Axelotl sköttselråd
Vad äter en axelotl? Hur stort akvarium behöver de? Övriga tips? Kan man ta upp de?(om det behövs förstårs) Övriga tips och länkar mottages gärna!
Åh vilken tur du har! Vi har ju en Medarbetare här på sajten med axolotlar. Lilolizeit heter hon, fråga henne så kommer du få svar :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej å hå!
När det gäller Axolotl så går man på bottenytan och inte på antal liter. Det minsta lagliga kravet för en fullvuxen Axolotl (21-40cm) är 0,5kvm. Bifogar en bild från L80.
Akvariet:
Akvariet ska vara inredas med minsta möjliga storlek på sand för att minska risken för förstoppning då de ofta får i sig bottensubstratet när de äter osv. Ett alternativ är stora stenar som är omöjliga för de att få in i munnen, alltså bredare än deras huvud. Eller inget substrat alls, men då blir det svårare med växter.
De gillar att hänga i och vila på växter, lite kraftigare växter kan vara bra då dem ofta lyckas dra upp växterna från sanden. Mina uppskattar också att ligga på stora stenar.
Dem ska ha tillgång till varsin grotta eller gömställe där dem kan gå undan från ljuset. Flytväxter är bra sätt att ge dem mera skugga.
Dem ska ha lugnt/stilla vatten, då strömt vatten stressar dem. Vattnet ska vara kallt, gärna 16-18grader.
Mat: Daggmaskar är bra basföda, kan grävas upp ur en trädgård (fri från gifter) eller köpas i zoobutiker, sportfiske affärer och OKQ8 (fick jag lära mig idag). Annars är också frysta mygglarver, artemia och räkor populärt. Finns nog massa mer, men det var vad jag kom på nu.
Övrigt:
Går bra att hålla i mindre grupper men inte fler än 4 stycken.
Ska inte hållas med andra fiskar/djur. Köper man flera stycken så ska man föröka hitta i samma storlek då de kan vara aggressiva och jaga undan och skada varandra. Risken är också stor att den större biter av den mindre ett finger eller ben.
Just därför är det också lättast att handmata axolotlarna då man kan ha full koll under måltiden.
Axolotl är hel akvatiska djur. Man ska aldrig ta upp en eller hålla i den då det är stor risk att man förstör deras slemhud.
Hmm, det var vad jag kom på att skriva just nu, har säker glömt massor. Hoppas att det var till någon nytta. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Detta var bra info! Måste följa om de kommer någon mer bra info!
//Odjuren
www.odjuren.com
#3 Kul att det uppskattas!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
För mycket växter är inte heller bra, de vill kunna simma och "vandra" på botten. Har man flytväxter ska man se till att 2/3 delar av ytan är fri från växter. Axolotl har även lungor och behöver komma upp och hämta luft ibland :)