Hål i platys

Ingen son vet?
MVH Erika :)
Jag har inte stött på detta problem med mina platys men det enda som poppar upp i mitt huvud är vitapricksjukarn :p Ingen av mina fiskar ha fått det men eftersom att ingen verkar svara så är det väl i alla fall värt att googla och kolla upp. Det enda jag vet om vita pricksjukan är att det kan uppstå efter hastiga temperatursvängningar och är smittsamt…
Vet inte om det kan vara det men testa att sök om hål i huvudet sjukan den ska tydligen vara ganska vanlig på diskusar fast vet inte om den drabbar andra fiskar eller om den ger hål i sidan av fiskarna
Känns som någon otrevlig bakterie/kanske vattnet. Ser ut som ett riktigt hål på bilden. Bara dom som drabbas? Hittade en gammal bild på hur det kan bli av problem med vattnet. Var hos en bekant men dom repade sig ändå med tiden. Det var några fler än dom på bilden tror tog bort den allra sämsta ändå. Menar inte att det är så för dig men bara så svårt det är. Första man tänker på är ju sjuka fiskar på min bild.

Och om det är någon bakterie går det inte att behandla?

Och ja, bara dessa är drabbade då dem går i eget kar.
Detta var svårt. Jag önskar att jag kunde hjälpa dig och ge dig en fastställd diagnos men det kan jag inte.
I mina ögon är det inte vita prick som nämndes tidigare. Hål i huvudet sjukan har jag också svårt att tro på då det drabbar ett visst ställe på huvudet. Dina har det på kroppen.
Jag tänker genast på bakterieangrepp som är vanliga på kojfiskar där det bildas ett öppet sår som liknar dina platys. Men platys i ett akvarium och koj i en damm lever i ganska så åtskilda miljöer… På kojfiskar kan det uppstå om fisken gjort sig illa på något i dammen och vattenkvaliten är dålig. Då får bakterierna fäste och det blir öppna sår. Att du har flera fiskar som är såriga tyder däremot inte på att de skadat sig på inredning.
Jag tror på någon typ av bakterieangrepp. Det finns medicin mot detta men du måste själv ta beslutet om vad du ska göra för dessa fiskar. Jag kan inte säga med 100%.
Har du koll på vattenkvaliten i ditt akvarium? Gör du regelbundna vattenbyten? Du har ingen nitrit?
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tack för ditt svar #8 Vattenkvaliteten är bra ingen nitrit eller annat som är galet. Regelbundna vattenbyten varje söndag. Bakterieangrepp är det en annan som nämnt på ett annat forum. Tror också mer på det. Ska åka och se om jag Kan få tag i någon medicin mot bakterieinfektion imorgon.
Det jag menade var att i grunden kan vattnet vara boven. Skulle ju kunna testa att göra lite tätare vattenbyten ett tag oxå. Efter medicinen då förstås och lite salt hade du väl redan i.
En fundering om det är bitmärken! Vad mer för fiskar har du i akvariet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Ok. Kan det hela ha med själva akvariet att göra kanske? Köpte det begagnat och rengjorde det inte så noga. Upptäckte imorse att akvariet fått en vit hinna på insidan glaset. Kanske borde göra en stor rengöring och starta om det om det är någon gammal smitta.
det där såret på bilden kan jag med 100% säkerhet säga att det är ett bakterieangrepp av aeromonas eller pseudomonas.

Med vad behandlar jag då?
#14 någon sorts Nifurpirinol.

Detta är vad de hade på zoo mot bakterier. Nån som testat tidigare?

Bilden kom tydligen inte med? Den heter iaf Tetra Medica GeneralTonic.
Jag har själv ingen erfarenhet av denna medicin men hittar fakta som jag citerar "för bakterieinfektioner, sjukdomar förorsakade av parasiter, svampangrepp och förebyggande mot sår"
Så långt tycker jag det låter bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus