Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3387 ggr
Naiz
0

Akvarie utan vatten

Hur länge kan ett kar stå tomt utan att man ska behöva oroa sej? Tänkte hur snabbt/sakta torkar silikonet och risk att det ska läcka?

mimåne
0

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår denna fråga rätt.. Menar du att du oroar dig för att silikonet ska skrumpna ihop och göra akvariet otätt på så vis?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariinaS
1

I princip hur länge som helst.. Det där är mer en gammal myt som inte längre gäller längre så det är bara tuta å köra.

mimåne
1

Ja är det så du Ts menar så har #2 rätt. Silikonet är väldigt hållbart, det kommer inte bli mindre tätt med tiden om det endast står tomt. Det behövs någon typ av slitage för att det ska gå hål eller för att det ska släppa. Det är ändå bra att provfylla ett gammalt kar för att se hur det håller, tex om du köper ett begagnat som stått där du inte vet med säkerhet hur det förvarats. 

Men läcker karet är det inte svårt att dra på nytt silikon. Det går på minuten, längre tar det däremot att torka. Speciellt när man längtar efter att få starta upp :)

Naiz
0

Aha en gammal myt alltså.. Jag som trott att det varit så ^^ Ja jag har hört att om det står tomt förlänge så håller det inte tätt när man väl fyllef det. Tack för snabbt och bra svar :))

mimåne
0

ja känner man sig osäker ska man alltid fråga :)

Luis_felipe
3

När vi bodde i stockholm för 10år sedan så hade vi ett 54L akvarium som vi körde ut till stugan pga flytt och jag hittade karet för någon månad sen, full med damm och torkade löv men det var bara att göra rent gruset och fylla upp det! 100% tätt efter 10år utan vatten :)