Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 676 ggr
MagicPaws
0

Vilka fiskar passar med dessa?

Som rubriken…

Vilka fiskar skulle passa med dessa sorters fiskar och dvärgräkor.
Då tänker jag färgglad helst blå och som kanske inte förökar sig så jättefort som t.ex platys och sånt.

Guppy

Ancistrus Mal

Körsbärsräkor

Kongotetra

Koppartetra

Rosentetra

Grön Kubutai Rasbora

Alltså nån som inte är så stor i munnen att de äter alla yngel och räkorna med ungar. Men som sagt gärna stark blå färg.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Vovisch nr2
4

Är svårt att tipsa om fisk när man inte vet hur stort akvariet är! Tycker att de arter du har valt är ganska mycket att blanda. Bättre att satsa på få arter men flera av varje sort (om den individen inte vill bo ensam elr i par). :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

TccT
0

Har du alla skrivna arterna redan som kongotetrorna till exempel?

MagicPaws
1

#1 & #2 detta är till ett framtida akvarium, har inget alls just nu.
Men det akvarium jag i framtiden skaffar ska vara minst 160 liter.

Detta är som sagt bara funderingar, inte säker jag ens kan få tag på de jag vill den dagen jag ska skaffa det. Men vill som ha lite förslag :)

mimåne
0

Jag är inte säker på om jag förstår din fråga rätt.. 

"Vilka fiskar skulle passa med dessa sorters fiskar och dvärgräkor"

Menar du att du utgår från en räksort du vill ha och undrar vilka fiskar som skulle kunna passa tillsammans med räkorna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ellenor123
1

Personligen tycker jag att det sällan är snyggt att blanda sådär många olika sorts fiskar. Stimfiskarna kommer antagligen inte stimma snyggt för sig utan bara vara all over the place. Stimfiskar vill vara minst 10 stycken så du kommer alltså ha 40 stimfiskar, kommer se ut som en soppa tror jag :) Du kan inte välja ut 1-2 sorter som du tycker är finast och ha ett lite större antal av dem? 

Det är jättesvårt att tipsa utan att veta hur stort akvariet är. För 160 liter skulle jag inte stoppa ner mer fisk om du ska ha det som står i din lista.. Planera lite löst och fantisera är alltid kul men tycker inte att du ska bestämma exakt vilka fiskar du ska ha förrens du vet hur stort akvariet är/blir :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

MagicPaws
0

Funderar mest vilka fiskar som skulle passa med räkor och tetror (samt även då Ancistrus och Rasbora)

Lutar mer och mer att skaffa två akvarium för att få plats med alla fiskar jag vill ha :P men som sagt föredrar mindre fiskar med mycket färg.