Sajica ciklid
Hej! Har lite funderingar angående dessa fiskar. Kan basic fakta, så som zoopets info osv. Men skulle nu vilja höra era personliga erfarenheter om sajica cikliden. Är väldigt sugen på denna vackra fisk. Jag har ett akvarium på 222liter med kilfläcksrasboror (10), fjärilsciklider (4) och Ancistrus (2). Undrar om sajicacikliden skulle funka tillsammans med dessa samt hur många isf, ett eller två par? Akvariet har fin sand, julas bläster sand, ganska mycket rötter och stenar och en drös med växter. Tacksam för de svar och erfarenheter ni har. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Inte en bra idé tyvärr.
Fjärilarna kommer med all sannolikhet att stryka. :)
Sajicor ska man helst hålla i två par då hannarna har så mycket testosteron att om de inte får slåss med någon så vänder de sig lätt mot sin hona istället.
Jag brukar också säga att man inte ska ha dem i ett akvarium på under 300l utav den anledningen. :P
MVH//Patrik
Tack så mycket för ditt svar Patrik! Jag misstänkte att det skulle bli så med fjärilarna. Det var ju tråkigt att dom är så aggressiva, hade ändå uppfattar dom som en ganska fredlig ciklid, men att det kunde bli lite stökigt under lek. Då får man skaffa dom någon gång i framtiden istället :) Återigen tack! :)
Har en bekant som har Sajica ciklider med sorgmanteltetror och svärdbärare bland annat. Tycker inte den fisken verkar så aggressiv som det sägs här men det är svårt att veta hur de reagerar på dina fjärilsciklider som sagt.
När mina lekte så tog de halva mitt 240l kar och nåde den firre som vågade sig dit.
Jag har mina sajica med ett par fjärilar och det funkar finfint. Sajica är mest taskiga mot varann (hanarna) och om det skulle vara någon som är taskig mot varandra så är det i så fall fjärilarna som ger sig på sajicacikliderna. Jag har dom även med Kardinaltetror men det stimmet har minskat sen Sajica kom ner i karet. så man ska nog satsa på modell större på stimfisken.
Nu vart det blandade bud :) #5 hur stort akvarium har du då? Och hur många sajica?
Jag har 400l vilket kan vara varför det går bra det vet man ju inte. jag har 3 st sajica, 1 hona två hanar. Letar efter en till hona då min andra hona dog oturligt nog.