Bekämpa trådalger - nystartat akvarium
I mitt nystartade 125 liters akvarium har jag fått lite trådalger på ena rutan, vad ska jag göra för att detta inte ska sprida sig?
Just nu har jag bara Vallisneria i karet men jag har köpt massa nya växter som jag ska plantera när jag får dom. Om det blir tillräckligt med andra växter, kan algerna försvinna? Har för mig att jag hört det någonstans.
Ska även ha posthorn i karet också, just nu har jag bara Körsbärsräkor. Kan snäckorna äta trådalger?
Tacksam för svar, vore ju tråkigt om karet blev helt fullt av trådalger.
Är du säker på att det är trådalger? En bild vore bra så man kan uteslute t ex andra liknande alger.
Jag skulle vilja säga att alger är ett vanligt problem i nystartade kar. Att du skaffar fler växter är bra, det är ett av de mest effektiva sätten att få bort alger. Ett annat sätt är att också börja göra vattenbyten på 50% en gång i veckan efter att du skrubbat bort algerna. Med tiden brukar algerna ge med sig i ett nystartat kar också, men det gäller att vara ihärdig.
Det kan också vara ett alternativ att se över ditt lysrör. Är det nytt eller gammalt och gynnar det dina växter? Fel lysrör kan istället vara till algernas fördel. Hur länge har du det tänt?
Äter inte alls räkorna dessa alger?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Jag vet inte om dom gör det, upptäckte algerna idag. Jag skulle väl gissa på att jag har på ljuset ungefär 10-12 timmar per dygn. Kom på nu att det kanske är alldeles för mycket? Lysrören är nog relativt gamla faktiskt, har aldrig bytt. Tack för hjälpen iallafall.
Där har du redan två bovar och det är ljustiden och dåliga lysrör. Att bekämpa trådalger på bästa sätt kan jag inte svara på för det är jag inte så duktig på.
#5 Hur många timmar bör ljuset vara på?
Vad jobbigt! Hade precis samma sorts alg när mitt stora kar var nystartat, men efter jag skaffade mina Siamesiska Algätare så försvann ändå det mesta….
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Lysrör blir sämre med tiden. Att du nu har gamla lysrör är en orsak till att dina alger växer och frodas. För att bli av med algerna ordentligt är första steget att byta till ett nytt lysrör som gynnar växter. Du behöver också sänka tiden som lampan är tänd. Man brukar utgå från att ha lampan tänd i 10 timmar. Får man ytterligare algproblem rekommenderas det att man sänker belysningstiden ytterligare. Skaffa gärna en klocka som styr när lampan tänds på och av, så det inte blir några fel och skiftningar i timantalet.
Det är väldigt viktigt att du byter ut lysröret till ett nytt. Snart får du hem dina nya växter och det skulle ju vara mycket tråkigt om de tynade bort i ditt kar pga detta.
#8 Då får jag se till att skaffa nya då! Tack för hjälpen. 🙂
Det var så lite så. Hoppas du blir av med dina alger :)
Åh vilken fin växt till höger, vad är det för någon?
Hemianthus umbrosum gissar jag på.. "Baby tears" :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Vad bra att du blev nöjd med snäckorna o växterna :) O ja växten är jättefin, den blir väldigt tät här o det är bra för yngel/räkor då de vuxna inte kan komma in o ta dem där.
#15 Vad bra :) Har du fler växter till salu någon gång när du rensar ur kan det hända att jag är intresserad :3
Den var jätte fin! Nu blev jag också sugen.. :) Det finns så många vackra växter, tänk om man hade plats för dem alla.
Den växter riktigt fort här är et tät skog längst ena kortsidan på mitt stora kar. Jättevacker o lättskött.
Dock har jag fått namnet micranthemum umbrosum på denna växt men jag vet inte om det kan vara samma?
Lägg till växten i växtlexikon ;)
#19 Jag googlade på Baby Tears och det kom upp tre olika namn nu, minst sagt förvirrande. Någon skrev på ett växtforum:
"I THINK there's actually giant baby tears (Hemianthus umbrosom), regular baby tears (Hemianthus micranthemoides), and dwarf baby tears (Hemianthus callitrichoides)."
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕