Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 3504 ggr
Omorika
0

Algätare/ bottenfiskar

Hej igen

Nu har jag börjat få lite alger (tråd och kisel) i mitt 150 liters kar inget som stör men funderar på skaffa algätare av något slag. Har försökt få sambon och katten att hjälpa mig välja mellan snäckor, räkor eller nån fisk men ingen hjälp får man.

Tror det lutar åt algätande fisk eftersom karet är delvis öppet och äppelsnäckor är fortfarande förbjudna. 

Idag har jag 15 neontetror och sandsnäckor. Har tidigare funderat på vilken "stor" fisk jag ska ha Mosaikgurami, apistogramma, Fjärilsciklid eller nått annat (väger mellan sydamerika och då i närheten av Peru eller sällskap med tyngdpunkt på asien). Har dessutom upptäckt att jag kan ha mäta fel och akvariet är då 200 liter. 

Kom gärna med förslag på sammansättning av hela akvariumet eller bara på bottenfiskar/algätare

Hoppas jag inte är tjatig har gjort några fiskuppsättningstrådar redan…

Tequilaboj
0

Har för mig att räkor (alla? Vet ej sort) äter trådalger. Har inget mer vettigt att komma med.

Vovisch nr2
4

Jag skulle valt Siamesisk Algätare! Hade lite problem med alger i början precis när akvariet var nystartat, men efter jag har skaffat mina 2 siameser så har jag inte sett några oinbjudna alger! Så rekommenderar starkt Siamesisk Algätare! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Berzerk90
1

Säger också Siamesiska Algätare köpte fem stycken och tofsalgerna och andra alger åts upp ganska omgående. Sen är de fina att titta på också. :)

mimåne
1

Kiselalger kan man också bota genom att öka på med snabbväxande växter samt göra 30% vattenbyte varje vecka efter att du "skrapat" bort dem. Att vara sparsam med matandet är också viktigt.

Annars måste jag hålla med att siamesiska algätare är duktiga ena. Otocinclus vittatus är också väldigt trevliga och duktiga städare om man vill ha en lite mindre.

Jag undrar däremot varför du får dessa alger, har du sett över din belysning?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

axa
1

Siamesisk algätare är ett bra alternativ, fast tycker dom blir lite stora och "tar uppmärksamheten" i akvariet, så skulle hellre ha Otocislus även om dom skulle bo i mitt 200liters. Fast det beror ju också på vilka andra fiskar man har, men dom är mycket fredliga och blir bara 5 cm :)

Här är en länk till zoopet: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Omorika
0

Hej

Siameserna har jag hört är bra på toffsalger men håller med #5 tar nog lite för mycket uppmärksamet. Ottsar är en spännande liten fisk får kanske bli sånna. Hur många är lagomt har hört att det ska vara några stycken. 

Algerna kommer av att det är ett nystarta Walstadsakvarium där flytväxterna inte riktigt har växt sill sig så det är mycket näring i vattnet. Det är inte mycket alger och jag tror inte att det kommer bli något långvarigt problem. Har nya lysrör och har tänt ca 9.5 h/dag med paus mit på dagen. Hade lite lite hornsäv när jag startade så allt har sin förklaring.   

Tycker mest akvariet är redo för nästa typ av fisk alltså städfiskarna. Har ni några bra tips på andra bottenfiskar som kan passa? Har funderat på zebrabotia men lutar också åt pansarmals hållet?