Vilken gradering?
Fick "insperation" från en annan tråd, och ville kolla med er räkkunniga om vad mina räkor har för gradering. Själv tycker jag S, men jag är "under inlärning" och lär mig för fullt.
Hur avgör man gradering?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är svårt att se på bilden. Om du kunde ta en klarare bild på några räkor så vore det lättare att bedöma men tycker mig se fina räkor! Hur många har du? Är de i ett 54 L ?
De ser ut att vara grade S ja :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det är väldigt lätt att ta miste på A gradering och S gradering och därför ville jag inte uttala mig om det eftersom bilden var så mörk. Har man en klar bild så kan man nog se skillnaden på A och S grade-räkor. Det bästa tycker jag dock är att man skickar bilder till redbee för där besitter flera kunskaper om gradering. Det har jag gjort =) Skicka t ex flera bilder på en räka så blev det ännu lättare för dem att bedöma. Om GuUuLd är med där vet jag icke fast hon skriver 'ser ut att vara S'. Annars kanske du kan bedöma lite mer själv genom att titta på denna bild: http://www.redbee.se/attachment.php?s=9d78bb22b8b5ebf35b049b3496acb21a&attachmentid=15467&d=1367512774 Här finns en bra beskrivning på de olika från redbee: http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden GuUuLd skrev lite om gradering i en annan tråd men jag ville gärna ta upp det hon skrev och bara lite till =)
Jodå jag är allt med på redbee och har varit i ett antal år. De på bilden har för bra färg för att vara A, det beror på hur bra färgen täcker har de mycket genomskinliga partier blir graderingen lägre.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Säger du det så har du säkert rätt =) Jag tycker bara bilden är för mörk för att avgöra men du har säkert rätt.
Jag kan tyvärr inte föra över en bättre bild just nu, men kan se om jag kan göra det ikväll!
Graderingsguiden har jag kollat flera gånger, men har svårt att avgöra nu i början.
Tack för svaren! Ska som sagt se om jag kan lägga in en bättre bild kväll. Eller ja, om en stund.
#1 Haha hur många jag har… Säkert över 100 st, varav 90 är yngel… Dom ynglar av sig som ***! Kan ju tillägga att jag började med 10 st.. Japp, de går i ett 54l.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Va häftigt! Så fort förökas inte mina :)
#7 det tror jag att jag kan svara på. Om den räkan jag nu har är S, så kan dom det. Den räkan kommer nämligen från A-föräldrar :)
Sedan har jag en red ruby från CR föräldrar, är det en bra "gradering" eller inte? Alltså den är helt vinröd förrutom vita prickar längst ut på stjärten.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Fråga från en helt okunnig inom räkor, vilken gradering vill man uppnå? :)
edit: tog reda på svaret själv
#9 det beror på vad man avlar efter, men de flesta antar jag vill uppnå SSS (eller till och med SSSS om det finns?), då det är den ovanligaste och dyraste. Men vill man bara ha S eller SS räkor till exempel så vill man ju uppnå det ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bättre bild?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 En redruby räknas som "taiwan" vilket är en av de högsta graderingarna (tillsammans med kingkong och bluebolt) :) Vad man får för avkomma beror helt på vilka gener de vuxna har. Många säljer 50%are eller F1 sombde också kallar dem.. Då har de t.ex en S mamma och en redruby pappa, och avkomman kanske blir en S men bär då på taiwan anlag :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#12 jaha! Men jag har inga rr vuxna, men ändå blev det rr.. Är det för att föräldrarna bär på anlaget då? Jag har vinröda räkyngel med vita prickar längst ut på stjärten och ett litet vitt streck tvärs över ryggen eller en vit prick på huvudet. Räknas det också som red ruby?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Föräldrarna har alltså anlag för det, det låter som RR på din beskrivning men det är lättare att säga med bilder :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#14 hade jag kunna lägga in bilder hade jag gjort det, men har en söndrig dator just nu och skriver från mobilen, dvs inte tillgång till mina bilder… Men lägger upp en bild när jag kan! Men om man ska snacka rr då, hur mycket är den "värd"?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16 Vad jag vet så graderas bara BB som Blue Bolt :) Riktigt fin räka du har!
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
En RR ligger väl från 160kr/st och uppåt idag ungefär :) Blue bolt graderas inte annat än Bluebolt, men mänga odlare börjar få allt blåare bolts så ju blåare färg den har desto "finare" är den :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#18 jisses, så mycket!!! Då ska jag hålla hårt i dessa fina räkor… :D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 okej! Tack för svaret :) #17 tack :)
Här kommer lite bilder på den största helröda!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En bild* Här är en bild på en annan, dock inte helröd..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Skumt, bilden kom ite med :s
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är båda red ruby då?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åh gillar inte den nya mobilappen… Den sista bilden skulle inte vara med.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Riktigt fina redrubys, den med streck på ryggen ät en redruby single stripe :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Red ruby var skitsnygg! Skulle gärna vilja ha sådana men jag vill ha andra färger också så jag kan fascineras av flera olika färger på räkor. Jättefin MML !
#26 :D haha det kommer nog att ta ett tag innan jag lär mig alla dessa namn känner jag… Haha! Men istället för randen på ryggen, finns det dom med prick på huvudet istället. Heter den någonting speciellt?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)