Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1062 ggr
Chinilla
2

Kan ni ge tips om fisksorter

Måste be er om lite råd igen.

Jag skrev för någon dag sedan att jag ska iväg och köpa mina första fiskar idag tillsammans med mina barn, till vårt akvarium som startades upp i söndags. Nu kan jag inte säga säkert vilken fisksort det blir då barnen vill vara med och bestämma. Själv skulle jag vilja starta med 3 guppys. Jag vill däremot förstås hålla lite koll på vilka som passar sig och inte till vårt akvarium. Den är på 54 liter. Platy funkar väl bra också gissar jag. Jag vet att min dotter blivit rätt förtjust i Molly. De hade vita varianter i affären, samt dalmatinermollys som var vit/Svarta respektive gul/svarta. I affären står på deras lapp att det funkar till karstorlek på minst 50 liter, men på internet har jag sett info om att det krävs större kar. Vad ska jag tro egentligen?  JAg såg också att de hade en mindre mollyvariant som det stod på i affären att de var enklare. Nu minns jag inte vad sorten hette exakt. De var gula med svart stjärt, ganska lika guppys. Vet ni något mer om dessa?

Frånsett dessa kanske det kan tänkas bli tal om neontetror eller kardinaltetror…men jag skulle gärna vilja vänta lite med det.

Jag/Vi vill ha fiskar som har ganska mycket färg och som förstås är små och enkla eftersom vi är nybörjare. Snälla arter….inte några besvärliga, så jag håller mig metvetet från vissa arter.

mimåne
4

Att du stöter på olika informationer på det här viset skulle jag vilja förklara lite för dig. Vi brukar säga här på akvariefisk iFokus att man aldrig ska lita fullt ut på butiksförsäljare. Anledningen är att de bara är säljare och oftast inte så kunniga inom området. Hur tokigt det än är så är deras första prioritet att sälja. Deras andra prioritet är att Kunden har alltid rätt. Där kör det ihop sig och ofta kommer nya fiskägare hem med fiskar de inte har de rätta förutsättningar för. Tyvärr är det så.

För att få fram pålitlig fakta så finns det en del hemsidor som är väldigt bra. Tex Zoopet.com. Deras fakta kan man lita på och många av oss här på sajten går efter deras information. Så mitt råd är att titta upp fakta på tänkbara fiskar där och lita på det. 

Att du har tanken att vänta med neon eller Kardinaltetra tycker jag låter bra. Dessa är inte optimala startfiskar men lätta att hålla när akvariet stabiliserat sig. 

Snälla lätta roliga fiskar skulle vara: Guppy, Endlers, Platy, olika Mollys. Dessa får du också lätt yngel av och det är ju roligt för barnen :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ubbe51
3

Köper du vildguppy så är det mycket lättare att få dom att överleva!

Chinilla
5

Nu är vi hemma och har äntligen, efter låååångsamt väntande kunnat släppt i fiskarna i akvariet. 😃 Det blev 3 guppys. Men vi råkade även få med ett yngel samtidigt som smet med. 😉 

Nu har vi suttit någon halvtimme och glott på akvariet. Vem behöver Tv, internet och annat. 😉

Tokyo
3

Som mimåne säger bör man nog inte alltid lita på det butiksförsäljarna säger. Skaffade 3 stycken silverhajar (de är ju dessutom stimfisk, 3 individer är ju inte mycket till stim) till mitt 350 liters kar, där jag redan har guldfiskar och Ancistrus, just för att tjejen i djurbutiken sa att det skulle fungera. Nu har dessutom en av fiskarna dött (vet inte varför, kunde inte varit av nitrit eller sådant då jag testade vattnet precis efteråt, och det låg på 0. Ingen sjukdom eller liknande verkar ha drabbat andra fiskar så jag vet inte vad det var tyvärr), så nu är de bara 2, vilket är ännu sämre. Sen är det så att jag har läst på zoopet att de vill ha kar där de kan sträcka ut sig, och eftersom jag har ett hörnakvarium är det ju inte långt, utan mer kompakt. De blir rejält stora också, och kommer inom kort behövs ett större akvarium. Detta fick jag ingen information om på djuraffären heller. Har försökt bli av med dom nu, till någon som redan har silverhajar och kan ge dem ett exemplariskt hem, men har inte lyckats. (Hint: har någon som läser detta silverhajar och skulle kunna tänka sig att ta emot 2 småttingar till, meddela mig ;))

Tokyo
3

Och förresten, roligt med guppys! :) Det är inget jag haft själv, men jag tycker de är väldigt fina. :)

Bjallstal
0

Var bor du? Min lillebror silverhajar i sitt 450 liters och tror säkert han hade kunnat ta två till om det inte är alltför långt bort :) hans är dock ca 15 cm men bör väl inte göra något. :) Vi finns utanför Landskrona i Skåne :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mimåne
1

Åh vad roligt att ni fick med ett litet yngel, barnen måste ju älska det :)

mimåne
1

Fast ni har nog ännu fler att vänta er också ;)

Tokyo
0

#6 Skåne kan nog bli lite krångligt, bor i Värmland. Edit: De är ca 5 cm

Bjallstal
0

Lite långt då ja, synd annars. Hoppas det finns någon liiite närmre som vill ta dem :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Chinilla
1

Ännu en liten fråga om mina fiskar. När ska jag mata dom första gången?  På affären tyckte de att jag ska ge dom imorgon och sedan varannan dag. Jag har hört på internet vart 3:e dag är lagom i början. Nu har jag ju dock ett yngel med….blir det inte lite riskabelt att de äter upp denna om jag väntar i 3 dagar?? 😮

Tokyo
0

#11 Vad jag vet ska man inte mata på ett par dagar med nyskaffade fiskar, men det står ju så olika på internet. Sen ska väl yngel ha mat oftare än vuxna djur, vilket kanske blir svårt om de går i samma kar? (De vuxna äter väl mycket troligt upp maten för ynglet, och det är ju inte bra att övermata) Fast det är ju uppenbarligen olika med alla dessa arter som finns i akvarievärlden, och som sagt har jag ingen erfarenhet av just guppys. Men detta är bara vad jag kom och tänka på när jag läste din fråga.

mimåne
1

Eftersom att karets storlek är på 54L så skulle jag säga att du kan mata var tredje dag nu i början. Jag förstår din tanke med ynglet och att du är rädd om det, men övermatar du så lär du få nitrit och riskerar därmed alla fiskarna. Vilket känns värre enligt mig. Är ynglet tillräckligt stort så kommer det klara sig. Har du bra med växter och gömställen för ynglet?

De fick antagligen mat i butiken igår så idag behöver du inte mata. Visst kan det kännas hårt men det är för deras eget bästa. Man brukar säga att det är lätt att mata ihjäl en fisk, men däremot svårt att svälta ihjäl en. Imorgon kan du mäta nitritvärdet, antagligen blir det inget utslag. När du sett den färgen är det lättare att se ifall den ändras till det sämre. Lämpliga dagar att testa nitritvärdet är dagen efter du har matat.

Chinilla
0

Tyvärr har jag inga tester hemma. Det verkar som alla har så olika åsikter om detta med behovet av tester eller inte, många verkar inte tycka att det behövs om man bara gör "som man ska". Så jag har inte köpt hem några.

Hade jag inte fått med något yngel så hade jag utan tvekan väntat 3 dgr till matning, alltså matat först på tisdag. Det är ynglet som får mig lite orolig, dels för att de andra ska ge sig på den, men också för att jag läst i låneböcker som jag har hemma att yngel inte tål fasta. Nu beror det väl säkert på hur gamla de är. Har ju inte ens susning om hur gammalt mitt yngel är.🤔 Jag uppskattar den till ca 1-1,5 cm lång. Den är kvick som sjutton och jag har lite växtlighet och lite annat där den kan gå undan om den vill. Den håller sig mest för sig själv, men verkar inte rädd för de andra heller, utan simmar ibland till de andra också. Har ibland sett att den blivit jagad en liten bit…men ingen längre sträcka. Vet inte om det är på bus eller om de försöker något, eller bara vill skrämma iväg den. Men det gör de bara ibland, framförallt den största honan.

mimåne
1

Är den 1cm så tror jag inte att de vuxna kommer ge sig på den. Då hade de antagligen redan gjort det när de hållits tillsammans i butiken också. Att den inte är rädd för de vuxna och även kommer fram till dem ibland tyder också på att den har goda chanser. 

Ja, det här med tester råder det ju delade meningar om. Min åsikt är att många tester inte är nödvändiga i en uppstart. De kan ge en vägledning om tex fiskar plötsligt kolar vippen eller blir sjukliga men det är ju inte aktuellt för dig nu. Så de kan du skippa. Däremot tycker jag det är bra att hålla ett nitrit test samt ph test hemma vid uppstart, speciellt nitrit om man är nybörjare.

Jag har fått inblicken av att du läst på ordentligt innan uppstarten och vet vad du ska göra för att inte få nitrit. Det är ett gott tecken att du litar på sig själv och känner att du inte behöver det. De visar att du vet vad du gör. Jag skulle ändå vilja säga att nitrit kan hända även den bästa.

Chinilla
0

Om jag skaffar ett nitrittest…har du något tips om sort?  Och vad gör jag om det skulle visa något tecken på nitrit….hur häver man det alltså?

mimåne
0

Det finns både dropptest och sticktest. Dropptester är säkrare så det rekommenderar jag dig. Antingen av märket Sera eller Tetra som brukar finnas i de flesta zoobutiker. Själv har jag tetra och det fungerar bra.

Ett dropptest räcker mycket länge och du kan mäta många gånger om med det. Väl investerade pengar.

Skulle du få förhöjda nitritvärden så är det effektivt med vattenbyten på 50% dagligen samt ingen mat tills nitritvärdet gått ner. Det brukar inte ta många dagar innan man ser resultat.

Tokyo
1

#16 Jag vet inte om frågan var riktad mot mig, förmodligen inte, men jag tycker definitivt att sera är ett bra märke. Jag har ett kit med droptest därifrån. Sen har jag inte haft problem med nitrit själv, men beroende på hur mycket det är så kan man: Självklart hitta orsaken till varför nitrit uppstått, för oregelbundet delvattenvattenbyte, övermatning, fungerar inte pumpen som den ska, är akvariet överbefolkat? (Vilket det då inte är i ditt fall) Visar testet 1.0 mg/l akvarievatten ska man genast göra ett stort delvattenbyte på ungefär 50%, sen behöver man ju inte göra ett lika stort byte om det visar 0.5 eller mindre, utan kanske 30% eller så, you get the point. Sedan finns det saker man kan tillsätta i vattnet som är till för att ta bort nitrit, som t.ex sera nitrivec och sera aqutan.

mimåne
0

#18 Om Ts får nitrit så kommer orsaken vara att karet är nystartat. Självklart finns det olika orsaker till varför nitrit uppstår men det känns inte aktuellt i Ts fall då det inte är ett väl inkört kar ännu :)

Att göra ett större vattenbyte på 50% snabbar på processen att få bort de onda bakterierna som ger nitrit. De håller till i vattnet. De goda bakterierna håller till i ditt filter och i bottenmaterialet så detta bör man inte röra vid vattenbytet.

Chinilla
1

Nu har jag köpt nitrit och PH-tester. Fanns tyvärr inte Sera eller Tetra tester utan det enda märke de hade var Tropical. Men det var iallafall dropptester.

PH låg på ungefär 7,5. Nitrit någonstans mellan <0,3 mg/l till 0,3 mg/l. Lite svårt att se. Behöver jag göra något tror ni? Det stod på nitrit-testet att de flesta fiskar mår bra i värde 0,3 mg/l men att det rekommenderas att byta 20% vatten. Nu är ju fiskarna såpass nykomna. Tycker ni jag ska göra vattenbyte, eller vänta lite så de inte stressas i onödan….eller vad tror ni?

Tokyo
0

#19 Jo, det har du rätt i, men om det visar sig vara nitrit i vattnet någon gång i framtiden kanske det hjälpte lite iallafall. ^^

mimåne
0

#20 Mellan 0,3 till 0,3?

#21 Jo all information är rolig och till nytta :)

Chinilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mellan <0,3 mg/l till 0,3 mg/l    (lägg märke till < tecknet)

För att förtydliga. Färgen såg ut att ligga någonstans mellan den första färgen och den andra färgen överst till vänster på deras karta, se nedan.

Omorika
0

Jag har precis ditt test och det har funka för mig. Eftersom jag kör med blomjord i botten fick jag nitrit upp till 1,6 mg/l där drog jag gränsen för att börja göra lite delvattenbyten i ett nystartat akvarium.

Efter 3 X 30 % vattenbyten på 2 dar var mesta av nitritet borta och det började sjunka av si själv. Så ha is i magen följe inte instruktionerna till punkt och pricka de är lite väl tilltagna säkerhetsmarginaler.

mimåne
0

Känner du att du vill göra ett vattenbyte så är det inga problem. Någon gång ska vara den första och fiskarna är vana sedan de bodde i djurbutiken.