Fisktips 540 L
Efterlyser era tips! Hade mest scalarer, många hängde inte med vid flytt. Vad skulle ni stoppat i burken? Har inte bestämt om jag ska fylla på eller börja om med något helt annat. Inredning: -Sjösten -rötter, diverse större sten, snäckskal -anubias, microsorum, jättevalle Nuvarande invånare: -2 st scalare -1 (stackars) pakistanbotia -2 Ancistrus -2 blågurami (pärlemo) Är INTE beredd att behöva byta ut stora delar av inredning för ev. nya invånare.
Mvh Ellenfyrkant
Oj hade man fått spåna fritt hade det gått att göra mycket där. Jag hade fyllt det med olika ciklider! Förstås.. 😊 Och ett jätte stim svart neon tetra..
Medarbetare på akvariefisk ifokus

#1 Ciklider är ju en helt ny värd och den börjar intressera mig mer och mer! Vad skaffar man om man vill ha hyfsad storlek på fisken och trivas i den miljön jag har nu?
Mvh Ellenfyrkant

Som tillägg vill jag ha tålig och lättskött fisk. Inga som lätt drar på sig sjukdomar eller ställer jättehöga krav på omgivningen (typ discus).
Mvh Ellenfyrkant
Oj det finns ju så många fina och intressanta ciklider :) Bäst är det nog att se sig omkring bland kategorierna på zoopet och läsa mer om de som lockar en. Du vet ju hur ditt akvarium ser ut och vad du kan tänkas anpassa eller ej :)
Jag måste hålla med mimåne.. ciklider är spännande men heeeerregud vad många olika sorter det finns. Det gäller att läsa på och ta reda på vad som är lätt att börja med eller ska man ge sig på de svåra? Jag tror att ciklidsällskapet är ett bra steg i första hand, eller vad tror du? Jag gjorde det steget i alla fall =)
Tekniskt sett är du inte helt ny då du redan har skalarer redan. ;)
Det första du bör göra är att utöka antalet pakistan botior om du ska ha den du har nu kvar, den är trots allt stimfisk. :)
Nyckelhåls ciklider kan du köra på, de är fredliga, bäst är om du skaffar typ 6 stycken och låter de para ut och säljer/skänker de som bli över. :)
Jag skulle köra på ett gäng tetror av någon art med hög rygg och jag tror faktiskt att rosen eller citron tetror skulle kunna göra sig fina där. :) Om du vill kan du ha båda arterna samtidigt. :)
Ett gäng pansarmalar och skulle jag själv få välja så skulle jag köra på ett gäng pandor (cirka 20 st) som får fara fram på bottnen, fast det skulle vara om jag inte haft sjöstenen.
Om det inte känns för ansträngande så tycker jag personligen att du borde byta din mot en mindre grussort. Jag kör med rådasand och tycker att den är bra. :)
MVH//Patrik

Om jag vill behålla och utöka scalarerna, i vilka grupper kollar jag då efter nya Ciklider? Håller man sig i regel till sydamerikanska då?
Mvh Ellenfyrkant
Det är inget måste att ha en sydamerikansk biotop, men att välja ciklider från sydamerika kan i ditt fall kännas lättare då de vill ha liknande habitat som dina skalare. Men hittar du en lämplig ciklid från en annan del i världen som motsvarar hur ditt akvarium ser ut idag så går det också bra.
Jag skulle rekommendera att du håller dig till syd eller centralamerikanska ciklider som inte är aggressiva, aggressiva ciklider kan göra livet surt för skalarerna.
Du kan utöka skalarebeståndet och ha typ två-tre par som mest (de vill ju ha sina revir), om du inte vill ha nyckelhåls cilklid så kan jag rekommendera att du kollar på dvärgciklider. :)
Jag har ett 450 med Rötter, stenar och några crinum natans växter samt sandbotten. Jag har:
3 Scalarer
2 lekande guldsömmar
2 papegojciklider
3 silverhajar
2 Gibbiceps
2 Frontosor
1 Black ghost
Som du kanske vet så är guldsömmar kända för att vara väldigt aggressiva men mina är faktiskt väldigt lugna. Hanen kan vara lite dryg mot frontosa hanen ibland men scalarerna bryr sig ingen om. Sist min guldsöm fick yngel (för ca 6v sedan) så stod nästan alla fiskar på höger sida av akvariet medans honan vaktade sina yngel på vänster sida. Hon attackerade till och med de två gibbicepsmalar jag har som är 33 och 35cm långa när de kom för nära men alla 3 scalarer fick simma fritt och stod väldigt ofta precis över honan utan att hon brydde sig. De fick alltså stå ca 10cm från ynglen utan problem.
Tror dock att om du ska ha större sydamerikanska ciklider som jag så skulle jag föreslå att du köper fiskar som är jämnstora med scalarerna eller mindre. Mina guldsömmar och scalarer har i stort sätt växt upp med varandra och är ganska så jämnstora :)