Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2933 ggr
idaaforsling
0

Hur avliva stor fisk?

Har en oscar på omkring 25 cm som måste avlivas. Jag undrar hur jag gör detta på snabbast humanast vis? Tacksam för snabbt svar.

blåsippa
0

stor sten att krossa skallen med?

Swadika
0

Hittade lite information här

Beklagar

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

vinteralvan
0

Släpp ner i kokande vatten. Så gjorde vi med en Diskus som var svårt sjuk. Går garanterat snabbt.

mejamylove
8

#3 Det är olagligt

plutopellis
2

Nej fy kokande vatten har jag hört att man inte ska göra för fiskar över 3 cm.. Jag kapade huvudet, vi hade en stör och den hade riktigt hård "pansar" men det var det enda jag kunde göra, fram med skärbräda och köttkniv Gråter

vinteralvan
0

#4 Olagligt? Det görs ju men alla typer av skaldjur.

idaaforsling
0

Går det någorlunda lätt att kapa huvudet av en så pass stor fisk? Min sambo är den som kommer få göra det då och han är ju ganska stark men jag är rädd att det behövs mer än ett försök:s

mejamylove
0

#6 Kanske det men det är olagligt.

Swadika
0

#8, var står det om det är olagligt, jag bara undrar eftersom det är ju konstigt sådanafall att man får koka skaldjur levande men inte fiskar.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

vinteralvan
0

#8 Hur kommer det sig? Har du någon länk till lagtext? Försöker inte vara besvärlig, jag är bara nyfiken.

mejamylove
2

#9 Man får koka/misshandla vilda fiskar och skaldjur, men man får inte koka/misshandla tropiska fiskar/(skaldjur?tror jag) som man köper i djurbutik.

#10 To lazy :P Försök leta upp sj. Jag är inte så bra vän med google men du kanske är bättre? :)

klon
2

Först och främst - jag beklagar att fisken är dålig.

När man fiskar med fiskespö, så är det ju många som drämmer till superhårt med exempelvis någon sorts träklubba. Så skulle jag göra även med denna - ta ut den fort och dräm till med något hårt rakt i skallen. Lycka till!

pontussigge
0

när jag fick avliva min oscar så tog jag en hammare och slog han i skallen allt jag kunde det går fort och dom plågas inte

simma lungt //PONTUSSIGGE

[josefineomar]
0

Beklagar att han måste avlivas, svårare ju större de är :/

Jag avlivade min zebrahane genom att ta en skärbräda och kötthammare. Det gick fort för honom. Men yxa skulle nog vara lättare på ett sådant stort djur.

Såg också att det var lite diskussion om kokande vatten. Det är olagligt att medföra djur onödigt pinande. Det är tex olagligt att skära halsen av en fisk som inte blivit bedövad innan (när man är ute och fiskar) och det är olagligt att spola ner fiskar. Genom att hälla kokande vatten ska fisken dö direkt säger man, och jag har inte läst något om att det borde vara olagligt. Men jag skulle aldrig göra något sådant. De blir ju levande skollade. Tror säkert att de har outsägligt ont den lilla tid de tar för dem att dö. Skulle inte rekommendera det heller. Att hugga av huvudet är det bästa, helt klart. Men jag ska kolla SJ! Borde vara olagligt med skaldjur också för den delen, oerhört elakt :O

[josefineomar]
0

SJV* menade jag

[josefineomar]
0

Detta var vad jag hittade: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fiskarochandravattenbruksdjur/akutavlivningavfisk.4.1bd41dbf120d2f595da80003519.html

Står inget om kokande vatten, men de måste dö omedelbart - tror inte att de dör på en gång..

idaaforsling
0

Min sambo tog en kniv och halshögg honom. Jag kom fram till att det skulle gå fortast minst smärtsamt. Tack för alla svar!

[Älskamig]
0

Påtal om skaldjur…. Är det då också olagligt att t.ex koka musslor, krabbor och kräftor? Lustigt. Vi kokade levande krabbor senast i måndags.Obestämd Fast då köpte vi ju levandes av en fiskare. xD

theraphosa
0

Ta upp den med händerna, lägg den på mage och hugg av huvudet med en stor kvin/macheta. De måste vara de snabbaste och mest humana sättet =)

[hejhejhej!]
0

Hjälp, jag har ju kokat en discus..:3

idaaforsling
1

#20 Men nu vet du bättre till nästa gång! :)

mejamylove
2

#20 Är du stolt över det? Why the :3-face?