Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4191 ggr
Noa-Nisse
0

guppy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett 50 liters akvarium, på bilden är det helt nytt, så det ser inte alls ut som det nu. Jag har Guppy och en gammal gammal slöjskärt, eller hur det stavas. Men iaf, Jag tror att dom trivs där iaf, för dom gör ungar som tusan. jag hade två hanar och en hona från början.(den ena hanen dog) men nu är där betydligt fler. men alla ungar blir honor. vilket jag tycker är lite underligt. vet någon varför? och sen en annan fråga, guppyhanen har en stor och fin skärt och mycket färgglad. men nu är det precis som om den har "sprukigt" asså, det är svårt att förklara men jag har även ritat en bild på hur det ser ut ungefär så ni ska förstå. varför har det blivigt så?

tacksam för svar, kram, Johanna!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

och såär ser då "sprickan" ut ungefär i skärten, som ni ser?

SofiaBlomberg
0

Samma sak hände med min segelfensmolly, men fenan växte ihop igen faktiskt. Men jag tror säkert inte det är nå problem med din Guppy.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

RoSa-RoSeN
0

Ojdå, jag tror att nån av dom andra fiskarna har bitit han :/Eller så har han väl blivit sjuk…

KerstinL
0

Det är så att temperaturen bestämmer kön på Guppy, har du varmt blir det honor och har du kallare så blir det hanar! (eller tvärtom, kommer aldrig ihåg..)

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Trissan
0

Tror att ngn annan kan ha bitid din "trasiga" fisk. eller så akn den ha spruckit av sej själv. men det brukar gå sabbt att läka ihopp ;)

Noa-Nisse
0

hm, jag har ingen aning faktiskt. eftersom jag inte håller så jättenoga koll på den så vet jag inte. men jag har iaf inget spetsigt som den kan ha simmat in i. men ja då kanske det är en annan fisk som tagit sig en tugga på honom. för han uppför sig inte annorlunda eller så. utan allt är som vanligt förutom det.

men tack så mycket för alla bra svar! =)

Elinormaggan
0

Om man har för många honor blir det lätt att de mobbar hanen,genom att bita eller jaga honom.

(det har hänt mig också att fenan gott "sönder")

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Katteeen]
0

Stjärtfenan på en av mina guppyhanar har också spruckit sådär! Exakt sådär. Det är ingen som har bitit honom, det sprack på bara nån minut, nu har han "två" stjärtfenor…

En bild på hur det ser ut…

Noa-Nisse
0

mm, så är det med på min hane! :S det är skumt, han hade jättefin skärt när jag köppte honom! aja, hoppas att det växer ihop! ;)

[Katteeen]
0

Ja, det är skumt.. Men vi får väl hoppas att det växer ihop igen som sagt.. Han är min vackraste hane. =/

KerstinL
0

Dom brukar växa ihop och ganska ofta får dom ännu finare stjärt när den blir hel igen ; )

Cool

Noa-Nisse
0

#11, ooh, ngt positivt med det iaf! :P

[Katteeen]
0

#11: Hihi, jag håller med Noa_Nisse, nåt positivt med detta iallafall! :)     Men Kerstin, varför "spricker" fenorna då? Finns det nån anledning?

KerstinL
0

Det kan vara att fenorna börjar bli för stora så dom spricker av tyngden, sen kan det vara slagsmål. Fiskar med stora fenor vill ju oftast vara vackrast, och det bästa sättet är ju att förstöra alla andras stjärtar ; ) sen kan det vara honor som är griniga och vill vara ifred för dom redan är "gravida" och biter ifrån ..

Cool

[Katteeen]
0

#14: Aha, okej.. :) Då fanns det ju några anledningar. :P Får hoppas att hans fena blir minst lika fin som innan då.. (=

[Katteeen]
0

Måste passa på att berömma ditt akvarium, Noa_Nisse! Det är verkligen jättefint, funderar på att skaffa ett liknande till min kommande kampfisk… Är såna mycket dyrare än "vanliga" akvarium? :)

Noa-Nisse
0

#16! :) TACK!  nja, det var ett tag sedan jag köpte det. Först hade jag fiskar i det. sen när dom hade dött köpte jag möss och sen när dom dog, så köpte jag nya fiskar. (dom jag har nu)

men iaf, om jag inte minns fel, så köppte jag den för 540 kr eller så var det 450 kr! :)

såhär ser det ungefär ut nu! ;)

Noa-Nisse
0

Och här är en bild på den enda slöjskärten jag har! "den gammle mannen" jag kunde inte fota guppyn för de var så snabba så! :P

Starfall
0

#17 Det ser ut som mitt akvarium:) Jättefint är det! Men jag har en fråga, har du någon gång haft problem med läckage? Mitt akvarium har läckt till och från. Det är plastrmen längst upp som läcke ibland, även om inte vattnet når dit upp. Väldigt mysko :/

KerstinL
0

Det beror säkert på kondens..

Cool

[Katteeen]
0

540 kronor? Det var ju jättebilligt! =O Köpte du det begagnat? Hade väntat mig en betydligt större summa för ett sånt fint akvarium. ;)

Noa-Nisse
0

#19,, Efter jag haft mössen där trodde jag att det skulle läcka, eftersom mössen mer än gärna gnagade på kanterna, men nej, inget läcker alls. Har du någon bil? :) hade varit kul att se :)

#21, Yes ;) antigen var det 450kr eller 540kr. Men nej jag köpte det helt nytt, på en djuraffär som heter Zoologiska. Fanns en variant mindre också, tror det var 25 liter om jag inte har helt fel för mig, det kostade nog 280kr. :)

Har en till fråga! :P

Alltså, jag har ju bara en vuken hona och en vuxen hane, men alltså honan hon frå ungar stup i kvarten, nyss var hon smal och då simmade det massa små yngel runt om kring. Men nu är hon rund som en kula! :S är det farligt att hon är "gravid" så ofta? eller? äsch, :P

[Katteeen]
0

#22: Men då var det bara akvariet va? inga tillbehör liksom? :)

Noa-Nisse
0

#23, nej precis, det var bara akvariumet. eller ja, lampan ingick ju, men den sitter ju typ fast ! ;)

KerstinL
0

Guppys är "gravida" typ hela tiden.. det som kan hända är att hon får krökt rygg och då bör du ta bort henne.

Cool

[Katteeen]
0

#24: Okej, tänkte väl det! =P  Gillar verkligen formen på akvariet. ;)

Noa-Nisse
0

#25.. okej, tack så mycket!! :)

#26.. Hihihi, okej, tack så mycket :D jo, jag gillar det själv också, det tar ju inte så ytplats liksom, det är ju mer på höjden ;)

FridaIsHere
0

Snälla hjälp mig!!! Min Guppy hanes stjärtfena är sprucken! Den är som två långa "hack" i fenan! Precis som #1 hade ritar fast två sånna!!! Snälla hjälp mig, han kan inte simma och han använder inte den fenan! den är typ lam nästan… Det var inte såhär tidigare idag.. :( :( Jag har två guppyhonor och en guppyhane, oc två röda platys (hona och hane). Akvariumet är på 54 liter. Jag märkte här i veckan att båda mina platys hade vita prickar så dem fick medicin mot det. Medicinen hänger just nu i alvariumet.. Snälla svara!!! Vad är det för något? Kommer han bli frisk? Vad kan ha hänt sen i morse!!?? Han kan inte heller simma upp till ytan för att äta!! :(