Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 4028 ggr
Tequilaboj
0

Ang vattenbyte

Hej

När ni gör delvattenbyte hos era fiskar, tar ni kallvatten eller vrider ni på varmvattenkranen också. 

Oftast kör jag kallvatten och ställer hinken på elementet med doppvärmare eller kallt vatten sen kokar en stor kastrull och gör vattnet lagom varmt med det…. Jag är nog paranoid men känns som det är farliga saker i varmvattnet för fiskarna :P (Speciellt till Discusarna)

Ellenor123
5

Ingen aning om exakt hur många grader vattnet är, men sätter temperaturen på "mellan", är lite kallare än vad det är i karen(24-26 grader). Kallare vatten vid vattenbyte ska tydligen stimulera lek hos de flesta fiskarterna.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Tequilaboj
0

Jo det har jag hört. Brukar hälla i vattnet när det är någon grad kallare än i karet.

Men ok, så direkt ur kranen är ingen fara?.. 20-30% Nytt vatten alltså.

Ellenor123
1

Jag kör alltid direkt från kranen och det har aldrig hänt något :) Fiskarna verkar inte bry sig.

Tequilaboj
0

Hehe okej då är det jag som är galen (as usual)… Lär ju spara mig massa tid.

emmej62
2

Är man orolig att det ska finnas spår av Tungmetaller eller Kloramin eller Klordioxid kan man alltid använda ett vattenberedningspreparat.men det brukar oftast inte vara någon större fara med att det finns skadliga ämnen nu för tiden i det svenska Kommunala kranvattnet, med undantag om man har egen brun då skall man vara lite mer försiktig så att vattnet ifrån brunnen inte innehåller skadliga ämnen. jag använder dock alltid ett vattenberedningspreparat ändå mest på grund av att jag alltid gjort det ända sedan jag var nybörjare😃

Ellenor123
1

Jag har alltid vattenberedningsmedel i akvariet efter jag fyllt på med nytt vatten, ingen idé att chansa tycker jag :)

guppytjej
0

Kör kallt vatten (o byter ca 50%) aldrig varit några som helst problem.

Spöket
0

Jag tar också kallt vatten.

Multi vad?

Tequilaboj
1

Bytte vatten i några akvarium och använde 20gradigt vatten från kranen. Alla fiskar lever …än :S Hehe :P

Tack för svaren

mimåne
0

Jag tar alltid kallt vatten som jag värmer upp med doppvärmare i hinken. Detta för att inte få temperaturförändringar i akvariet som kan utlösa vissa sjukdomar som tex vita prick. Vill absolut inte få sådant i karet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

emmej62
0

#7 och #8 vad menas då egentligen med Kallt vatten Respektive varmt vatten? när jag ser någon skriva varmt vatten tror jag för det mesta att dom menar vatten med en temperatur på 30 till 40 grader, Kallt vatten brukar jag definiera det som ett vatten som är cirka 4 grader.

Roxie
0

Jag kör också vatten direkt från kranen, kallare än temperaturen i akvariet, så runt 15-20 grader kanske?

// Sofia

guppytjej
0

Vad mitt vatten har för grader har jag ingen aning om, när jag säger kallt vatten menar jag att jag bara skruvar på det kalla vattnet ur kranen helt enkelt. Vita prick är jag inte rädd för för om de parasiterna inte finns i karet kan de heller inte komma genom kranvattnet. Däremot blir fiskarna mycket piggare, har värmeproblem då vi har oerhört varm lägenhet trots att alla element är avstänga osv är det alltid minst 24 grader inne o karen lägger sin på 27-28. Går ner några grader när jag byter vattnet o det gör dem pigga o glada o honor ynglar ofta.

mimåne
1

#13 Jag har läst att mer eller mindre alla fiskar är bärande på olika sjukdomar som kan bryta ut vid tex temperaturförändringar.

guppytjej
1

Kanske är så men det har aldrig hänt här (eller hos nån av mina bekanta som gör likadant som mig).

mimåne
0

Jag gjorde också så förut och fick heller aldrig sjukdom. Men för att vara extra säker så värmer jag upp det nu :)

guppytjej
1

Det är svårt o värma upp 11 hinkar när jag bara har 3 hinkar :) O varmt vatten ur kranen vill jag inte ta (som småbarnsförälder får man lära sig att varmt vatten ur kranen är ajabaja).. Om jag värmde upp varje hink skulle det nog ta 2 dagar o göra vattenbyte o sålänge vill man ju inte ha pumpar osv avstängda :P

MalinMalvina
0

Jag fyller via slang och känner på vattnet vilken temp det har och försöker matcha så gott det går :)

Fridhem
1

Jag tar kallt vatten i hinken och fyller en petflaska med hett vatten och stoppar i hinken eller kokar vatten på spisen i en kastrull som jag kyler i hinken, det blir ju varmare än kallt i alla fall:)

axa
0

#0 Har kollat med odlare till discus och dom säger att discus mår lika bra i vanligt kranvatten. Dom mår inte dåligt av det, dom leker och så i kranvatten. Så vattnet behöver inte fixas eller något.

mimåne
0

#17 Oj 11 hinkar vid varje vattenbyte var inte lite. hur stort kar har du egentligen? :) Mitt är på 280L och byter tre hinkar i veckan.

Tequilaboj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byter 8-15 hinkar i Discusarakvariet (300l) varje vecka. Sen ytterligare ca 7-10 i de övriga :P som tur är har jag induktionshäll så vattnet kokar på nolltid. Men det är jobbigt som fan och något gymkort känns onödigt hehe. Denna tråden gjorde mig ännu paranoid :S jag drar och hämtar vatten från Amazonas och what not. Ska byta vatten till discusarna när jag kommer hem och tänker ta kranvatten utan att komplicera det.

mimåne
0

Oj vad ni bär hinkar och står i :) Hur många % blir det när du byter 8-15 hinkar Tequilaboj?

Tequilaboj
0

20-40% beroende på hur fulla och vilken volym hinken tar. Slitigt :D

guppytjej
0

Jag har 4 kar som jag byter i o allt som allt blir det 11 hinkar ut o 11 hinkar in (10 liters hinkar). byter 80 liter i mitt 180 liters akvarium varje vecka, 20 liter i mitt 54 liters samt 5 liter i varje nano (19 o 24 liter).

Spöket
2

E det ingen här som kopplar en slang till kranen (varför gå med hinkar?)?

Multi vad?

MalinMalvina
2

#26 spöket Jag kopplar slang, både till att tömma och fylla :)

ubbe51
0

Jag har två slangar och byter 100% varje dag till mina discusar och jag kör varmvatten direkt ur kran eftersom jag har perfekt vatten i kran för Diskus och än har då ingen firre dött för mig!

mimåne
0

Jag kopplar inte slang då jag inte behöver bära så många hinkar :)