Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 907 ggr
Fridhem
0

Vallisneria

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Växterna i mitt kar börjar ta fart och ser fina ut men Vallisnerian vill inte. Jag har näringskulor som gödning. Någon som kan se på bilden vad som är fel? Är det kopparbrist? Vad ska jag göra?

Sarah E
0

Följer!

emmej62
0

Koppar brist tror jag inte det är. jag tror mycket mer på att det kan vara Järnbrist. jag skulle rekommendera dig att köpa ett Järntest och analysera vattnet.

0ppm alldeles för lite järn gödsla med något preparat som innehåller järn men ha i åtanke ifall resterande produkter i preparatet verkligen är nödvändiga.

0,25ppm till 1ppm bra halt med järnföreningar det behövs ej gödslas för stunden.

över 1ppm ganska mycket järnföreningar kontrollera vad det är som är källan till allt järn.

Emel
1

Använder du någon gödning i vattnet? Om inte, testa det.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Fridhem
0

#2 Vi har egen brunn med mycket järn i vattnet så då är det nog för mycket järn i så fall. Det kommer ju skott från Vallisnerian men så fort de blir större så blir bladen dåliga.

#3 Jag trodde det var bättre med kulor eftersom dom tar näring genom rötterna. Kan det inte bli för mycket näring om jag har både kulor och flytande näring?

emmej62
0

#4: vad har du för lysrör? att det skulle bli för mycket näring så att växten blir förgiftad är inte omöjligt det är dock alldeles för hastigt att dra en sådan slutsats innan vi har börjat uteslutit andra orsaker. vad har du för Kalium halt i brunnen? vad har du för magnesium halt i brunnen?

Smulan80
2

Kanske något värt att titta närmare på? Länk: Brister

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=65

Fridhem
0

#5 Har ingen aning vad jag har för värden på vattnet, lysrören är Juwel day-life 15w som är ca 2 mån gamla.

#6 Bra länk, tack!

Efter några timmars läsning tror jag att felet är för lite flytande näring, placeringen är för nära ut flödet på pumpen, och växten är vallisneria spiralis "tiger" så prickarna som var på ska vara där ;)

Rätt eller fel?