Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 608 ggr
idaaforsling
0

Akvarium på klinkergolv?

Kan på ha ett akvarium på klinkergolv eller riskerar det att spricka då? Golvet alltså :) Akvariet i fråga ligger på cirka 450L med diverse sten och grejer.

Leon1973
0

Risken med klinker är att den inte är 100% jämn, lägg en frigolitskiva mellan akvarie och golv så botar du det enklast. Men jag föreslår ändå en akvarieställning som är gjord för ändamålet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

wille_wille
0

Tror akvarieaffären där jag brukar handla har klinker eller något liknande och det verkar hålla. Ska dit imorgon så jag kan kolla om det är typ det eller om jag kommer ihåg fel :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lilolizeit
0

Klinkergolv ska ju tåla tyngd väldigt bra vad jag förstått. Tror att det handlar mest om vad du har för möbel till akvariet. Alltså om tyngden blir jämt fördelad. Jag vågar dock inte garantera något, men jag skulle testat :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Leon1973
1

Golvet håller, det ska inte vara några issues. Men ojämnheter i klinkergolvet kan skapa tryck i själva akvariet.

Sleggyman
1

Murare som jag vet jag att allt sitter i under konstruktionen. Betong = inga problem. Trä= beror på snickaren som byggde. Är det dåligt reglat så kommer det inte att hålla bara för att det är klinker så är det inte en garanti att det kommer att hålla.

idaaforsling
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser akvariet ut under

idaaforsling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

….

Leon1973
1

Med andra ord så ställer du inte akvariet på golvet, du ställer akvariet på en bänk…

Du har 8 tassar som vikten fördelas på.