Sjuka fiskar, hjälp!
För kanske 1 vecka sedan började en av mina malawisar se hängig ut. Plockade upp den i en hink med pump. Dagen efter är den död, inga synliga symptom förutom att den va slö och höll sig undan.
Någon dag senare börjar två andra fiskar se slöa ut och hålla sig undan, varav en av dom har 2 småå vita sår på var sida av ryggfenan längst fram. Tänker att den väl har skadat sig. Dom har dock växt nu och lite av fenan mellan såren har tagit skada. Lät dom vara kvar för att jag tänkte dom skulle bli ännu sjukare av stressen av att bli flyttad, tänkte på den döda fisken några dagar tidigare. Men igår bestämde jag mig för att flytta dom, fick tag på en av dom och satte den i en plastlåda med pump och gömställen. Den lever fortfarande idag. Idag fick jag tag på den andra, den med sår, och satte den nyss i en hink med pump och gömställen.
Nu såg jag att 2 till fiskar börjar bli slöa och hålla sig undan, inga andra symptom. Och ännu en till fisk har 1 liknande sår som fisken i hinken, fast på sidan av kroppen. Den är dock lika pigg som vanligt.
Vad kan vara fel på mina fiskar?? Detta gäller 1 Golden (hängig&gömd), 1 Hongi (sår på sidan&pigg) och resten rödzebra.
Akvariet är på ca 450L, ett innerfilter och ett ytterfilter.
Byter int vatten så ofta men det har ALLTID funkat för mig, bytte dock igår och saltade lite. Ca 1,5 msk/100L. Temp ca 26 grader.
I karet går:
ca 40 Malawiciklider - golden, hongi, rödzebra och socolofi.
4 Ancistrus (en tillfälligt flyttad så just nu är det 3)
2 Siamesiska algätare
1 Öronål
1 Gibbiceps
Hoppas att någon har en aning, vill verkligen inte att alla fiskarna ska dö :(
Åh vad trist! Jag är kass på sjukdomar men ngn svamp? Finns det inte medicin som funkar mot alla möjliga fungus-angrepp?
Är det bara jag som får varningsklockor, nitrit/ammoniak förgiftning-/skador, i huvudet? Vad är dina vattenvärden?
#2 Ja de är sjukt jobbigt med sjukdomar :/ Ja det skulle kanske kunna vara det, men merparten av fiskarna visar ju inga symptom förutom att dom blir slöa :/
#3 Borde inte det ha blivit lite bättre då jag bytte vatten? Inga fiskar står vid ytan eller liknande utan dom bara blir slöa och gömmer sig.
Det enda jag har koll på är ph och det ligger omkring 8, jag har aldrig testat några andra värden. Någonsin.
Har farten på filytren börjat bli sämre?
#6 Inte vad jag lagt märke till men ska absolut kolla närmare på det! KAnske skulle ta och göra rent innerfiltret i vilket fall som helst.
Fisken som hade 1 litet vitt sår på var sida av ryggfenan lever fortfarande, men dom små såren har nu blivit ett stort sår. Den del av fenan som låg emellan såren är nu trasig också då såret är som en cirkel. Det är allra längst fram på ryggfenan, såret kanske är 1-1½ millimeter i omkrets. Den ser också lite vit ut längre fram på huvudet men inte så att det ser ut som svamp eller nått liknande, såret vid fenan är fortfarande vitt.
Har nu sett att en av de andra fiskarna börjar vitna ovanför munnen också, ungefär som att de börjar frätas ett sår fast det inte har kommit riktigt så lång. Jag påpekar igen att det ser inte ut som svamp.
Det är bara rödzebrorna som verkar drabbas, 2 har dött än så länge och 2 verkar sjuka. (dom med såren)
Jag pratade om en golden tidigare men hon verkar pigg nu så hon kasnke bara var lite jagad och behövde andrum.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är fisken med sår vid ryggfenan. Det är den lilla fisken rakt in i stendröset.
(Började visst filma utan att ja märkte det)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är fisken som börjar få något liknande ovanför munnen.
Skulle den här medicinen kunna vara något? Den verkar bota det mesta:
http://www.pwss.se/product.php?productid=7951&cat=1191&page=1
Är det verkligen ingen som har en aning?
Den där lilla i första filmen skulle jag nog ta bort faktiskt. Sen kanske göra ren innerfiltret åtminstone men bara innerfiltret och göra nåt till vattenbyte. Hur sällan brukar du byta vatten? Det var en väldig medicin och ta mycket.
#14 Jag beställde medicinen igår, den skulle skickas igår så hoppas på att ha den imorgon. Provar med den, blir fisken inte bättre så tar jag bort den.
Innerfiltret ska göras rent, kan prova byta lite mer vatten också.
Vattenbyte kanske görs var 8:e vecka, det har funakt bra fram tills nu men ska prova göra det lite oftare. Får köpa en slang så det blir enklare, det är ju så otroligt tungt med hinkar.
Medicinerade med Multicuran och inga fler fiskar har blivit sjuk, de två fiskarna som var dåliga blev dock inge bättre och har fått "simma vidare". :/