Platy
De kommer trivas jättebra där. :)
Jag tror också de kommer trivas :) Du har inrett fint med gömställen. Murgrönan är den köpt på en zoobutik så att det inte kommer några giftiga ämnen ur den?
Förresten så skulle jag vilja fråga dig en annan sak också.. Jag ser att du har javaormbunkar planterade i gruset. Vet du om att rotstocken behöver vara ovanför gruset? Annars finns det stor risk att växten kommer ruttna. Som ett litet tips :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Murgrönan har jag fått och den har varit i akvarium förut, så jag hoppas den är ofarlig.
Ormbunkarna var lite luriga för det var så lite rötter så dom bara åker upp, kan man sätta dom i en sten och trycka ner stenen lite i gruset?
Tack för svaren, det är alltid trevligt:)
Du kan ta en liten sten och binda fast ormbunken på den, vill du inte att stenen ska synas så mycket så kanske du kan peta ner mestadels av den i gruset? På så vis så ligger rotstocken ovanför :) Har dina anubias dåligt om rötter också så kan du göra samma med dem, de vill inte heller ha rotstocken under gruset så :)
Jag vet att det inte är det ultimata att låta rotstocken komma under gruset, men i det här fallet verkar det vara så grovt grus att det faktiskt kan fungera. Jag tycker du ska låta det vara, tills växterna börjat sätta nya rötter och få fäste och sedan "borsta" bort gruset på ovansidan av rotstammen. (Om inte växterna klättrat upp själva, vilket de brukar göra.)
Jag skulle inte ha chansat :)
Och jag chansar inte med tråd i mina kar, efter att en fisk fastnat och satt fastsurrad i gälarna. Däremot har jag inte haft några olyckor med växterna, förutom att de klättrat loss, när jag satt fast dem i gruset. 😉
Jag har 3st crinum natans i mitt 450 kar med ciklider och med sand som botten, jag lämnar 50% av rötterna över sanden och sen så har jag stenar runt själva skottet. Dock så har jag 2st 33cm samt 35cm gibbisar som slår upp ett av skotten lite då och då så att omplantering sker lite då och då… men så länge du har lite av rötterna över sanden (vet ej hur mycket dina behöver) så klarar de sig :)
Akvariet är verkligen superfint! :) Toppen med många gömställen också!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#7 Oj det lät inte alls trevligt, då förstår jag att du inte vill använda tråd längre. Man vill ju inte skada sina fiskar. Jag påstår inte att du har surrat fast växten dåligt nu, det var säkert en olyckshändelse med fisken. Men jag tycker inte man ska vara rädd för att använda tråd. I det här fallet skulle ju tråden kunna hamna under gruset :)
Nu är växterna fixade, så nu håller jag tummarna:) Tack för alla tips!
Jag har en fråga till, det är ju inte helt lätt med alla Platy sorter och färger. Om jag vill ha en platy Xiphophorus maculatus som är helt orange vad ska jag fråga efter då? I zooaffären jag tittade heter all Platy special, heter inte färgen något? Eller är det bara och vänta på att affären får in någon som jag gillar.
Tyvärr så är de ofta okunniga i butik drar de flesta färger under en och samma benämning, Platy. Läser man vidare här på internet kan man däremot hitta olika namn. Platyn du efterfrågar här är en helt vanlig platy som så vitt jag vet finns det ingen annan benämning på.
Som tur är, så är platy en mycket vanlig fisk som återkommer i de flesta butiker. Fanns det inga heloranga platyn denna veckan så kanske det finns nästa vecka.
Mickey mouse/musse pigg platy tycker jag själv är läckra.
Bor du i Sthlm? Såg skitsnygga platys i helgen.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag har hittat olika färgnamn, men på olika sidor heter samma färg olika namn så det var därför jag blev lite fundersam. Ja då får jag väl vänta eller om jag tar en tur till en annan stad:)Tack för hjälpen!
#13 Nä lååångt därifrån:(
Vill man kolla vilka fiskar som butiken kan ta hem kan man gå in på akvarietekniks hemsida, man kan logga in som gäst o då se lista o bilder på alla fiskar de har.
#16 Jätte bra sida, precis vad jag behövde (kan inte begripa att jag missat den) Tack!!!😃