Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1621 ggr
guppytjej
0

Camelanus cotti

En vän till mig har fått detta i sitt ena kar, såg dessa röda maskar i analen på en av hennes honor tidigare idag, just denna honan hade flera maskar så vi antar att hon haft det ett tag utan att det har upptäckts.. Så hur gör man? Sera nematol ska funka tydligen? men hon har snäckor o räkor i alla sina kar också hur reagerar dessa på medicin? O växterna?.. Vissa säger att det ska vara lätt o behandla med detta vissa säger att det bästa är o avliva all fisk o sanera karen o börja om på nytt igen, vilket är lättast o bäst? Hon har ju vissa fiskar hon är oerhört fäst vid som vissa av malarna och såklart hennes garra ruffas. Jag hämtade en anncistrushona hos henne för en ca 2 månader sen (hon har nu fått 2 kullar hos mig),, antar risken finns att det spridits till mig med (dock har denna mal inte gått i det kar som maskarna nu har upptäckts i).. Om jag nu fått det o ska behandla så vill även jag veta hur det påverkar räkor och snäckor samt växter, har växtakvarier jag är rädd om (mina växer är riktigt viktiga för mig), samt räkor o snäckor jag inte vill förlora. På nått ställe står det att snäckor kan vara värdar för dessa maskar så o ta bort snäckorna vid behandling o sen sätta tillbax dem är inte tänkbart eller?

Taggeman
0

Camallanus cotti verkar inte va något bra att ha, jag har som tur är inte drabbats av dom maskarna.

Fann det här på nätet bara att läsa länken.  http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

guppytjej
0

Den artikeln har jag redan läst men det verkar vara sera nematol de flesta behandlar med med rätt gott resultat, men räkor tål inte denna o hon har ju en del räkor ( o jag med om jag nu fått det hit också). Snäckor ska tydligen tåla medicinen iaf så tur det.. Räkorna borde ju inte kunna bära det vidare… Växterna har jag fortfarande inte hittat nått om.