Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 749 ggr
Zahara
0

Hjälp med Oscars

Igår var min gubbe och hämtade ett nytt akvarie på 540 liter. Vi fick med 4 oscars. Det blev ett hux flux uppsatt då vi inte visste att visuellt få fiskar med men som tur e var där deras gamla sand så vi fick lite rätt "bakterier" . I morse var två av dem döda. En verkar okej men en står bara stilla, simmar om man petar på den med håven. Vad kan jag göra. Aqua sade har jag slagit i likaså flytande filter. Kan det varit resan som gjort det? De verkade pigga i går när de kom i akvariet. Kan ju absolut inget o. Dessa fiskar!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zahara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ligger den stilla hela tiden om jag inte petar på den så den simmar i väg

Spöket
1

Jag tror inte de dog pga nitrit eller dyl, så snabbt går det inte.

Hur ofta bytte förra ägaren vatten? Det kanske inte gjordes ofta och nu helt plötsligt fick fiskar ett 100% vattenbyte? Det kan innebära att vattenvärdena är helt olika från förra ägaren. Det plus stressen var kanske förmkt för dem.

Multi vad?

mimåne
0

Om inte deras gamla vatten blev sparat kan det mycket väl ha blivit en för stor omställning för dem. Från att gå i ett väl inkört kar med rutiner till ett helt nytt omstartat ett. Samma bakteriekultur och vatten har de inte längre. Kanske har de också haft ett lite surare, lägre ph värde i det förra hemmet då det brukar sänkas efter en tid och i de flesta kranvatten idag ligger det på 7,5. Även om de ska trivas bra på det värdet så är det ändå en omställning. Ciklider överlag sägs vara lite känsligare fiskar. Jag tror inte att det är något ni gjort fel, utan att det blev för mycket för dem.

På zoopet har de fakta om denna fisk. Det finns en del att lära om dem där. Fick ni med någon mat till dem?

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Zahara
0

Nu överlevde tyvärr bara en och den stora malen. Ingen mat med men vi vet vad de har matat med. Blir till att köpa in nya när karet är inkört.