så att doppvärmaren hinner värmas upp till 40 grader). Koppla in doppvärmaren, tänds lampan och din doppvärmare vill värma ytterligare är termostaten definitivt trasig.
Ska prova. Köpte den i går så tråkigt om den är kass.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus