15 liter vad i?
Har fått ett 15 l plastakvarium av en vän. Frågan är ju vad man kan ha i det? Räkor och dvärgrasbora kanske?
MVH Erika :)
Det enda djur jag skulle våga ha i det är snäckor. Visst skulle det kunna gå med några räkor men då behöver man hålla stenkoll på värdena.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag har 3stycken 15 liters med Körsbärsräkor och posthorn. Vattenbyten 1ggr/vecka och mycket växter och det fungerar jätte bra för mig.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Om jag får säga mitt så tycker jag inte du ska ha något i det. 15 L plastbunke är inget mer än ett räddningskar t ex saltbadskar eller något annat. Det är mycket svårt att sköta ett så litet kar och för min egen del så skulle jag må dåligt av att se fisk vara däri en längre tid. Möjligtvis att yngel skulle få växa upp i ett sådant kar men jag känner att när man får yngel i större kar så låt dem vara kvar där och ha bättre förutsättningar för dem att överleva med t ex gömställen där de får vara ifred. Det är ju så i djurlivet att må de starkaste överleva. Det låter grymt men så är naturen.
Snäckor & räkor, hade personligen inte haft någon fisk i ett så pass litet utrymme… Kanske några yngel temporärt 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Om du har ett annat akvarium så skulle jag använda det lilla som karantän eller yngelakvarium. Är alltid bra med ett X-tra akvarium! Massor av växter och ett gäng Posthornssnäckor kör jag med i mitt 15 liters ( just nu går det också yngel där).
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
15 är inte så jätte svårt om man håller koll på värderna. Jag lyckades hålla alla djur + koraller i nästan 2 månader. (4 eremiter 3 snäckor & 5 olika koraller) i ett 20L saltkar när mitt 50L krashade pga skit till doppvärmare. Beror lite på hur ihärdig man är 🙂
Dock var det en akut lösning inget långsiktigt.
#5 Varför har du krukorna där?
Haha, vet inte men tänkte precis ta ut dem när jag såg att det låg rom i krukorna från posthornen. Kommer ta ut dem när rommen har "kläckts"! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Aha, jag trodde dom hade någon finurlig uppgift som jag inte begrep :)