Testa vattenvärden,men vilka?
Hej! Jag har lite frågor om vattenvärden/tester.
Vilka värden?
Hur ofta?
Priser?
Ge mig gärna en mer utförlig förklaring om de olika vattenvärdena.
M.V.H Snuttefia
Ett recept på hur man får perfekt akvarievatten finns inte - varje enskilt akvarium har en unik livsmiljö med helt olika utgångsbetingelser. Men det finns allmängiltiga tips för att hålla vattenbelastningen i schack. Beaktar du dessa tips, har du redan gjort mycket för vattenkvaliteten och ett "fungerande" akvarium. Pris kan jag inte ge dig för det finns så mycket olika priser på de olika testerna. Det finns dropptest och det finns stickor man kan använda men det sistnämnda är lite svårare att hantera. Läs gärna länken som följer för bra vattenkemi och vad de vanligaste sakerna man ska beakta http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm.
Kolla i närmaste fiskaffär om dom kan göra nitrit och nitrat test..
//Odjuren
www.odjuren.com
värdena är ju olika beroende av vilka invånare man har.
Du kan alltid kolla din kommuns hemsida vilka vattenvärden ditt lokala vattenverk levererar (om du inte har egen brunn)
Då får du veta vattnets pH samt hårdhet.
Bor du på ett ställe med extremt hårt vatten och högt pH väljer man lämpligast fisk efter det, t.ex. Malawi eller Tanganyikaciklider.
Är vattnet mjukt tillsätter vattenverken pH-höjande medel för att skona vattenledningarna men pH sjunker lätt. Här passar fiskar som trivs i surt till neutralt pH bäst. Tillsätter man bikarbonat för att höja hårdheten samt pH trivs även Malawi och Tanganyikaciklider.
Tillbaka till vattentesterna.
Smuts, matrester och fiskarnas avföring bryts ner till ammonium/ammoniak sedan till nitrit och sist nitrat
Om pH är basiskt bildas det giftigt ammoniak och är pH surt bildas det istället det mindre giftiga ammonium.
Ammonium och ammoniak omvandlas i sin tur till det giftiga ämnet nitrit
Till sist omvandlas nitrit till nitrat som är bra gödsel för växterna och är ofarligt i relativt höga doser.
Den här omvandlingsprocessen sker bl.a. i akvariefiltret. Är filtret väl inkört med goda filterbakterier blir det sällan problem med ammoniak och nitrit. Omvandlingen till nitrat går så snabbt. Men är akvariet nystartat kan det därför vara bra med ammonium/ammoniak och nitrittest.
Så lämpliga tester kan vara
pH, NH4+(ammonium), NH3(ammoniak), NO2 (nitrit)
Tack så mycket för alla bra svar!
M.V.H Snuttefia